Hej,

Vet att liknande frågor avhandlats tidigare men inte lyckats hitta just detta...

Har klyvt 5 olika bitar, alla har legat på 14-15% inuti.

Man brukar ju ta in veden någon/några dagar i förväg på vintern... Men det känns lite sådär tycker jag...

Hur hade ni eldat, tagit in veden i förväg eller använt den direkt i pågående eld för att slippa att möglet ligger inonhus? Det kanske mest är hanteringen som spelar roll? Några tankar?
 
  • Staplad ved med synligt mögel på ytan, indikerar fuktinnehåll och förvaringsfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel av klyvda vedträn med synliga snittytor och fuktighetsmätningar på 14-15%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
H Houdini skrev:
Hej,

Vet att liknande frågor avhandlats tidigare men inte lyckats hitta just detta...

Har klyvt 5 olika bitar, alla har legat på 14-15% inuti.

Man brukar ju ta in veden någon/några dagar i förväg på vintern... Men det känns lite sådär tycker jag...

Hur hade ni eldat, tagit in veden i förväg eller använt den direkt i pågående eld för att slippa att möglet ligger inonhus? Det kanske mest är hanteringen som spelar roll? Några tankar?
gjort en brasa och sedan bara tagit in det jag behöver för stunden..
Inte förvarat någon ved av detta inne.. dock tror jag inte det är något att vara orolig över..
Är det 14-15% fukt så är veden torr..
Och jag betvivlar att möglet sprider sig...
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Skulle inte oroa mig.

det är samma svarta prickar som dyker upp på en del fuktiga vindar... inte bra men i princip helt ofarliga.

/ATW
 
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Skulle inte oroa mig.

det är samma svarta prickar som dyker upp på en del fuktiga vindar... inte bra men i princip helt ofarliga.

/ATW
Hej, du har säkert rätt, men tycker ändå att det känns som lite skillnad ifall det är ett annat (slutet?) utrymme eller om det är 4 meter bort i samma rum...
 
  • Gilla
Torbjörn Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte vara orolig, om veden är torr. Mögelsporer av olika slag finns alltid överallt helt naturligt. De växer bara om det är tillräckligt fuktigt och varmt i rummet där du har veden.
 
  • Gilla
claym och 8 till
  • Laddar…
Tar in i korg och sedan eldas det, inte ovanligt att det kan se ut så. Löv som man tagit ned och varit i dåligt skick kan lätt få lite sånt innan det torkat.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
H Houdini skrev:
Hej,

Vet att liknande frågor avhandlats tidigare men inte lyckats hitta just detta...

Har klyvt 5 olika bitar, alla har legat på 14-15% inuti.




Man brukar ju ta in veden någon/några dagar i förväg på vintern... Men det känns lite sådär tycker jag...

Hur hade ni eldat, tagit in veden i förväg eller använt den direkt i pågående eld för att slippa att möglet ligger inonhus? Det kanske mest är hanteringen som spelar roll? Några tankar?
Ved klyvs före midsommar och travas på luftig plats i ett år.
Sedan är den klar att eldas. Inget mögel att oroas över. Så har man gjort i över 500 år!
 
  • Gilla
  • Haha
Molle2003 och 1 till
  • Laddar…
Mat som blivit angripet av mögel skall man ju givetvis inte äta, (mögel som tillsats i ost, anser jag inte vara ett angrepp) men gissar på att man konsumerar en ganska stor andel sporer under en härlig tur i skogen. För den som inte är allergisk mot mögel är det nog knappast ett problem med den lilla mängd som kommer med ved. Skulle gissa att sotet från eldningen ger mer skada faktiskt. Bara gissningar så om någon faktiskt forskat på ämnet så viker jag mig ;)
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Excel
Med dagens elpriser ska det mycket till att välja bort ved.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ved klyvs före midsommar och travas på luftig plats i ett år.
Sedan är den klar att eldas. Inget mögel att oroas över. Så har man gjort i över 500 år!
Nä, man avverkar helst efter det att löven fallit på hösten, klyver före påsk och veden kan vara torr till midsommar.
I juli eller senare är luftfuktigheten hög och torkningen går dåligt(eller inte alls)
 
Nån som har en aning om hur mycket energi man tappar på att elda ved direkt utifrån? Antar det är lite ytfukt samt typ 20-30 graders skillnad som då eventuellt påverkar förbränningen? De flesta rekommenderar att man tar in innan men frågan är om det gör så stor skillnad när brasan är igång?
 
H Houdini skrev:
Nån som har en aning om hur mycket energi man tappar på att elda ved direkt utifrån? Antar det är lite ytfukt samt typ 20-30 graders skillnad som då eventuellt påverkar förbränningen? De flesta rekommenderar att man tar in innan men frågan är om det gör så stor skillnad när brasan är igång?
Det gör ingen större skillnad, om du tar in kall ved utifrån går det teoretiskt åt lite energi om du ska värma den till rumsvärme så på det viset kan du lika gärna ta in och elda veden direkt.
 
Håller med, det är teoretiska skillnader.
Beroende av vad det är i vedkorgen och hur snabbt du får till brasan påverkar också.
Få det att brinna snabbt och lägg på vid behov så fungerar det bra.
Man ska inte krångla till det i onödan:cool:
Mesta värmen får jag fram tills det läggs i kaminen fälla, kvista, köra hem, kapa, klyva, stappla och sedan ska det eldas.
 
A
Svartmögel är alltså inte bra att ha inne. Sporerna flyger runt och när de träffar lite fukt i luften så landar de fint någonstans, tex i fönstren och dörrar etc. Svartmögel är allergiframkallande om jag minns rätt, och lämnar fula märken där de angripit trädetaljer inomhus.

Däremot så går det utmärkt att elda med veden. Bästa sättet att bli av med mögelsporerna också. Så kör på :)
Eldar själv med möglig ved ibland när de som levererar får med sådana bitar. Ser bara till att de torkats extra ordentligt där ute i vedboden först.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.