Hej!
Varje år återkommer samma sak i vårt villaområde, grannar som vårstädar sina trädgårdar. Alla tycker vi väl om att vara ute nu när temperaturen börjar bli behaglig, men då kommer allt detta eldande. Eldande av kvistar, löv och gammalt gräs. Ofta är detta fuktigt och det skapar en väldigt stickande rök.

För mig som är känslig kan denna rök förstöra nöjet med att vara ute i trädgården och jag tvingas att stanna inomhus resten av dagen. Har försökt att prata med närmaste grannarna, men röken kommer även från fastigheter längre bort.

Ursäkterna från de som eldar är ofta att de inte orkar åka till återvinningsstationen eller att "lite" får man stå ut med i ett villaområde. Det är svårt när luftrören drar ihop sig och det kliar i halsen och man måste hosta hela tiden. Man måste ju andas.

Är det någon annan som upplever det så här?
 
Hej,
Är inte detaljplanerat område belagt med restriktioner vad gäller eldning? Tror även kommunerna har särskilda föreskrifter om just eldning. Är det sammfällighet är det möjligt att det även där finns stadgat.

Ett tips är att kolla kommunens hemsida iaf.

Mvh,
 
Jag tror att det är många som känner som du. Kan berätta en liten historia om eldning på tomten som utspelade sig på vår tomt när vi var nyinflyttade i huset (vårt första och enda).

Det bor en liten pyroman i Per (min man). Så fort vi har något skräp liggandes blir han sugen på att elda upp det. Jag säger "men tänk på grannarna", men som vanligt spelar det inte så stor roll vad jag säger. Han började elda och det gick inte att stoppa honom.

Han eldade vid det här tillfället upp en massa byggavfall i en öppen spis som vi hade i vårt fd uterum. Spisen var målad med någon typ av färg som hade flagnat och när man började elda lossnade de här flagorna och spred sig över hela samhället. En mörk tjock rök utvecklades dessutom av det som eldades. Folk strömmade till från alla håll och kanter, tomten fylldes av hostande grannar. Någon hade fönstret öppet på sin övervåning och hela huset hade fyllts av rök. En annan kom med en hink vatten och erbjöd sig att hjälpa till och släcka. Vår granne hade gäster och de satt ute och åt middag på sin uteplats och det bara strömmade in rök och färgflagor till dem. Grannen sa "- De är stockholmare, de begriper inte bättre" (vi hade just flyttat hit från Stockholm).

Efter den här incidenten har det gått att övertala Per att inte elda mer.

Jag tror att många har minnen från barndomen om när pappa eldade då och då. När man precis har köpt ett nytt hus börjar man elda utan att tänka så mycket på det. Det räcker nog att gå förbi den där eldande grannen och upplysa om att det inte är tillåtet. Man kan ju också kontakta kommunen och be dem att åtgärda alla eldare om det är många som gör det.
 
I "min" kommun så är bestämmelserna så att det är tillåtet att elda sitt trädgårdsavfall fram till sista april (om inte eldningsförbud råder pga brandrisken), så det får man nog lov att tåla.
 
W
b8q skrev:
I "min" kommun så är bestämmelserna så att det är tillåtet att elda sitt trädgårdsavfall fram till sista april (om inte eldningsförbud råder pga brandrisken), så det får man nog lov att tåla.
I våran komun får man elda i april men det får inte störa någon som det så fint heter, Man får även elda i oktober eller året runt om man har minst 200meter till närmsta granne (detaljplanerat som samladbebyggelse). Fortfarande gäller att inte störa någon.
Detta är ju en tolkningsfråga, någon som är alergisk störs kanske mycket medans någon som bara tycker det luktar ill störs mindre. Hur som helst så resulterar detta i ett gäng anmälningar varje år, givetvis utan påföljd för jurdiken e långsam och elden hinner slockna.
Komunen har flera gånger haft upp förslag om att helt förbjuda eldning men det har aldrig gått igenom.
Runt där jag bor så eldar alla så ofta de kan under dessa två månader men det finns kanske 2 st som brukar klaga på detta. Jag är dock av åsikten att det får ta och vistas någon annan stans om de nu störs så mycket. Alternativet är ju att 300 pers skulle köra skytteltrafik till tippen eller anlägga oändligt med komposter eller slänga all skit på någon ödetomt.
 
