Jag har en skorsten som är installerad på slutet av 60-talet, den är kopplad till en dubbelpanna och anläggningen var då tänkt för oljeeldning. Skorstenen verkar vara någon form av metallrör.

Tyvärr är skorstenen bara synlig i pannrummet och uppe på taket. Både i bostadsvåningen ovanför pannrummet och på vinden så är skorstenen helt inbyggd.

Hur mycket vedeldande klarar skorstenen utan att det uppstår brandrisk?

Borde jag riva bort inbyggnaden runt skorstenen uppe på vinden, dels för att se om det ligger isolering närmast och dels för att se hur varm den blir?

När jag har eldat ganska rejält med ved i kanske två timmar så blir skorstenens utsida i pannrummet så varm att den är klart obehaglig att ta på men man bränner sig inte direkt på den.

Rördiametern på skorstensröret i pannrummet är klart större än röret som kommer upp överst på taket, så antagligen är det två rör i varandra, troligtvis med isolering emellan.

I värsta fall skulle det gå att riva en vägg i bostadsdelen där skorstenen går, för att komma åt den där, men det skulle inte bli snyggt.

Hur mycket "törs" jag elda?
 
Jag skulle inte elda en pinne ved, är skorstenen tänkt för olja så klarar den inte rökgastempen från ved över tiden, speciellt inte från en kombipanna och speciellt inte om du skulle få en soteld.
 
Kan bara hålla med!
En kombipanna är inte avsedd för att elda ved i kontinuerligt fungerar bra någon enstaka gång(backup)
om oljan är slut eller avbrott i elförsörjningen.
Rökgaserna vid vedeldning kan i värsta fall vara över 500 grader C
 
Aha! Tack för svaren!

Jag glömde skriva att sotaren verkade tycka att det kan vara okej att elda för att få varmvatten men inte för att värma huset.

Kan man göra nåt med skorstenen, typ klä in den med nån slags värmeisolering?
Att byta hela skorstenen är nog inte lönsamt (jag antar att det rör sig om femsiffriga pengar?) eftersom huset mest används som fritidshus.

Pannan borde väl klara ved mer permanent? Den har såndär bimetallstyrd styrning av dragluckan (miljöbov...) och den övre luckan där man fyller på veden har en liten öppningsbar mojäng i mitten som man tydligen ska öppna vid vedeldning men inte vid kokseldning.


Finns det annars nån tumregel gällande rökgastemperatur, typ att offra en inne-ute-termometer genom att sänka ner ute-givaren en bit i skorstenen och mäta gaserna där? (I så fall skulle man ju kunna ställa spjällen så att man egentligen eldar oekonomiskt men får kallare rökgaser, troligtvis så blir det ändå mer lönsamt än att köra med elpatronen).

(Källartaket/bostadsgolvet är av betong, däremot är bostadsdelen och vinden av trä. Jag trodde först att det var gips men det verkar vara något trämaterial i väggarna).
 
Aha! Tack för svaren!

Jag glömde skriva att sotaren verkade tycka att det kan vara okej att elda för att få varmvatten men inte för att värma huset.

Kan man göra nåt med skorstenen, typ klä in den med nån slags värmeisolering?
Att byta hela skorstenen är nog inte lönsamt (jag antar att det rör sig om femsiffriga pengar?) eftersom huset mest används som fritidshus.

Pannan borde väl klara ved mer permanent? Den har såndär bimetallstyrd styrning av dragluckan (miljöbov...) och den övre luckan där man fyller på veden har en liten öppningsbar mojäng i mitten som man tydligen ska öppna vid vedeldning men inte vid kokseldning.


Finns det annars nån tumregel gällande rökgastemperatur, typ att offra en inne-ute-termometer genom att sänka ner ute-givaren en bit i skorstenen och mäta gaserna där? (I så fall skulle man ju kunna ställa spjällen så att man egentligen eldar oekonomiskt men får kallare rökgaser, troligtvis så blir det ändå mer lönsamt än att köra med elpatronen).

(Källartaket/bostadsgolvet är av betong, däremot är bostadsdelen och vinden av trä. Jag trodde först att det var gips men det verkar vara något trämaterial i väggarna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.