Tjena, har tidigare skrivit om att jag ska dra en elkabel mellan 2 hus. Jag ska lägga ner ett rör och dra kabeln i, vilken dimension har ni använt er av och var har ni köpt det?

T
 
EKKJ 3G2.5

Biltema har en sådan kabel 25 eller 50 meter
 
är ute efter själva röret och inte kabeln
 
Standard är väl 50 mm gult korrugerat rör, finns bla Upo och Arot. Finns hos många byggfirmor och alla elgrossister. Kostar en femma metern + moms i grossistledet....
 
Jordkabel behöver du inte dra i rör. räcker med singel ell
dyl. Förresten! ska du dra kabel mellan 2 hus bör du ju
ha minst 6mm2 för ev. påbyggnader mm i centralen ::)
 
Rätt, rör är ju iofs överkurs, men kan komma till nytta vid senare tillfälle. Se också till att lägga minst 4 * X mm2 för möjlighet till trefas....
 
Reservation: Jag är ingen behörig elektriker

Jag utgår från att du tänker sätta upp en central i det andra huset och ansluta den nya centralen som en undercentral till den du redan har.

Har du JFB i den befintliga centralen?
I sånna fall måste du dra femledare mellan husen.

Tänker du säkra av undercentralen i den befintliga eller ansluta den direkt?

Beroende på hur starka säkringarna är så kan det räcka med 2,5mm2 men jag skulle inte rekommendera något klenare än en EKKJ 4X6+6mm2 laggd i ett 50 mm rör
 
mats_o skrev:
Reservation: Jag är ingen behörig elektriker

Jag utgår från att du tänker sätta upp en central i det andra huset och ansluta den nya centralen som en undercentral till den du redan har.

Har du JFB i den befintliga centralen?
I sånna fall måste du dra femledare mellan husen...
Tjena Mats,
Har du lust att förklara varför man behöver en extra ledare då JFB sitter i HC ?

Jag skall modernisera min HC (nya grupper, byte till DIN kapsling, sätta in JFB mm), samt dra jordkabel till ny undercentral, och behöver lite mer info om hur det skall kopplas. Jag tänker ha en JFB i undercentralen också.

Tacksam för din input.
 
Om Du inte sätter up en jordfelsbrytare i din nya central så måste Du ha en femledare. Om Du däremot använder en PEN + 3fas från inkommande matning så kommer det att fungera. Du kan koppla på tre sätt som jag ser det.
1) Säkrar av i din HC (3x16A)som inte är kopplad via jordfelsbrytare och kopplar in en ny JFB i din nya central. Räcker med fyrledare.

2) Kopplar in på inkommande matning. Räcker med fyrledare.

3) Säkrar av i din HC (3x16A)som skall vara kopplad via jordfelsbrytare och kopplar inte in någon ny JFB i din nya central. Du måste ha femledare.
 
Då jag inte är behörig så hänvisar jag frågan till forumets riktiga elektriker men som graniten skrev så måste du ha en femledare om du går in efter JFB:n eftersom nolla och jord inte är samma sak längre.

 
Om du väljer fyrledare så måste du gå upp på 10 kvadrat. Väljer du femledare räcker det med 6 kvadrat förutsatt att du har max 25a huvudsäkringar.

Penledare måste alltid ha minst 10 kvadrat.
 
Ok, jag är med.
Jag skall iofs göra en 1-fasdragning.
Jag har i befintlig HC redan en avsäkrad (10 A) grupp dragen ner till källaren (1 fas, Nolla, Jord - 2,5 mm2) från befintlig HC.
Det är denna jag vill förlänga via jordkabel till ny HC med JFB.

Med JFB i både HC och UC, samt att nolla och skyddsjord går separat så bör väl detta då fungera ?
Jag antar också vidare att nolla och skyddsjord skall förbi skilda åt i UC pga JFB ?

Korrekt ?
 
vhaz skrev:
Tjena Mats,
Har du lust att förklara varför man behöver en extra ledare då JFB sitter i HC ?

Jag skall modernisera min HC (nya grupper, byte till DIN kapsling, sätta in JFB mm), samt dra jordkabel till ny undercentral, och behöver lite mer info om hur det skall kopplas. Jag tänker ha en JFB i undercentralen också.

Tacksam för din input.
Även om jag inte heter Mats så:

In till din central har du ett 4-ledarsystem (TN-C). Vid inkoppling av JFB måste man dela upp till ett 5-ledarsystem (TN-S) när man gjort det får man aldrig gå tillbaka till 4-ledarsystem. Det betyder att om du skall ha en UC så måste denna kopplas med 5GX,X.
Jag rekommenderar dock att utgående grupp för UC inte kopplas över JFB i HC eftersom du då inte vet inte vilken som löser vid jordfel.

 
MickeM skrev:
Jag rekommenderar dock att utgående grupp för UC inte kopplas över JFB i HC eftersom du då inte vet inte vilken som löser vid jordfel.
Tack för den, jag har grubblat lite kring om JFB i HC utlöser tillsammans med JFB i UC vid fel i UC. Det bör den ju göra, vilket är onödigt.

Skall jag i så fall distribuera en gemensam "PEN" (från nollan) ner till UC, för uppdelning i jord och nollskena i UC, eller leder jag även HC's skyddsjord parallellt ?
(...är jag redan i en"femledarsystems"-modell pga av att övriga grupper i HC täcks av JFB...och måste dra separat jord...)

Följdfråga: Någon som tycker det är olämpligt/för klent med 35 meter jordkabel på "endast" 2,5 mm2 för distribution av 1fas, nolla och skyddsjord ?


 
vhaz skrev:
Skall jag i så fall distribuera en gemensam "PEN" (från nollan) ner till UC, för uppdelning i jord och nollskena i UC, eller leder jag även HC's skyddsjord parallellt ?
(...är jag redan i en"femledarsystems"-modell pga av att övriga grupper i HC täcks av JFB...och måste dra separat jord...)
Här finns ett par olika lösningar. Läs elsäkerhetsverkets publikation "Installation av jordfelsbrytare" där kan få få lite tips på installationsmöjligheter. Finns som pdf på deras hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.