Varierar som sagt mellan kommun till kommun. Vår säger så här :

En del generella förhållningregler finns det dock. När det är torrt i marken ska man vara mycket försiktig; en enda gnista kan räcka för att orsaka en gräsbrand som kan få förödande konsekvenser. Den som på grund av oaktsamhet startat en brand kan ställas till svars för detta. Det är därför klokt att ha släckredskap till hands. En hink vatten kan räcka.
Vidare får du elda ris, kvistar och grenar, men inte löv, gräs och annat avfall som orsakar stora mängder rök.
Generella förhållningsregler:


  • Eldning får inte ske inom detaljplanerat område från 1 april till 30 september
  • Eldning bör inte ske vid vindstyrka över 10 m/s.
  • Eldning bör inte ske efter mörkrets inbrott.
  • Eldning bör inte ske i närheten av elektriska luftledningar.
  • Röken bör inte spridas över allmän väg eller bebyggelse.
Ytbränning av åkermark får endast göras på fribelägna väl avgränsade områden. Strängbränning är då den lämpligaste metoden. Eldning av trädgårdsavfall ska ske i ihopsamlade, väl avgränsade högar.

Avståndet till byggnader måste vara minst 75 meter och avståndet till växande gröda minst 40 meter.

Avgränsning av bränningsplatsen måste göras. Avvattning eller uppröjning med minst 2 meters bredd och att område med minst 10 meters bredd befrias från halm godtas som avgränsning.

Elden måste bevakas till dess risken för brandspridning upphört.
Släckredskap måste finnas till hands (till exempel vattenslang, vattenspridare eller gödselspridare med vatten).
Askhögen måste kontrolleras efter eldningen för att bland annat förhindra glödbrand.
 
Som Marlene säger, du är inte ensam om att känna så här 44an. Hur svårt problemet är att hantera bekräftas mer än väl av tex Westers inlägg ovan. Dumt och inskränkt. Självfallet skall man inte behöva lämna sitt hem och vistas på annat ställe flera dagar för att grannarna skall få elda. Eller vara hemma instängd i huset med alla fönster stängda. Vilken total avsaknad av respekt och hänsyn men avslöjar genom sådana uttalanden och syn på eldning. Alla har bestyr med sina trädgårdar så här års. Att kanske inte ens kunna vistas i sig egen trädgård med att räfsa, plantera etc. utan att besväras av rök är helr orimligt ocg i många kommuner inte heller tillåtet. Det är klart att det går att kompostera. Visst kan man köra till tippen, Eller samla till gemensam majbrasa så eldas allt på samma gång och vid en tid man kan räkna med att det brinner eldar. Många kommuner erbjuder dessutom hämtning av trädgårdsavfall i uppsamlingskärl.

Var bor du 44a? I Stockholms län har i princip alla kommuner detaljerade regler för trädgårdseldning. I min egen är det två veckor vår och höst so gäller men då får man bara elda torrt och vedartat avfall, inget annat. Men det respekteras dåligt eller inte alls. Det eldas massor av löv och speciellt eklöv vilka luktar värst och ger farligaste röken. Tack och lov har folk insett mer ocj mer hur dumt och otidsenligt det är att elda upp sitt avfall. Fler och fler löser det på annat sätt. Men tyvärr räcker det med en eller ett fåtal eldare för att förstöra den annars så friska härlig havsluften i våra kvarter. Det mest egoistiska är att besvären är som minst för dem själva. Just vid brasen stiger nämligen röken upp i luften tack vare värmen. När röken sen drar bort och kyls ned så faller den nedåt och lägger sig på alla andras fastigheter. Nej, den som eldar idag sänder bara ut en tydlig signal för hela omgivningen vilken inskränkt och självisk människa han är vilket hänger kvar under lång tid. Tyvärr vågar eller vill inte besvärade grannar säga till, att klaga. Men mitt råd är att göra det ! Säg till att du är ytterst besvärad och vill att de avstår från att elda. Lös det på annat sätt. Om det finns regler i din kommun, ta reda på dem och hänvisa till dem i dina smatal med grannar. Detta har jag gjort och med åren så har det faktiskt blivit bättre. Men allra bäst vore ett totalförbud mot trädgårdeldning i tätbebyggt område.
 
