Hej på er!

Tänkte elda lite i höst, dels trädgårdsavfall, och så lite virke som blivit över sen rivningar m.m.

Frågan är hur man går det effektivast? Ett oljefat blir för litet, men samtidigt så vill jag helst undvika att elda "direkt" på marken... Eller är det enda som gäller?

Idealet som jag ser på det vore en liten container som man kan elda i, men det går väl knappast att hitta?

Tips och ideer? Hur gör ni? Eldar ni direkt på marken? Jag skulle ju gärna vilja behålla så mkt gräs som möjligt på den platsen där jag kommer att elda!

Hur ska man elda för att det ska bli så lite "rester"/aska som möjligt?
 
Gör en eldningstunna eller flera med tegel i botten och lufthål synd att du inte har möjlighet att nyttiggjöra energin i tex en stängd kamin eller i badtunna
 
Kör det till tippen istället så slipper omvärlden en massa dålig rök från din ofullständiga förbränning och skräpet kommer till användning i eventuellt värmeverk och kompostering.
 
Det bästa är givetvis om du kan få det till återvinningscentralen. Är det för mycket för att få dit så är det även för mycket för att elda i ett oljefat vilket du redan räknat ut.

Jag brukar elda direkt på marken. Det är bättre att tända en liten brasa och flytta riset dit än att direkt tända en jättehög. Ha så torrt trä som möjligt från början för att få upp ordentlig värme i det hela så att det inte ryker så förbannat. När det brinner bra kan man även mata på blötare saker utan att det ryker så farligt. Är det ordentlig värme i elden och man inte släcker det så kan det brinna ner till en mycket liten askhög på ett par dagar. Problemet är förstås att det skall vara så blött i marken att man vågar lämna högen över natten, men samtidigt vill man inte att riset skall vara blött och svåreldat.

Erik
 
  • Gilla
Daniel Törnblom
  • Laddar…
Hemmakatten
Väldigt många kommuner har de senaste åren blivit mycket restriktiva med att tillåta eldning. Den eldning som brukar tillåtas gäller enbart torrt ris från trädgården. Sura grenar (och annat) får inte eldas.Definitivt inte gammalt rivningsvirke som kan ha rester av färg och olja. Den kommun jag bor i har sedan förra året endast tillåtit eldning EN dag per år och det är på valborgsmässoafton.

Det bästa är ändå att du lånar ett släp och kör en eller flera vändor till återvinningsstationen.
 
Trodde inte att det var någon fara om man bara kunde elda säkert, men vi hade en snickare hemma samtidigt som grannen eldade upp ett gammalt uthus i en fin hög och han påpekade lite försynt att det där var nog inte tillåtet. Så Hemmakatten har säkert rätt i att det inte är OK att elda vad som helst, så ska man elda så kanske man ska kolla att det är tillåtet innan man sätter igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.