Ska bygga en friggebod som extra stuga i anslutning till sommarstugan. Jag vill gärna mata friggeboden från 2 säkringar från gruppcentralen i sommarstugan. Får man dra en kabel mellan stugorna med 4 ledare + skyddsjord? Två ledare till faser och två till nollor. I en sådan kabel finns väl normalt bara en blå ledare. Får man använda en annan färg till den andra nollan? Får man ha de två säkringarna på olika huvudsäkringar eller måste de kopplas till samma huvudsäkring?
 
Om du gör en tvåfasgrupp behöver du bara en gemensam nolla. (Varför inte dra ut en trefasgrupp när du ändå håller på?) Det finns en massa andra fallgropar med förläggningssätt, kabeltyper, utlösningsvillkor etc. som man också måste ha koll på.
 
Vad innebär tvåfasgrupp? Blir inte strömmen i den gemensamma nollan för stor? (summan av båda faserna)
 
Mikael_L
I trefassystemet så är spänningen och därmed också strömmen förskjutna 120° mellan varje fas.
Och då blir det så fiffigt att det (i normalfallet) aldrig går mer ström i nollan än vad det som max går i en fas.

Men det är ju då krav att de två faserna verkligen är från två olika faser.

Och som du har tänkt dra det hela så är det en tvåfasgrupp som är det enda tillåtna.

Om du har tänkt göra detta själv så tycker jag mig märka att det troligen blir väldigt många saker som du måste få lite grepp om, innan du kan göra det någorlunda korrekt och säkert. (Och du får ju egentligen inte göra det under några som helst omständigheter själv.)

Om du mest ville fråga om vilken kabel som du ska köpa och gräva ner så får du nog ganska lätt konkret hjälp med vad som behövs.

Så jag tror att du måste utveckla lite vad du vill.
Och så får vi ta det hela i små steg, allteftersom.

Välkommen till forumet, förövrigt. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Men kabeln som du ska dra mellan ska ha tre ledare, fas + nolla + jord om du vill dra ut en fas dit.
Och 4 ledare om du ska ha ut två faser, 2st fas + nolla + jord.
Och 5 ledare om du ska ha ut tre faser, 3st fas + nolla + jord.

Jorden kan vara virad runt de övriga ledarna på vissa slags kablar. T.ex. EKKJ.
Men det som är virat runt i en EKLK-kabel får däremot inte användas som skyddsjord.

Kabeln ska vara godkänd för markförläggning, t.ex EKKJ eller N1XV
En EKLK är godkänd för markförläggning om den läggs i skyddsrör, men då skyddsrör + EKLK är dyrare än N1XV så skulle jag själv ta den senare.

Arean ska vara minst vad som avsäkringen kräver, dvs 1,5mm2 för 10A och 2,5mm2 för 16A.
Men det kan krävas grövre area om kabeln är lång (typ över 15-20 meter får man börja räkna och kolla) pga av spänningsfall och det sk utlösningsvillkoret.

Du får inte glömma jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har tre faser till min friggebod, ligger en 5x2,5 i jorden. Tre faser kanske låter onödigt men jag tänker så här: En kommer gå till ett uttag dedikerat till utvändiga apparater såsom flistuggar och liknande, en kommer användas till värme och en kommer användas till belysning. Varför en separat till belysning? Tja, någon påpekade att man eventuellt kunde få blinkningar i vissa typer av belysning när termostater slår av och till i elementen om man lade ddetta på samma fas. Hängde nog lite ihop med långa ledningar också tror jag.... Den förstnämnda kommer ha uttag tillgängligt utifrån utan att behöva ha fönster eller dörr till boutrymmet i boden öppna. (Närmare bestämt i en oisolerad förrådsdel på ena gaveln.)

Som Asgarvad påpekade, varför inte dra tre faser när du ändå håller på.... (y)

ToRy
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Ska du dra tvåfas eller trefas måste du 2 resp 3 "proppar" i rad lediga.
På en gammal porslinscentral ska det vara 2-3 proppar över/under varandra, på en modern normcentral ska de lediga sitta på rad efter varandra.

SKA och SKA, tja. Men åtminstone ett oerhört kraftfullt BÖR.
 
Så vilken kabeltyp bör man då använda för nedgrävning och vad bör den läggas i för typ av rör utomhus?
 
Det finns rör att köpa på byggvaruhus, såna där gula räfflade rör. Någon annan vet säkert vad de heter....
OM du ska gräva ner röret själv så skulle jag dra i kabeln eller åtminstone en dragtråd i röret INNAN du gräver ner röret. Ofta ligger det dragtråd i när man köper röret iofs....

Minns inte vad min kabel heter men se inlägg # 5 ovan.....
 
Redigerat:
Kabelskyddsrör heter de. Annars av Mikael_L föreslagen kabeltyp. Se inlägg #5.
 
Mikael_L
Andreas99 skrev:
Så vilken kabeltyp bör man då använda för nedgrävning och vad bör den läggas i för typ av rör utomhus?
Jag själv skulle använt N1XV
http://elbutik.se/product.html/kraftkabel-/-jordkabel-n1xv?category_id=2099
Den tycker jag rent generellt är den bästa och mest lättjobbade.

EKKJ går att hitta på Biltema, Jula, Bauhaus osv. Det är också en OK jordkabel, men av lite äldre typ.
Och sämre att jobba med för personer utan eller lite erfarenhet. Skyddsjorden går i skärmen runt om, och det gäller att skala den försiktigt så man inte skadar kopparn det minsta. Sen ska flätan även dras i gulgrön slang också om man vill göra det riktigt fint och ordentligt.

Jag skulle nog inte lägga dessa i rör om det bara rör sig om några meters dragning på den egna tomten, dessa två kablar får ligga i jord utan rör.
Men däremot bör man markera med kabelskyddsband 10-20 cm ovanför. Det går också att lägga lite bräder ovanpå kabeln.

Gräv ner till minst 35cm djup om det bara går. Tycker jag.
 
Redigerat:
Man får tacka för snabba och bra svar. Måste man ha en central i friggeboden eller får båda faserna komma in i samma eldosa och distribueras därifrån?
 
Mikael_L
Du kan ha en central där, eller så delar man upp faserna i FÖRSTA kopplingsdosan och går därifrån vidare till vad som ska vara inkopplat på varsin fas.

I min friggebod har jag dragit en EKKJ :eek: 4x2.5 + 2.5 (fast det skulle klarat sig med 1,5mm2)
Avsäkrat med 3x 10A i fasadmätarskåpet där även JFB för friggeboden sitter. (Då måste man komma ihåg att sätta normmaterial som är specat -25 grader.)
Sen jordkabel till friggan.
Sen går den in i en dosa där jag grenat av till 3 utgående "enfasgrupper"

Förresten, blanda inte enfas och trefas på samma säkringar!
Nu har du inte skrivit att du tänker göra det, men jag nämnde det ändå. Glöm trefas och tvåfaslaster i friggan.
 
Jag säger som många andra; dra ut trefas när du ändå gräver. Drar du bara tvåfas garanterar jag att du kommer att vilja köra en bastant vedklyv bredvid friggan redan nästa sommar... :surprised:
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Jag säger som många andra; dra ut trefas när du ändå gräver. Drar du bara tvåfas garanterar jag att du kommer att vilja köra en bastant vedklyv bredvid friggan redan nästa sommar... :surprised:
Blanda inte trefas och enfasgrejer på samma grupp, förutom att det är fel så kan det gå illa.

Lösningen blir då en egen liten undercentral i friggan. En med 6 st säkringar och plats för huvudbrytare och JFB räcker då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.