Hej!

Skulle behöva lite tips på hur eldragningen i mitt nya kök ska göras. Jag kommer antagligen göra lite rördragning själv men lämnar inkoppling till en elektriker.

Lite info om hur det ser ut idag:

* Spisen sitter på en egen grupp (Endast 1-fas men det ska antagligen dras om senare)
* Kylskåpet sitter på en egen grupp
* Till köket är det draget en grupp som delas med resten av lägenheten (belysning+uttag) och utterligare en grupp till ett extra uttag som bara finns i köket.

Allt ska dras i en reglad gipsvägg.

Uttaget till spisen och kylskåpet är det antagligen bara att flytta så att det hamnar på rätt plats i det nya köket.

Gruppen som även går till resten av lägenheten använder jag inte utan drar ett nytt rör från centralen till köket. Då har jag två grupper till enbart kök (förutom spis och kylskåp). Räcker det?

Hur gör jag med uttag och belysning? Har bifogat en skiss på det nya köket. Skratta inte ihjäl er nu bara... :)

Är det rätt tänkt att ha två kopplingsdosor (en för varje grupp) ovanför skåpen som jag sedan drar elen från till resp. uttag? Där uppe finns plats och jag gör isåfall en inspektionslucka så att man kommer åt dem vid behov.
Har läst någonstans att man vanligtvis inte drar så längre. Stämmer det. Hur ska jag göra istället isåfall?

Har säkert fler frågor men börjar med det här sålänge. :)

Mvh/Nicklas
 
  • Nyttkök_el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Ge diskmaskin en egen grupp också. Vill du slippa kopplingsdosor drar du mellan dosorna för uttagen istället. Belysningen kanske du kan ta från den befintliga gruppen? Annars på en av uttagsgrupperna. Jag tycker två grupper till resten räcker. Det är kaffebryggaren, mikron och vattenkokaren som drar mest av det du sätter i uttagen. Lite åsikter...
Det är dock inte fel med kopplingsdosor, men de ska vara åtkomliga.
 
dra en 16A uttagsgrupp så kan du koppla både vattenkokare och kaffebryggare samtidigt på den.
disk ska ha egen 10A, då den drar såpass.
bel kan du sätta ihop med kylskåpet och spisfläkten på en 10A, så märker du ju om strömmen till kylen har gått.
 
Ja, det kanske är lika bra att dra en separat grupp till diskmaskinen också. Bra tips!

Kopplingsdosorna kommer isåfall att sitta på samma gipsvägg som skåpen. Ovanpå skåpen kommer jag sedan ha en täckskiva men kan ordna en inspektionslucka så att dosorna är åtkomliga ändå. Är det ok?

Mvh/Nicklas
 
Bara man får in nävarna ordentligt i en lucka så man i framtiden kommer åt att pula i dosorna så är det inga problem.
 
Tycker du ska prata med den som ska koppla in den senare hur han vill ha det med kopplingsdosorna. Så han kan ge sina åsikter, det kan vara värre att få tag i en elektriker som kopplar in något som du "förberett".
 
Separat grupp till varje uttag om det går skulle jag vilja rekommendera. Varje förbrukare i ett kök drar så mycket att de inte går att köra två samtidigt på 10A utan risk för att "proppen går". Och som sagt, elektrikern kan surna till om han/hon inte fått vara med från början. Dolda kopplingsdosor blir inte kul för nästa elektriker.
 
Då har jag rensat lite behörighetsdiskussion här.
 
Hoppsan, ser att jag missat en del i diskussionen här. Och nu är tråden rensad.

Antar att den gick ut på att jag borde anlita en elektriker? Var inte oroliga, det kommer jag att göra. Vill bara ha så mycket som möjligt på fötterna innan.
Om elektrikern sedan tycker att det är ok att jag drar rören så gör jag gärna det. På så vis sparar jag en hel del tid.

Tror jag skippar kopplingsdosorna ovanpå skåpen. Som några påpekat är det dumt om de hamnar dolt. Ska lägga upp en ny skiss senare idag. Tänkte sätta två dosor i skåpen och dra det utanpåliggande därifrån istället. Vad tror ni om det?

En grupp till varje uttag tycker jag verkar överdrivet. Idag har jag en grupp till alla uttag och belysning i hela lägenheten och säkringen har kanske gått en gång på 10 år. Att jag då delar upp uttagen och belysningen på två grupper bara i köket borde vara fullt tillräckligt.

Mvh/Nicklas
 
Om du har möjlighet att dra fler grupper till köket utan alltför stora ingrepp i övriga byggnadsdelar så skulle jag vilja föreslå att du som sagts tidigare har en egen till diskmaskin, en nästan egen till mikron, dvs kanske belysning på den också, eller ett uttag som helst skall sitta så det inte används till alltför krävande saker som kaffebrygg, eller brödrost.

Ha 2 grupper till övriga uttag. Så kan du ha en rimlig uppdelning för kaffebryggare, brödrost och kanske vattenkokare. Dessa prylar kan beroende på fabrikat osv. var och en dra 10A.

Detta är lite overkill, men om det inte är alltför svårt att få fram rör så är det värt det.
 
Här kommer en uppdaterad skiss. Vad tror ni om detta?

Har satt kopplingsdosorna inne i skåpen istället så att de är lätt åtkomliga. Drar sedan utanpåliggande kabel till uttag och belysning under skåp.

Grupper:
* Kylskåp
* Spis/häll
* Diskmaskin
* Uttag/belysning under skåp till vänster + Micro
* Uttag/belysning under skåp till höger + fläkt
* Uttag utmed motstående vägg

Mvh/Nicklas
 
  • Nyttkök_el2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.