Hej!

Köpte hus för ca 2 månader sedan och har totalrenoverat kåken, och ikväll var det dags att för första gången i mitt liv elda i en kamin.
Nu tror jag att det kallas kamin, det är en uppmurad, putsad kamin med en ganska stor insats. 2 tjocka dörrar med glas (inte helt täta runt om) och ett litet spjäll under dörrarna för luftning. Sen är det även så att där är några "utblås" runt om kaminen, inmurade hålsten för att värmen ska spridas lite mer effektivt i huset.

Nu till det jag undrar:
Jag byggde upp en liten fyrkant med små pinnar la på några större vedträn ovanpå och tände med papper i botten, fick rejäl fyr. På 1.5timmar så hade jag eldat upp ca 6 vedträn a la 50cm x 10 i diameter. Det stormbrann hela tiden även fast jag hade spjället stängt.Är detta normal förbränning i en kamin? Är det så att mina "utblås" med hålstenarna agerar luftspjäll och därav fullt ös i kaminen, eller är det så att dörrarna behöver tätas på något vis.

Det kanske bara är så här det är, och då är det allt jag behöver veta.
Jag vill jättegärna höra allas tips och trix om kamineldning! Hur uppenbara de än må vara.
 
Redigerat:
Fotografera!
 
Fotografier är på väg!Jag undrar även när man skall stänga "spjället" i skorstenen.När all glöd lagt sig eller för att släcka glöden?Rookie
 
Låt spjället i skorstenen vara öppen till dagen efter , den släcker inte glöden men kan göra så att det ryker in.
Det brukar brinna ganska intensivt i braskaminer och insatser det är normalt.
Utblåsen agerar troligen inte luftinsläpp (ska inte göra det) för förbränningens skull.
Du har inget mer spjäll som sitter under kaminen ?
 
Micro skrev:
Låt spjället i skorstenen vara öppen till dagen efter , den släcker inte glöden men kan göra så att det ryker in.
Det brukar brinna ganska intensivt i braskaminer och insatser det är normalt.
Utblåsen agerar troligen inte luftinsläpp (ska inte göra det) för förbränningens skull.
Du har inget mer spjäll som sitter under kaminen ?
Inget mer spjäll vad jag vet, skulle isåfall vara att det suger in luft via uppsamlaren. Men jag kan ju säga att där blev ju ett helt annat drag när jag drog ut den / öppnade dörrarna då blev där storm inne i kaminen.
Så jag antar att det brann helt normalt, kändes bara som det gick väldigt fort alltihop.

Kom gärna med tips och trix för att jag ska kunna optimera min eldning! = )
 
Det går väldigt fort ,det upptäckte jag med när jag flyttade in i hus med braskamin och hade haft kökspanna innan.
Testa och stäng spjället du har lite till om det går ,nästa gång du eldar.
Tänk på att det blir väldigt varmt vid luckorna , var försiktig om du har barn.;)
 
Jag tycker det ser ut som en öppen spis där någon har monterat dörrar i efterhand. I så fall kontrolleras inte luften som i en modern kamin och du kan inte förvänta mer än att det blir bättre än en helt öppen spis.
 
haavard skrev:
Jag tycker det ser ut som en öppen spis där någon har monterat dörrar i efterhand. I så fall kontrolleras inte luften som i en modern kamin och du kan inte förvänta mer än att det blir bättre än en helt öppen spis.
Läst på lite om hur riktiga insatser ser ut och jag börjar tro att du har rätt.
Då får jag helt enkelt hoppas på att man kan ta bort luckorna och sätta dit en ordentlig insats. Huset värms nämligen upp av direktverkande el, så min tanke var ju att kompensera ut det med lite eldning.

kan det vara som så att "insatserna" såg ut som denna på 80-talet?
 
Tror du kan ha grejorna kvar , bara det att du har luckor gör att det är bättre än en öppen spis.
Värma kommer den med all säkerhet göra men hur effektivt det vet jag ej.
Är den uppbyggd med sten så tar det en stund att få den varm och den håller även värmen ganska länge (trög värme).
En nära släkting till mig har i princip en likadan hemma hos sig och den är byggd så från början ..modern kakelugn?
 
Möjligen är det murspis den borde kallas. Jag antar att det finns en rost i botten genom vilken askan kan ramla ner i lådan som syns under luckorna på bilden. Den lådan skall vara helt stängd om du vill begränsa draget. Man kan som sagt också reglera farten på elden med spjället, men om du gör det så gå ut och titta på röken. Om det är tjock grå rök har du strypt för mycket. Ett annat sätt att reglera är att inte lägga in lika mycket ved. Jag vet inte hur mycket du lagt in, men glöm eventuella tankar på att lägga in massor av ved som skall brinna långsamt under en längre tid.
 
Lådan var helt stängd och spjället var helt stängt, alltså spjället som sitterunder kaminen. En liten metallbit på 12 cm som släpper in luft. Ändå brann det på bra.

jag vet inte, nu eldade jag bara i ca 2 timmar och jag märkte inte direkt av någon värmespridning, kändes som att jag eldade för kråkorna. 2tim = ca 7-10kg björkved.

Min målsättning är ju att elda för uppvärming, men det tar kanske längre tid än 2 timmar innan man märker av det för som det var igår så lutar det mot att sätta in en riktig insats.
 
Vet inte riktigt hur trögt det är med en kamin i sten men jag tror inte du får samma intensiva värme som med en kamin gjord i plåt.
Min blir varm på 20min men svalnar också jättefort (plåt) medans din tar nog ett antal timmar att värma upp stenarna och kanske håller värmen i 8-10 timmar.
 
Det sitter en bakvägg i plåt i spisen. Jag tror att det finns kanaler bakom den så att luft sugs in nertill, värms upp och kommer ut genom hålen frampå och på sidorna av muren. Det är funktionsmässigt ganska besläktat med en insats. En insats i en öppen spis är en förbättring jämfört med den fortfarande öppna spisen, men inte en optimal lösning. Det spjäll som jag syftade på var spjället i muren ovanför luckorna. Det får du inte stänga helt, och om du stryper det en aning så kontrollera att det inte ryker in. Det räcker med att det ryker in lite för att muren skall svärtas.
 
  • Gilla
Kingalot
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det sitter en bakvägg i plåt i spisen. Jag tror att det finns kanaler bakom den så att luft sugs in nertill, värms upp och kommer ut genom hålen frampå och på sidorna av muren. Det är funktionsmässigt ganska besläktat med en insats. En insats i en öppen spis är en förbättring jämfört med den fortfarande öppna spisen, men inte en optimal lösning. Det spjäll som jag syftade på var spjället i muren ovanför luckorna. Det får du inte stänga helt, och om du stryper det en aning så kontrollera att det inte ryker in. Det räcker med att det ryker in lite för att muren skall svärtas.
Känns som du är helt rätt på det och jag börjar förstå vad det är jag har. Spjället upp i skorstenen kan jag inte ställa då det är antingen eller. Jag ska köra en lång eldning imorgon och se hur pass bra det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.