Tabell över ungefärliga tjärutsläpp från en normalstor villa som eldas med ved
Äldre panna utan ackumulatortank: 270 kilogram per år
Äldre panna med ackumulatortank: 45 kilogram per år
Miljögodkänd panna med ackumulatortank: 4 kilogram per år
De bästa pannorna med ackumulatortank: 0,5 kilogram per år




Varför anses det vara miljöfarligare att elda utan acc tank? Eldningen är det väl ingen skillnad på.. bara att man lagrar energi i en tank med vatten..

Källa : http://www.nenet.nu/
 
Anses? Värdena visar väl tydligt nog att det är så.

Anledningen är att en vedpanna släpper ut som minst när den brinner på full effekt. Men om du inte har en tank att "stoppa undan" effekten i, måste du strypa ner på brasan efter en stund. Annars förvandlar du pannan till en ångmaskin.
När du minskar draget och pyreldar i pannan ökar utsläppen monumentalt.
 
Okey dom menar så..

Jag pyr eldar aldrig utan alltid max föebränning.
 
För äldre pannor är problemet dessutom att förbränningen är sämre, så de släpper ut mer, hur man än gör, jämfört med en modern panna.

Har du ingen dragregulator på din panna?
 
apersson850 skrev:
För äldre pannor är problemet dessutom att förbränningen är sämre, så de släpper ut mer, hur man än gör, jämfört med en modern panna.

Har du ingen dragregulator på din panna?
Kör Keddys superkasset 110 + täljsten.. är ca 2 mån gammal.
 
Det kan tydligen vara 1000grader i kermaiken i en ved panna.
Det får man inte i en kassett..
Dessutom kör man på moderna pannor blålåga som gör att mycket "skit" försvinner
 
Hur fungerar denna superkasett då? Jag känner inte till den.
 
Jaha. Hur är en sådan öppen spis, fast stängd, utsläppsmässigt? Om man jämför med en vedpanna med omvänd förbränning, menar jag.
Det finns ju inget vatten som kan koka, givetvis, men blir det inte hett om det brinner för fullt hela tiden?
 
Den har ca 70% verkningsgrad..

Det är ju luften i huset och täljstenarna som blir varma...

Vid full eldning i ca 2-3 timmar så har murstocken och täljstenarna maganiserat massor med värme som den sen ger rummet i ca 10 timmar... jag eldar oftast endast ca 3 timmar per dag..
 
G
Javisst,man kan elda i en tunna åxå.Har i alla fall 750 l varmvatten till disk,tvättning och uppvärmning.
Vad använder du kassetten till att värma.Luften?.
Värma vattnet så att du kan duscha?.
Eller tvättar du dig med resterna av elden,dvs askan?
Bara appropå ingenting.
Man kan inte jämnföra en kasett med en ved/pelletspanna som man lagrar energi i.
Man får ut mer energi i en vedpanna en en kasett.
Dvs mer varmvatten/mm.
Du får bara ut värme.
 
denna är väll P märkt.
Inne i den så finner man antagligen minerit eller isolerade gjutjärnsplattor vilket gör att eldhärden blir ca 1000° så därmed nästan blir det rätt förbränning.

Så du är antagligen ingen miljöbov
 
GR B skrev:
Javisst,man kan elda i en tunna åxå.Har i alla fall 750 l varmvatten till disk,tvättning och uppvärmning.
Vad använder du kassetten till att värma.Luften?.
Värma vattnet så att du kan duscha?.
Eller tvättar du dig med resterna av elden,dvs askan?
Bara appropå ingenting.
Man kan inte jämnföra en kasett med en ved/pelletspanna som man lagrar energi i.
Man får ut mer energi i en vedpanna en en kasett.
Dvs mer varmvatten/mm.
Du får bara ut värme.
Ja klart man får ur mer i en panna... Jag fattar inte vart du vill komma.. Jag har aldrig sagt att en Kasett är bättre eller att man kan värma vatten med den.. Jag frågade bara helt enkelt varför man ansåg att det var mer utsläpp utan acc tank och det vet jag nu varför dom tycker det..

Om du köper nyaste finaste miljöpannan men ej kopplar in acc. tank så är du alltså miljöbov..
 
ejwbegysv skrev:
Om du köper nyaste finaste miljöpannan men ej kopplar in acc. tank så är du alltså miljöbov..
Det kan man nog säga. Fast jämfört med att elda i en gammal panna utan acktank är det ju riktigt "obovigt", trots allt.
 
Mycket har ju med veden att göra också... Blöt härlig granved är nog värre än ett kolkraftverk i polen :)

(eldar briketter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.