H
Har monterat nytt kök och dragit Vp-rör under bänkskåpen. De ligger alltså på golvet.Tror ni att en elektriker skulle godkänna detta? Se bilder.
20140803_125936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140803_130008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140803_130018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där som kommer upp i golvet på skåpet, ser ju bara märkliga ut. Troligen formellt OK så länge du sätter lock med skruv.

Men de där i baksidan på skåpstommen, hur tänker du där? Är det en köksö, så att du kommer att komma åt dem från andra sidan? Hur är de fästa? Ser ut att sväva fritt.

Om du med "elektriker skulle godkänna detta?" menar att du tänker be en elektriker att komma och koppla in detta, och du inte har pratat med elektrikern i förväg. Det tror jag de flesta elektriker kommer att vägra. Dosa upp i ett skåp sådär ser rätt hempularaktigt ut.
 
Hejhej,
Vet inte riktigt varför du valt att göra sådär, är det någon speciell utrustning som ska in där i skåpet eller? (nån slags inredning/lådor kanske? eller är det en köksö vi pratar om?)

När vi gjorde vårt "kaffeskåp" och vårt" microskåp" i förra köket så drog vi dit ström genom att sätta dosorna utanpåliggande bakom skåpet och så sågade vi hål i bakstyckena på skåpen där uttagen var.. funkade klockrent :)

När vi gjorde iordning serverskåpet monterade vi in x antal utanpåliggande uttag inne i garderoben.. drog ut en sladd så den inte syntes.. men gjorde hela grejen som en "skarvsladd".. (går ju inte under fast installation då..)..va smidigt när det åska, bara dra ur sladden (så slockna hela skåpet) :)

Ha en trevlig dag
MVH Sandra


PS - Tror inte att en elektriker skulle godkänna nått de inte gjort själva typ.. ur säkerhetssynvinkel. Men jag tror heller inte att de skulle valt att göra som du gjort i skåpen.
 
Kommer bli kul o höra varför du vänt på dosorna i skåpet. Nyfiken över din plan.
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
Ska väl ha uttag på baksidan så man kan koppla in olika maskiner.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Ska väl ha uttag på baksidan så man kan koppla in olika maskiner.
Men den baksidan kan man ju inte ha synlig?! Eller ska TS sätta täcksida månn tro? Ser ut som om det ska bli ett L-format kök med utstickande del.
 
H
Japp köket ska vara L-format. På baksidan ska jag sätta en mdf och på den pärlspont. Det ska vara strömbrytare i dosorna. Jag har ingen möjlighet att sätta dem på väggen. Man ska kunna tända lampor över köksbordet, bänken och fönstret med dessa brytare. Jag vet att man inte får dra varken el eller vp-rör själv men får man en elektriker att godkänna allt så är det väl ok?
Om man får sätta uttag under diskbänken borde man väl få sätta brytare på utsidan också. Skåpen är även fast monterade i golvet.
 
Jag tror du får svårt att fästa apparatdosor och vp-rör ordentligt. Det ser inte ut som att de sitter tillräckligt bra just nu.
 
H
Jag kommer fästa dosor och vp på skivan jag ska fästa pärlsponten på, för tillfället så sitter allt löst.
 
hhenning skrev:
Jag vet att man inte får dra varken el eller vp-rör själv men får man en elektriker att godkänna allt så är det väl ok?
Njaa. den frågan har diskuterats i tusentals inlägg här, och låt oss undvika att detta blir ytterligare en sådan tråd.

Men, nej en elektriker kan inte godkänna något som någon annan gjort. Elektrikern kan möjligen totalt döma ut riktigt farliga installationer. men motsatsen blir inte "godkända" bara för att elektrikern inte direkt river bort det.

Du måste skilja på förbudet att installera utan att ha behörighet, och huruvida en installation är godkänd. Enl .ellagen så får du inte installera själv, brottet kan ge 12 mån. fängelse. Men såvitt "vi" vet så har ingen någonsin blivit dömd efter den lagen. Men tanken är att man skall kunna dömas oavsett om det man gjort är katastrof, eller helt perfekt utfört. En installation är godkänd om den uppfyller regelverket, som inte bara handlar om att uppfylla vad som är skrivet, utan även att elektrikern måste ta viss subjektiv hänsyn till ex. risker för mekanisk skada på en viss kabeltyp i ett visst rum osv.

En installation kan vara "icke godkänd" även om en fackman utfört den. Problemet om du har hempulat är att OM det ger upphov till en olycka, så ligger du betydligt mer pyrt till, än om en fackman med ansvarsförsäkring utfört samma fel.

Ellagen har dessutom en klausul, att den gäller inte om installationen är farlig, för då skall det dömas efter andra lagrum som "allmänfarlig vårdslöshet", vållande till annans död osv.
 
H
Tack för det uttömmande svaret. Det var väl inga nyheter precis, men vad kunde jag vänta mig av dem frågan ? :)
 
Mao, försök få tag på en elektriker nu som du kan diskutera lösningarna med, kommer överens med om vad du gör själv och som då är villig att koppla in det senare.

Det vi ser på bild kanske är en aning udda, men inte otillåtet och kommer säkert att bli bra. Man kan grymta lite över kopplingsdosorna i "golvet", men vad är det för fel egentligen? Lite svåra att hitta möjligen. Skyddade blir de ju av utdragslådorna.
 
Men de i golvet fyller ingen funktion eller? Eluttag eller någe?
 
H
Det sitter i botten på ett bänkskåp. Tänkte lägga in en till skiva i botten som täcker allt.
 
hhenning skrev:
Det sitter i botten på ett bänkskåp. Tänkte lägga in en till skiva i botten som täcker allt.
Eeeeh, nej, det ska du inte. Täcklock är regler. Vad gör du om du flyttar och personen som flyttar in, inte hittar dessa gömda inbyggda dosor?

Men är dosorna för tryckknapparna? Är det för att du inte kan ha dem på väggen? Är kablarna framdragna från proppskåpet då alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.