Hej
Har en gammal finsk kamin som är klädd med nån sorts sten. Inte täljsten enligt sotaren.
Spjället är sönder, alltid öppet läge. Och det kommer inte bli fixat nu snart så….,
Jag inbillar mig att veden eldas upp ganska fort i och med att det är fullt drag hela tiden.
Om jag eldar med luckan öppen ist känns det som elden lugnar ner sig och veden håller längre. Vet någon med bättre kunskap om för och nackdelar med luckan öppen? Givetvis har jag gnistskydd om luckan är öppen
 
En nackdel med att ha luckan öppen är att mycket mer värme ventileras ut genom skorstenen. Är det bara fråga om myseldning kanske det inte är ett problem. Men om man eldar för värme så skall man vara noga med att alltid stänga luckorna. Större risk att få in gnistor och rök förstås. Men det märker du om det är ett problem.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Okej, upplever det dock lika varmt oavsett om luckorna är öppna som stängda. Men tack för svaret
 
Alla eldstäder med luckor är inte bra. Men alla eldstäder utan luckor ger dåligt värmeutbyte. Det går utmärkt att värma ett hus med öppen spis. Men det går åt mycket mer ved än om man värmer med en eldstad med luckor. Du kommer inte att skada eldstaden på något sätt genom att ha luckorna öppna. Det är bara att du får mindre värme från samma mängd ved.
 
Tomture61
I Interista88 skrev:
Hej
Har en gammal finsk kamin som är klädd med nån sorts sten. Inte täljsten enligt sotaren.
Spjället är sönder, alltid öppet läge. Och det kommer inte bli fixat nu snart så….,
Jag inbillar mig att veden eldas upp ganska fort i och med att det är fullt drag hela tiden.
Om jag eldar med luckan öppen ist känns det som elden lugnar ner sig och veden håller längre. Vet någon med bättre kunskap om för och nackdelar med luckan öppen? Givetvis har jag gnistskydd om luckan är öppen
Måste vara en gammal kamin !
Har du självdrag i huset ?
Nyare kaminer har en högre verkningsgrad så går åt mindre med ved .
 
  • Gilla
theeeee
  • Laddar…
Vet ej hur gammal, bott i huset från 2014, men sotaren sa bara att den e gjord i Finland o dom hade mycket jobb med att få fram någon info om den. Ja självdrag
 
Tomture61
I Interista88 skrev:
Vet ej hur gammal, bott i huset från 2014, men sotaren sa bara att den e gjord i Finland o dom hade mycket jobb med att få fram någon info om den. Ja självdrag
Iom att du har självdrag så är risken för inryk mindre .
Snäll sotare du hade , alla handlingar ska kaminägaren normalt ha , detta vid besiktning dock .
 
Cheesen
Du får mer drag och det går därmed mer ved om du har luckan öppen. Med större drag så far mer värme ut genom skorstenen.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Iom att du har självdrag så är risken för inryk mindre .
Snäll sotare du hade , alla handlingar ska kaminägaren normalt ha , detta vid besiktning dock .
Inte haft ett papper/uppgift på kaminen. Dom har aldrig nämnt att jag behöver ha nåt sånt som tur är.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Du får mer drag och det går därmed mer ved om du har luckan öppen. Med större drag så far mer värme ut genom skorstenen.
Hej
Jag tror dig, uppfattar det bara som att elden lugnar ner sig och håller längre med luckan öppen. Tacksam för svaret iaf:)
 
Varför inte reparera spjället?
Det brukar inte vara något stort arbete. En dags arbete och litet material upphittat på skroten.

Att elda med öppen lucka är både brandfarligt och slöseri med varmluft.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varför inte reparera spjället?
Det brukar inte vara något stort arbete. En dags arbete och litet material upphittat på skroten.

Att elda med öppen lucka är både brandfarligt och slöseri med varmluft.
Tråkigt skitsvar från heimlaga här, men jag instämmer tyvärr helt i allt som skrevs.

Det vore mycket bättre om spjället reparerades. Minskad brandrisk och betydligt effektivare eldning.

Upp med en tråd på forumet när du gör projektet så kommer det att gå som en dans!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jo de vore det bästa, sotaren trodde att hela rökkanalen behövde bytas för att fixa mitt spjäll. Så har inte tagit tag i det
 
Cheesen
Alltså nu måste vi få en bild. På sotaren som påstår att man måste byta rökkanal för att laga spjället som brukar sitta på luckan.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså nu måste vi få en bild. På sotaren som påstår att man måste byta rökkanal för att laga spjället som brukar sitta på luckan.
Kan vara rökgasspjället, även om alla som svarat verkar utgå från att det är ett tilluftsspjäll på luckan. TS har inte varit helt tydlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.