Har just färdigställt golvet till mitt uterum och ska nu börja resa stommen, det blev ett cellplastisolerat träbjälklag på betongplintar. Blev till sist 160 mm cellplast i golvet eftersom byggnadskontoret tyckte golvnivån i huset och uterummet skilde för mycket så jag var tvungen att höja golvet ute. Annars skulle inte handikapp-rampen få plats, förbaskade regler:mad:.

För att få fram el och antenn till den främre skjutfönsterväggen så spårade jag i cellplasten och bakade in några flexslangar i denna.
Hur går era tankar när det gäller eldragning i cellplast på detta viset, brandskyddsföreningen vill förbjuda det helt men jag antar att det inte finns några regler om detta idag. Huset har jordfelsbrytare såklart men eftersom det är beläget på landet så finns det gott om möss.
Ska man dra elen i taket istället där jag tänkte isolera med stenull och använda golvrören till antennkabel, får isåfall bli en plastkanal på en av hörnstolparna från tak ner till främre vägg istället.
Är kanske nojig men har sett hur lättantänd cellplasten är när vi eldade upp resterna från bygget och det sprider sig otroligt snabbt.

Anders
 
Jag tror man behöver vara otroligt skicklig för att lyckas överbelasta en gruppledning i en bostad så att det tar fyr i cellplasten, och även risken för isolationsfel mitt på en ledning är liten om ni låter bli att mata mössen. Risken är större i kopplingsdosor och det har ni ju inte där i golvet.
 
Mikael_L
Du får tänka lite på kylning av röret/kablarna.

Men är det spårat i cellplasten ligger det väl inte precis mitt i (minst 80mm isolering åt alla håll). Får värmen möjlighet att kylas ut åt bara något håll lär det inte vara några problem.

Det är aldrig mitt på en kabel eller rör med FK i som det uppstår några problem eller brand, förutom de gången någon dragit en spik eller skruv i, så du behöver inte vara orolig.

Skarvdosor osv inbäddade i cellplast kan man däremot fundera över. :)
 
Ha använt cellplast 70+70+20 och rören ligger mellan de två 70 plattorna.
Jag skar helt enkelt et spår i kanten på plattan så rören ligger djupt inbakad utmed en golvregel, ska vara omöjligt att nå dessa rör med en skruv så det är nog safe ur den aspekten.
Sedan tror jag å andra sidan att det är ytterst sällan som VP-rör eller Flexslang får någon kylning i något bygge då dom oftast är ganska inbakade i olika typer av isolering.

Slutsatsen är väl då att det är ganska riskfritt att dra el genom cellplast så länge det rör sig hela kablar, skarvdosor bör undvikas då det är här riskerna finns.
Fler åsikter mottages tacksamt.
Anders
 
Fast det är ju det där med kylning. Det gäller oavsett typ av isolering. Man skall inte dra el inbakad i isolering. Du skrev du att den ligger utmed en golvregel. Det ger sannolikt tillräcklig kylning.

Men en ledning som läggs helt inbakad i isolering får temperaturer uppmot 90 grader vid en ström som precis inte löser ut säkringen. En sådan temperatur bryter på sikt ned isoleringen, som till slut förkolnar. Och förkolnad isolering leder ström, fast dåligt, så den blir ett värmeelement.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Svårt att bedöma risken med skadlig värmeutveckling här, den är troligen mycket låg. Men om du vet med dig att ledningen kommer att belastas högt och långvarigt och vill vara extra försiktig kan du antingen gå upp i area eller ned i säkring, typ 6A/1.5 mm² eller 10A/2.5 mm².
 
Tack för era synpunkter.
Känns nog säkrast att dra elen uppifrån där jag inte har cellplast och ner i främre väggen längs med en av stolparna, antingen i kanal eller infräst i någon list, rören i golvet kan användas till tv-antenn eller annan lågnivåkabel.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.