W
Bagarn skrev:
Som Marlene säger, du är inte ensam om att känna så här 44an. Hur svårt problemet är att hantera bekräftas mer än väl av tex Westers inlägg ovan. Dumt och inskränkt. Självfallet skall man inte behöva lämna sitt hem och vistas på annat ställe flera dagar för att grannarna skall få elda. Eller vara hemma instängd i huset med alla fönster stängda. Vilken total avsaknad av respekt och hänsyn men avslöjar genom sådana uttalanden och syn på eldning. Alla har bestyr med sina trädgårdar så här års. Att kanske inte ens kunna vistas i sig egen trädgård med att räfsa, plantera etc. utan att besväras av rök är helr orimligt ocg i många kommuner inte heller tillåtet. Det är klart att det går att kompostera. Visst kan man köra till tippen, Eller samla till gemensam majbrasa så eldas allt på samma gång och vid en tid man kan räkna med att det brinner eldar. Många kommuner erbjuder dessutom hämtning av trädgårdsavfall i uppsamlingskärl.

Var bor du 44a? I Stockholms län har i princip alla kommuner detaljerade regler för trädgårdseldning. I min egen är det två veckor vår och höst so gäller men då får man bara elda torrt och vedartat avfall, inget annat. Men det respekteras dåligt eller inte alls. Det eldas massor av löv och speciellt eklöv vilka luktar värst och ger farligaste röken. Tack och lov har folk insett mer ocj mer hur dumt och otidsenligt det är att elda upp sitt avfall. Fler och fler löser det på annat sätt. Men tyvärr räcker det med en eller ett fåtal eldare för att förstöra den annars så friska härlig havsluften i våra kvarter. Det mest egoistiska är att besvären är som minst för dem själva. Just vid brasen stiger nämligen röken upp i luften tack vare värmen. När röken sen drar bort och kyls ned så faller den nedåt och lägger sig på alla andras fastigheter. Nej, den som eldar idag sänder bara ut en tydlig signal för hela omgivningen vilken inskränkt och självisk människa han är vilket hänger kvar under lång tid. Tyvärr vågar eller vill inte besvärade grannar säga till, att klaga. Men mitt råd är att göra det ! Säg till att du är ytterst besvärad och vill att de avstår från att elda. Lös det på annat sätt. Om det finns regler i din kommun, ta reda på dem och hänvisa till dem i dina smatal med grannar. Detta har jag gjort och med åren så har det faktiskt blivit bättre. Men allra bäst vore ett totalförbud mot trädgårdeldning i tätbebyggt område.

Haha,, dumt och inskränkt var ordet.
Men det är ju som sagt två sidor av myntet och jag håller med om att elda löv och liknande e skit och det har jag inte sett till där jag bor. Folk e inte idioter. Grenar och liknande eldas och självklart e det i stoora brasor.
Elda i tunna tex går tvär bort för det ryker för mycket utan öppna rejäla brasor så är allt borta i ett naffs.
Bor man i ett område där alla tomter är 700 kvm så ska man givetvis inte elda, man behöver inte det heller. Men det är rätt stora tomter där jag bor, själv har jag ca 12000 kvm tomt så det blir en del skräp. Hade lätt fyllt 2 containrar varje år. Finns inte en chans att ja skulle köra bort det, helt idiotiskt att ens tänka tanken. Däremot så går de ihop som har mindre tomter och gör en gemensam brasa eller två.
Men det är ju två läger och hitills har komunen gått på de som eldars sida då de har sett mest fördelar med det i det området där jag bor.
Men man kan ju dra det hur långt som helst (vissa dummare än andra).
Jag e allergisk mot el men bor i ett visst område, alla el i marken och luften ska bort runt där jag bor.
Jag e allergisk mot gräs, bonden bredvid ska sluta odla foder till djuren.
Jag tål inte hästar eller kor etc....
mm mm mm
Alla vet att det eldas i detta området när de flyttar hit, så det är ju ingen överaskning och kommer fortsätta tills komunen ändrar eldningsregeln.

