Nyligen installerat en contura I6 i befintlig murad skorsten. Allt godkänt av sotare.

Vid upptändning med luckan på glänt blir det mycket bra drag och brinner perfekt. Se nedan.
Brinnande ved i en öppen spis med klart synliga lågor och oeldade vedträn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skall fylla på ved igen tar det sig dock sällan, trots vidöppet spjäll. Glöden ser klen ut och det börjar ryka kraftigt så att jag inte kan öppna luckan. Se bild nedan där jag dock inte hunnit lägga på ny ved. Vedträna är ej heller riktigt uppeldade.

Eldstadsutsikt med svag glöd och aska i en Contura I6, problem med vedupptändning beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland har vi dock lyckats få ordetliga brasor men detta problem är riktigt irriterande.

Har anslutit med separat tilluftskanal. Prövat fönstret på glänt, avstängd köksfläkt mm.

Det är som att draget "dör ut" med elden och sen ej kommer tillbaka.


Tips?
 
Har du luckan på glänt tillräckligt länge, så att kaminen blir tiiräckligt varm ?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Man behöver elda nått djävulskt i dessa nya moderna kaminer innan skorsten blir ordentligt varm så draget kommer igång.
Jag misslyckats mer än hälften av gångerna fortfarande efter 2 vintrar.... väldigt lätt att missta sig o stänga till luckan för tidigt.

Det är just att ha luckan på glänt som enligt min erfarenhet är viktigt, det där med att ha dörrar/fönster på glänt känner jag inte gör nån skillnad.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Om man har separat tilluft, så behöver man inte ha fönster/ dörr öppen, mer än i starten, så att undertrycket i bostaden hinner utjämnas. När brasan tagit fart, så ska den separata tillluften räcka och man kan stänga fönster/ dörrar samtidigt med att stänga luckan . Om man har luckan öppen efter stängning av fönster/dörr , så kommer bostadens normala undertryck att motverka draget i skorstenen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag har en modern braskamin och det gäller att ha bra tändved i början, bygg en liten pyramid och kör på, låt allt ta eld och lägg på en större bit, stäng luckan först när allt brinner. När det gäller att fylla på måste man göra det vid perfekt tillfälle, inte vänta för länge... då får man kanske ha i lite mer tändved, en tändkub eller liknande.

En bra riktlinje är att röken på taket ska vara vit och fin, har du mörk eller svart rök är det för dåligt drag.

Sen ska allt virke helst ha legat inne på tork 3-4 dagar, annars är det segt ...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Har man tilluft utifrån genom ett rör behöver man ju varken ha fönster öppet eller luckan på kamin, det räcker utan vidare med luften i röret.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har man tilluft utifrån genom ett rör behöver man ju varken ha fönster öppet eller luckan på kamin, det räcker utan vidare med luften i röret.
Det underlättar betydligt att köra med öppen lucka vid starten. Det står också ofta i bruksanvisningen. Det gäller ju att få bra fart på luftflödet, så snart det bara går.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ja, det kan ju va olika på märken. Min Aduro stänger jag luckan direkt och går bara på tilluften och det är aldrig nånsin svårt att få det att ta sig.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
För lite ved i ( tändbrasan)?
Det underlättar även om tändveden är jämnt kluven, så den brinner ut ungefär samtidigt.det ska vara en rejäl glödbädd efter första inlägget!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Aduro har sitt speciella upptändningsspjäll som sköter lufttillförseln automatiskt vilket Contura inte har.Dock behöver alla moderna kaminer med god förbränningsverkningsgrad bättre skorstensdrag än äldre ,mycket bl.a beroende av att rökhyllan ska sprida ut rökgaserna jämnt på hela bredden för att effektivare applicera sekundärluften
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag har en contura täljstenskamin med extern tilluft.i I huset har jag en frånluftsvärmepump, så vid upptändning nåste jag ha ett fönster på glänt för att det ska ta sig.

Den typen av problem som du har får jag om veden inte är riktigt torr.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Sådär blir det i min Contura om jag lägger in nästa vedlass för sent! Precis när de sista lågorna slocknar från tändveden brukar vara lagom för mig.

Två andra faktorer som jag märkt spelar stor roll (som andra också påpekat) är torr ved som legat inne några dagar och öppen lucka tillräckligt länge i början.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.