Är det någon som har en vedpanna som tar 1 meters ved men provat att elda med ½ meters ved? Lägga två ½ meters vedträn efter varandra så man ändå fyller vedmagasinet fullt? Hänger veden sig lättare?

Vill man ha en riktigt stor vedpanna med stort vedmagasin på 400-500 L så finns de flesta i 1 meters tappningar. Men jag skulle helst vilja hantera ½ meters ved :(

Finns det annars några nackdelar med en 1-meters panna? Kan man få samma verkningsgrad och jämna förbränning som i en ½-meters panna? Ett djupare vedmagasin med större bottenarea ställer kanske större krav på insläpp av primär/sekundär-luft?
 
Enmeterspanna i en normal l villa är att ta i om man eldar mot tank skall det till sådana med enormt vattenmagasindessutom tror jag det går åt mer ved
 
Elkludde skrev:
Enmeterspanna i en normal l villa är att ta i om man eldar mot tank skall det till sådana med enormt vattenmagasindessutom tror jag det går åt mer ved
Jovisst är det i största laget men fördelen är om man som jag ibland eldar torrgran och sämre kvalitet på veden. Ska försöka klämma in minst 7m3 ackvolym så runt 400L i vedmagasinet på pannan skulle vara bra. Finns väl ingen ½-meters panna med det vedmagasinet? Utan bara 1-meters pannor? Sedan behöver man ju inte fylla pannan full om det för stunden inte behövs? Hellre en panna med 400 L vedmagasin än en med 150 L som behöver fyllas full flera gånger.
 
Helt rätt tänkt, det kan aldrig bli för stort
 
Matss skrev:
Helt rätt tänkt, det kan aldrig bli för stort
Jag har läst en hel del av dina inlägg så du verkar vara insatt? Är du vvs-montör? Hur mycket acktank har du till din Gaselle 70? Vad tror du om att elda ½-meters ved (2 klabbar efter varandra) i en 1-meters panna?


http://www.torsbyugnen.se/veda.html Veda har ju några riktigt tunga pjäser som enligt folk här på forumet verkar funka bra.

http://www.varmeackumulator.se/ Veda 70 miljö. Åsikter om den bjässen? Extraknäcka som kremerare för i det inkastet kan man ju krypa in själv i?
 
Redigerat:
hehe ja de går in en del ved i dom.. där ja bodde förr satt de en kj pannan med flis eldning som va skrot så vi körde med ved den gick de in 1,40 ved i.. men de va bara 2 st långa tuber i den som släppte ut all värme.. men det brinner ju länge styv far hade igång pannan konstant under vinter oklyven ved och stängt drag :s tror de va soteld i skiten 2 gånger på 10 år inge bra eldande men vi frös aldrig.. pannan stod ute i en container med corten rökrör..
 
Kompromissen borde ju vara atmos dc95. 400l ved och 700mm längd på ve'n. Halva priset i polen.
Gröt för att orka konka veden finns på närmsta snabbköp.
 
Elffors skrev:
Kompromissen borde ju vara atmos dc95. 400l ved och 700mm längd på ve'n. Halva priset i polen.
Gröt för att orka konka veden finns på närmsta snabbköp.
Nu blir det väl inget mer konkande bara för att man väljer en rejäl panna med stort vedmagasin? Den tyngsta biten med veden är ju jobbet i skogen med att fälla och få fram det. Själva klyvandet och sedan köra in det med traktorn i pannrummet är ingen uppoffring i min mening. Är oftas någon hemma hos mig så har man bara en stabil lätteldad panna som även frugan och barnen kan hantera så är det ok. Är man riktigt bekväm och köper hem någon trave långved så blir det inte så många timmars "konkande" utslaget på hela året.

En riktig flisanläggning är säkert väldigt bekväm och effektiv men i mitt fall skulle det bli en omfattande investering och byggnationer som jag hellst vill avstå. En större vedpanna och ackvolym kan jag löda och skruva ihop själv.
 
Stoppa in 1 meters ved av hårda träslag det är jobbigt det idealiska är nog en 700 mm där går lätt in 500 mm med lite övermått
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Häng inte upp dig på ordet konka.
Menade bara att längre ved väger mer att hantera. Tycker du inte att det är ett problem så kör på meter ved. betydligt mindre moment.
Färre bitar att kapa, klyva, trava, och lasta in i panna. win win liksom!
 
50 cm + 50 cm = 100 cm vedträ. Så skulle jag vilja kunna köra i en 1-meters panna om hanteringen med 1-meters vedklabbar blir för drygt.. Rejält stort vedmagasin vill jag ha när jag byter panna och ökar ackvolymen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.