Jag har en fråga jag inte funnit något svar på när jag sökt i forumet.
Bakgrundsinformation: Jag bor i en villa från -58. Villan är av sutterängmodell och inomhusytan uppgår till 216 m2. Bergvärmepumpen är en IVT från -96, med vattenburna radiatorer. Förra ägarna har en årsförbrukning av el på 17000 kwh (både uppvärmning och hushållsel). Det finns en spiskasett av modell Roslagsspisen som ger rätt bra med värme om man eldar på lite. Bergvärmepumpen har ingen inomhusgivare, utan endast utomhus. Nu till frågan:

-Lönar det sig för mig att elda med ved?

Som jag förstår innebär ju 1 förbrukad kwh fler värmekilwatt. Jag tror att elementen har termostat i sig, men jag är inte helt säker.

Personligen så har jag inget mot att elda 3-4 dagar i veckan om jag nu kan se att det lönar sig lite per år. Men jag är för dåligt insatt i om det lönar sig, eller om jag bara eldar för kråkorna?
 
lönarsig ska man kanak inte kalla det. men det beror ju på vad du ger för veden/transporten o allt runt i kring.
troligen blir det inte dyrare ialla fall, men det är småslantar vi pratar om
 
Jag betalade ungefär 400kr / m2 travat mått (björkved) har köpt knappt 4 m2. Tiden jag lägger ut på det bjuder jag gärna på eftersom jag får vara ute och jobba. Däremot så vill jag att när vintersässongen är slut så har jag sparat en slant.

Kan det vara möjligt? Skall man dra det så långt att man går och drar ned vreden på de elementen där kaminen värmer rummen? Eller kan man skippa det och hoppas att inte pumpen värmer ändå?
 
ska du tjäna nått så ska du köpa en inne givare, den har du nyta av vid andra tillfällen med.

jag skulle bli förvånad om du tjänade över 500:- på ett år, genom att elda i kaminen.
 
Du betalar alltså 1600kr/4m3 ved, som i bästa fall ger dig 4000kWh.
Det är ungefär samma pris som vad vp.n producerar värme för.

Det enda du vinner på detta är om du vid några tillfällen vill ha lite go vedvärme.

Annars är det bara att "lägga" ner....
 
Det kan aldrig vara fel att elda - ved är en livsstil!

Tack och lov att jag inte har en pump som skjuter sönder kalkylen... ;)
 
Och själv har man gratis ved..:):cool:
Och sänker nog min värmekostnad med 45%...
Mvh
 
Redigerat:
Det torkar ju även inomhusluften och ser till att skorstenen inte multnar bort.
 
Elda dom kallaste dagarna så du slipper el-tillskott i VP. Montera en innegivare (kostar kanske en tusenlapp? om du gör arbetet själv). Du kanske inte sparar så mycket på att elda, men de är ju mysigt!
 
PX-21 skrev:
Och själv har man gratis ved..:):cool:
Och sänker nog min värmekostnad med 45%...
Mvh
gratis ved är det bara om nån annan gör allt åt dig. har du inga utgifter alls (slitage /trasport/ underhåll) isamband med veden?
 
Passar på att hämta kubbad ved när jag hälsar på och har vägarna förbi....Svärfar//far

Liten kostnad förståssär väl /bilen drar mer bensin med släp...Hugger veden med handkraft/yxa....travar för hand....:)..
 
Så det är din svärfar som betalar för ingen ved är gratis, VET en fd. vedeldande skogsägare som nu möjligtvis kan eld nån enstaka brasa enbart för "mys"
 
Låt säga 40% inbesparing istället-=räkna bort bensin till bil-- såg kedjeolja..
..
Good bless the ved...:)

Mvh
 
Om du är ute efter besparing så bör du sänka grundtempen på pumpen (inte på elementen) när du har utegivare. Låt säga att du drar ner till 18 grader. Sedan eldar du för att nå upp i t ex 21-22 grader. Då kan du nog spara några kronor. Personligen eldar jag bara för mysfaktorn och för att överbrygga trögheten i värmesystemet (har golvvärme) när utetempen växlar snabbt.
 
Jag kör 19.5 på termostaterna ...eldar upp till 23 C stänger spjället låter glöden" lysa och mysa"...lägger in några kubbar innan läggdags vaknar på morgonen Ca 21 C gör en morgonbralla till frukost innan jobbet kallar...Både nytta och nöje för oss...;)....
Har välisolerad kåk + 3-glasfönster....hyfsad mössa på vinden (kunde varit mer..

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.