Hej,
Glaset i min kamin behöver bytas ut, dock var det stora problem få loss skruvarna som höll fast det.
Lyckats få ut den ena utan att skada den allt för mycket, de andra tre verkar sitta där de sitter och skruvhuvudena kommer tyvärr inte överleva trots stora mängder 5-56.

Vet någon vart man kan få tag i skruv som klarar av klimatet att sitta på insidan av en kamin? Det går säkert att beställa originaldelar för 50:- skruven men det känns lite ovärt.
Funkar det med vanliga rostfria eller behöver det vara något speciellt?

Skruven är 5mm tjock och ca 8mm lång.

En 5mm tjock och 8mm lång skruv, lätt rostig och sliten, ligger på en beige yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hm ... tvivlar på att det blir billigare att leta ... jag gav upp och beställde originaskruvar.
 
Ser ut som en vanlig M5x8 maskinskruv?
 
m5x8 kan nog fungera ja :)

Men vad krävs av materialet? Rostfritt? Syrafast? Finns det något som heter eldfast?
 
De skruvar som brukar sitta i tec handöl/contura, rosl.spisen mm är vanliga
 
Vanliga elförzinkade skruvar duger fint till det där. Vill du i framtiden få lös dom så kan det hjälpa att sätta värmetålig gängpasta på dom innan du skruvar in dom.

Rostfria skruvat har en tendens till att skära ihop av värme och minsta lilla smuts så det är inte att rekommendera
 
  • Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt, då ska jag bara hitta ett ställe som säljer dem. Det var faktiskt svårare än jag trodde. Verkar vara en ovanlig dimension, speciellt i kombination med zink och inte bara vanlig rostfri.

Tack för hjälpen! :)
 
Här får du hundra för 29 kr :)
http://www.reservdelsimporten.se/skruv-m5-x-8__30791

Du kan lugnt utgå från att praktiskt taget allt som inte är rostfritt är elförzinkat.
(Fast jag tycker att rostfritt går bra också)

Men det är kanske läge att kolla med en mekanisk verkstad för att få en enda liten skruv.
 
Har du inte någon M5 skruv liggande i någon skrotlåda? Det är ju bara att kapa den till rätt längd. Skruva på en mutter innan du kapar så snyggas gängen till när du skruvar bort muttern.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Annars brukar en del verktygsaffärer ha skruv i lösvikt. T.ex. Verktygsboden. M5x8 är ju inte jättevanlig så jag skulle säga köp rostfri skruv och korta av till rätt längd
 
De stora byggvaruhusen typ Bauhaus och Hornbach har rätt bra lösviktssortering. Hittar du inte rätt längd så skulle jag göra som Alfredo föreslår och kapa en längre. Jag skulle nog välja en med sexkantsgänga istället för philips så blir den lättare att få grepp om den ska ut igen.
 
toolman77 skrev:
Jag skulle nog välja en med sexkantsgänga
Är det inte väldigt trögt att gänga på en "sexkantsgänga"? ;):D

Sorry, fattar naturligtvis vad du menar men kunde inte låta bli att le. Hoppas du inte tar illa upp.
 
  • Gilla
  • Haha
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
Termiskt sett kaan du ta vilket metall som helst förutom tenn eller bly men dessa förekommer sällan i skruvform.
 
Använd kopparpasta när du skruvar dom tillbaks, då kan det bli lättare att skruva ut dom igen senare.
 
Torxskalle och slagskruvdragare, lossar perfekt i princip alltid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.