Tjena, har tidigare skrivit om att jag ska dra en elkabel mellan 2 hus. Jag ska lägga ner ett rör och dra kabeln i, vilken dimension har ni använt er av och var har ni köpt det?

T
 
EKKJ 3G2.5

Biltema har en sådan kabel 25 eller 50 meter
 
är ute efter själva röret och inte kabeln
 
Standard är väl 50 mm gult korrugerat rör, finns bla Upo och Arot. Finns hos många byggfirmor och alla elgrossister. Kostar en femma metern + moms i grossistledet....
 
Jordkabel behöver du inte dra i rör. räcker med singel ell
dyl. Förresten! ska du dra kabel mellan 2 hus bör du ju
ha minst 6mm2 för ev. påbyggnader mm i centralen ::)
 
Rätt, rör är ju iofs överkurs, men kan komma till nytta vid senare tillfälle. Se också till att lägga minst 4 * X mm2 för möjlighet till trefas....
 
Reservation: Jag är ingen behörig elektriker

Jag utgår från att du tänker sätta upp en central i det andra huset och ansluta den nya centralen som en undercentral till den du redan har.

Har du JFB i den befintliga centralen?
I sånna fall måste du dra femledare mellan husen.

Tänker du säkra av undercentralen i den befintliga eller ansluta den direkt?

Beroende på hur starka säkringarna är så kan det räcka med 2,5mm2 men jag skulle inte rekommendera något klenare än en EKKJ 4X6+6mm2 laggd i ett 50 mm rör
 
mats_o skrev:
Reservation: Jag är ingen behörig elektriker

Jag utgår från att du tänker sätta upp en central i det andra huset och ansluta den nya centralen som en undercentral till den du redan har.

Har du JFB i den befintliga centralen?
I sånna fall måste du dra femledare mellan husen...
Tjena Mats,
Har du lust att förklara varför man behöver en extra ledare då JFB sitter i HC ?

Jag skall modernisera min HC (nya grupper, byte till DIN kapsling, sätta in JFB mm), samt dra jordkabel till ny undercentral, och behöver lite mer info om hur det skall kopplas. Jag tänker ha en JFB i undercentralen också.

Tacksam för din input.