Är det ett krav att ha eldfast tegel runt eldstaden vid installation av spisinsats i öppen spis? Jag skulle behöva ta bort dom eldfasta plattorna på sidorna för att insatsen ska rymmas.
 
Om ett tegel är eldfast eller inte har inte en direkt påverkan på brandskyddet. Det är den långsiktiga hållfastheten som blir en fråga med hög temperatur och sämre materialval (som indirekt på längre sikt kan ha påverkan på brandskyddet). När du ställer in en insats separerar du teglet från glöd/lågor med både en luftspalt och insatsens gods och får mycket lägre temperaturer. Jag törs nästan lova att vilket tegel som helst duger som underlag till en insats.

Rent estetiskt kanske man ändå ska fundera på hur man får ihop en helhet. Delar av underlaget är ju ibland synligt och en enhetlig slammning kanske är att rekommendera.

Som vanligt är det alltid ett gott råd att förankra sina tankar med sotaren, eftersom den myndigheten (eller snarare entreprenör åt myndigheten) ändå i något steg kommer att granska installationen.
 
Tack för svaret!
Det är väl dessa tankar jag också har. Estetiskt spelar det ingen roll för sidorna kommer ändå inte vara synliga. Det blir en luftspalt på 2 cm på varje sida om insatsen. Höjd och djup är inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.