Har tillgång till obegränsade mängder kaffesump och tycker att det borde gå att elda med på nåt sätt.
Vid googling så blandas det med amält paraffin och och melass och stelnar till energirika bränsleblock.
Detta känns lite overkill, grejen är att det skall vara nästan gratis. Vid pelletspressning är det ligninen i trät som binder samman spånet till pellets och det finns inte i sumpen. Alternativ till andra bindemedel ? Finns vax som övrskott vid nån tillverkning, kanske skulle gammal frityrolja funka ? Blocken skall hålla ihop ,vara torra, eventuellt sveta i tunnt papper.
Ideer någon ?
 
Mikael_L
Använd det som jordförbättring istället.
Får du för mycket, sälj och köp ved ...
 
Top gear satte fartrekord för kaffedrivna bilar. Då pelleterade de kaffesumpen rakt av vad jag minns. Men de visar ju inte allt.
 
Jag hade testat kontakta någon akademiker. De brukar gå igång på sådana här konstiga grejer.
Björn Zethraeus, professor i bioenergiteknik fick jag upp efter lite google.
 
Frågan är om det skulle funka med en Biona2000. De eldar ju spån.
 
D Daniel 109 skrev:
Frågan är om det skulle funka med en Biona2000. De eldar ju spån.
Pelletsbrännaren har gått till skrot och är ersatt av en värmepump, det logs till spisen jag är intresserad av
 
Fylla toapappersrullar och tejpa igen ändarna med papperstejp? Alla småkartonger borde fungera, kanske ser lite tråkigt ut? Smällkarameller av tidningspapper som fylls? Är det kokkaffe eller espressomalning?
 
P Plutus skrev:
Fylla toapappersrullar och tejpa igen ändarna med papperstejp? Alla småkartonger borde fungera, kanske ser lite tråkigt ut? Smällkarameller av tidningspapper som fylls? Är det kokkaffe eller espressomalning?
Vanligt bryggmalet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.