Jag håller på att färdigställa mitt garage och har lite funderingar kring eldragningen.
Jag vill förbereda allt så att elektrikern slipper göra "skitjobbet" :D

Fråga 1: Måste man lägga flexrör/VP i väggarna eller kan man lägga kabel direkt (typ EKK eller liknande)?

Fråga 2. Om flexrör används, kan man dra lösa kablar (1.5 mm2) eller måste det även här användas hel 3-trådig kabel?

:confused::confused:

//Christer
 
J
1. EKK är OK om den inte är dold.

2. Självklart, det är liksom så man gör... ;)
 
John J skrev:
1. EKK är OK om den inte är dold.

2. Självklart, det är liksom så man gör... ;)
Kanon John.

Tanken är att den skall vara dold:surprised:
 
John J skrev:
1. EKK är OK om den inte är dold.

2. Självklart, det är liksom så man gör... ;)

EKK får du vist lägga i vägg, alltså dold, dock ska du använda spikskydd när du går igenom reglar.
sen e det rätt kass att använda ekk ifall du vill byta tråd eller dra i fler trådar.

så vprör eller flexislang är att rekomendera.
tänk på att du måste ha 20mm slang om du skall ha tex ett trefas-uttag.
och gör inte för skarpa böjar å så, du ska ju kunna dra i tråden oxå!
 
Det stämmer att det är tillåtet att dra "lös EKK" inne i vägg, men det finns en hela radda med extra regler som gäller då, inte bara det där om spikskydd.

Så låt bli.

Kör med VP rör och lösa trådar, Jag tycker man skall undvika slang (svårt att få igenom trådarna). Men många här håller inte med.
 
köp inte den billigaste flexslangen bara!! jag köpte en 50M rulle för 99kr på jula för 2år sedan och som tur är har jag inte använt mer än 3 meter av den, för nu har den torkat såpass att den går av om man böjer den!!!!! bara att kasta skiten alltså
 
Mikael_L
Prata med din elektriker, så han godkänner att du gör "skitjobbet" åt honom. En del är allergiska mot påbörjat jobb.
 
Tack alla ni för att ni har tagit er tid. Jag suger åt mig som en svamp.
Jag är med i många olika typer av forum men detta är det mest professionella och "rena" forum jag har sett. Tack alla för det!

//Christer
 
electrocuted skrev:
köp inte den billigaste flexslangen bara!! jag köpte en 50M rulle för 99kr på jula för 2år sedan och som tur är har jag inte använt mer än 3 meter av den, för nu har den torkat såpass att den går av om man böjer den!!!!! bara att kasta skiten alltså
Förmodligen förstörd av UV-ljus, dvs dålig plast. Inne i en vägg hade den förmodligen klarat sig bättre.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
pefo skrev:
Förmodligen förstörd av UV-ljus, dvs dålig plast. Inne i en vägg hade den förmodligen klarat sig bättre.
ja den har legat i ett förråd bredvid ett fönster så visst har den exponerats för solljus, vilket syns på att den är blek på den sidan som var ut mot fönstret, men jag tycker ju att en sån sak ska vara hyfsat UV-beständig, den har ju bara legat där i 2 år.
de 3 metrarna jag använde var på en vind så det går ju att byta om den skulle smula sig efter 10år
 
OK.
Lösa kablar, 20 mm flex samt bottna lösningen med elektrikern innan arbetet dras igång.
Jäklar vilket bra forum
 
du behöver bara ha 16mm slang ifall du bara drar till vanliga uttag och brytare m,m.
men ska du ha ett 16A 3-fasuttag så måste du ha 20mm slang.

sen e det inte lösa kablar, utan lös FK isåfall;)

lycka till
 
Sedan vill jag rekomendera, att om detta är första gånge ndu drar rör eller slang, så dra i trådarna i rören innan du stänger väggar o tak. Om du fått någon krök lite för tvär, eller om en rörskarv hoppar isär så blir det så mycket enklare om man slipper börja riva sina nya väggar.

Appropå rörskarvar, använd bara skarvhylsor med inbyggd låsning. Och se till att fixera rören nära dosor så att fixeringen hjälper till att hålla röret på plats i rörstosen.

Det kan behövas ganska avsevärda krafter att dra i trådarna i röret om det är långt har några krökar. Då blir det också rejäla krafter som överförs från trådarna till röret genom friktion mot rörväggen.
 
Det är inget konstigt att plast om inte är speciellt gjord för att ligga i dagen (dvs UV-beständig) är förstörd på bra mycket kortare tid än 2 år i ljus. Att göra en plast tålig för UV-ljus kostar en hel del extra i och med att man måste blanda in en massa UV-absorberande pigment.

Plast ska förvaras mörkt och i normal luftfuktighet och temepratur om inget annat gäller.
 
En kompis provade dra in fk i billig slang som en kompis till han hade dragit. Då han skickade in dragfjädern så for den rakt fram i en böj :) Dvs de gick hål i slangen! Inte värt att försöka spara in några kronor på flexslang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.