Hur är det att elda med al jämfört med björk. Anledningen är att jag kan komma över ett parti billigt.
 
Björken har ett något högre energiinnehåll. Den mesta av den ved vi hugger själv är al och asp.
 
Al är kanonfint att elda! Tacka och ta emot, i princip lika bra som björk, men skräpar ner mindre.
 
G
Elda med ren björkved är förkastligt.Björken tjärar.Den mest perfekta vedeldningen är 40 % björk och 60 % barrträd.Granen gör att det bränns rent i pannan.
 
  • Gilla
Palle Strömstad
  • Laddar…
GR B skrev:
Elda med ren björkved är förkastligt.Björken tjärar.Den mest perfekta vedeldningen är 40 % björk och 60 % barrträd.Granen gör att det bränns rent i pannan.
Va?? Tjärar björk? Det har jag aldrig hört talas om. Att barrved tjärar har jag hört men inte att björk gör det?????? :surprised:
 
  • Gilla
Ludde10
  • Laddar…
Va?? Tjärar björk? Det har jag aldrig hört talas om. Att barrved tjärar har jag hört men inte att björk gör det??????
Det har inte heller jag märkt av. Däremot går det att tillverka "tjära" av de flesta träslag. Av björkved eller näver brände man förr "ryssolja" på samma sätt som man bränner tjära av furu. Ryssolja/björktjära anses bl a vara bra för olika hudproblem.

Tjärbildning kräver långsam förbränning med låg syretillförsel. Så tjära handlar nog mer om hur man eldar än vad man eldar.
 
Se där. Varje dag lär man sig något! :)
 
Myckling skrev:
Se där. Varje dag lär man sig något! :)
Och i och med det blev jag "fullvärdig medlem"!! :D
 
GR B skrev:
Elda med ren björkved är förkastligt.Björken tjärar.Den mest perfekta vedeldningen är 40 % björk och 60 % barrträd.Granen gör att det bränns rent i pannan.
Nja, det där beror väldigt mycket på vilken panna man eldar i. Det stämmer säkert för vissa gammaldags lägerledspannor (dvs uppåtbrinnande).

I en modern panna med omvänd förbränning fungerar björk däremot utmärkt. Faktum är att många moderna pannor är dimensionerade för främst björkved, även om de klarar blandved och ren barrved också. SP testar pannorna med björk och då faller det sig naturligt för tillverkarna att konstruera pannorna så att de får de bästa förbränningsvärdena med just björkved.

Vad det gäller al, så är det bra ved. Lättkluven, torkar fort och brinner fint.
 
G
Skulle gjort ett förtydligande i mitt förra inlägg.Dagens pannor eldas på ett annat sett en dom gamla.
Men fortfarande finns det en massa gamla pannor som eldas på fel sätt.En stolla om vi nu skall använda dom orden kör med en vedförugn som han har ställt in perfekt enligt han själv.Det rinner tjära ur ugnen(enbart björkved)och så skall det vara.Spelar ingen roll vad man säger åt honom,så skall det vara.Fiselda är det värsta som finns.Och ändå är det många som gör det.Frågan är om dom bränner tjära för att ha för eget bruk.
Använde en vedförugn till min gamla panna(från 74).Gick bra dom 2 första dagarna när den var nysotad,sedan vart det tjärbildning.Fick sluta med björkved och endast elda gran.
Vart ohållbart i och med att snart hade jag bara björken kvar.Och hur jag en ställde spjället ,så slog den igen pannan.Kunde inte få ut den nog fort.
Märkte även i gamla pannan att blandved var det bästa.Totalt rent. ;D
Får väl se hur Calmarpannan beter sig.
Det tar ett tag innan man lär sig stoppa in så att det hinner brinna med full effekt så att det inte pyreldas.
 
Vill bara komplettera med att "gamla" uppåtbrinnande pannor går att elda på ett vettigt sätt med rätt ved, rätt inställning och rätt kunskaper. Liksom det går att skita ner hela området med en moderna underförbränningspanna om man eldar fel (har själv sett exempel på det). Jag har alltid eldat i kökspannor och eldstadsvolymen är så liten att det inte är möjligt med underförbränning och keramik.

Just nu har jag en ny Wamsler som säkert släpper ut en hel del partiklar jämfört med en korrekt eldad modern underförbränningspanna. Men nu när jag lärt känna pannan plus fått ordentligt drag, blir röken osynlig och sotet obefintligt. Den största nackdelen jämfört med en "modern" panna är att den inte har lika hög verkningsgrad (c:a 70%) och att jag därför släpper ut hetare rökgaser. Men det är en bra lösning i gamla hus på landet utan pannrum - i alla fall i kombination med acktank (och nyinförskaffade solfångare).

Vi har inga grannar i närheten men bodde jag i en tätort skulle jag överhuvudtaget inte välja ved som uppvärmning. Oavsett panna och träslag.

Ber om ursäkt att inlägget är lite O.T.!
 
wiknil skrev:
Hur är det att elda med al jämfört med björk. Anledningen är att jag kan komma över ett parti billigt.
Al-ved ger en ljusare låga och används i bakugnar för att man skall se bättre.
Det blir ljusare än när man eldar med enbart björkved.

/Patrik
 
Det blir mindre "knaster" oxå säger frugan som eldar al i bagarstugan
 
all ved är bra ved så länge som den är billig och torr. :)
 
I min panna hävdar tillverkaren att det är bara bra om det blir lite tjära på väggarna i vedutrymmet. Korrosionsskydd.
Tjäran bränns ändå upp i den undre förbränningskammaren, innan den går ut i källaren, så det spelar ingen roll.
Påstår alltså tillverkaren. Själv har jag inte sett något som motsäger detta argument.

Jag eldar med ved i tätort (nåja, det är ju en definitionsfråga, men det är innanför 50-skyltarna, åtminstone). Förvisso ryker det en stund när jag har tänt. Tio minuter eller så. Sen märks det inte längre. Men jag har tillräckligt stora tankar för att bara elda en gång per dag, utom när det är extremvinter. På sommaren kan jag alltså lätt välja att elda när jag går och lägger mig. Då är folk inte ute i samma utsträckning. Ventilationsfläktar kan förstås suga in rök ändå.
Men jag har solpaneler också, så när det bara är vettigt solsken, behöver jag inte elda alls, varken här eller i ett kolkraftverk någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.