Gå på kommunen inte den som eldar och följer kommunens direktiv.
 
Redigerat:
Få människor kan elda tyvärr...

Självklart ska man inte elda blöta löv och tryckimpregnerat spill i en gammal tunna på tomten, men det görs alltför ofta ändå...

Eldade förra helgen själv upp gamla grenar. Två meter högt och tre meter brett bål av grenar. Valde en relativt vindstilla dag och växtligheten runtomkring var lätt fuktig. Grenarna var väl torkade, absolut inte blöta. Vattning med slangen runtomkring. Särade på grenarna så att jag fick ett utrymme så nära mitten som möjligt och nära marken. Två pizzakartonger för tändningen. Högen övertände på bara några minuter och brann ner totalt under hög värmeutveckling. Under tiden gick jag runt och fortsatte kyla marken runtom bålet med slangen. Knappt någon rökutveckling genom den närmast fullständiga förbränningen och den lilla rök som bildas kastas genom värmen högt upp i luften där den spreds innan den hann kylas av och sjunka mot granntomten. På marken fanns endast ett tjockt ljusgrått asktäcke kvar, som bevakades tills det svalnat.
 
Nu har jag dock en ganska stor tomt ska tilläggas. Riktigt så stora bål kan kanske inte rekommanderas på en liten tomt i ett radhusområde... ;)
 
Hej igen och tack för alla åsikter. I vårt område (Österskär, Österåker kommun) är det tyvärr så att folk eldar mycket och de verkar elda det mesta. Mycket fuktigt avfall som skapar mycket stickande och illaluktande rök. Värst är tyvärr att jag får så svårt att andas och nu vill jag ju så gärna vara ute och njuta av våren och allt det vackra. Att ha en fantastisk trädgård och inte kunna njuta av den på plats känns ledsamt.

Vi har grovsophämtning vid tomtgräns två gånger per år där man får lämna en del trädgårdsavfall samt en soptipp där man gratis tar emot avfall, men för människorna verkar det inte räcka.

Att bara elda torrt material är helt OK, det ger inte alls stickig rök. Det är det fuktiga avfallet jag har svårt att hantera. Folk krattar sina tomter och vill bli av med allt på en gång. Att ha en kompost, eller lägga på hög för att avfallet ska få torka är inte aktuellt - allt ska försvinna nu! Synd, för med kompostalternativet skulle de nästa år få bra jordförbättringsmedel till sina rabatter. Istället för att som Wester sa "sitter folk inte i kö för att åka till tippen", utan sitter i kö till handelsträdgårdarna för att köpa ny jord.

Vilket alternativ är bäst?
 
Hemmakatten
I Österåkers kommun är det förbjudet med eldning mellan 1 maj och 30 september, http://www.storstockholm.brand.se/web/Eldning_av_tradgardsavfall.aspx

Den kommun jag bor i har numera bara en endaste dag på hela åre som man får elda torrt trädgårdsavfall (grenar och kvistar) om man bor i detaljplanelagt område eller i samlad bebyggelse.

Anledningen till striktare regler är både hänsyn till allergiker och hänsyn till miljön. Det bästa är att flisa grenar och kvistar, går utmärkt att använda i trädgården eller att lägga på kompost. Löv komposteras. Vill/kan man inte hyra en flismaskin tillsammans med några grannar skall riset köras till "tippen" där det så småningom flisas och komposteras till jord.

Jag skulle nog ringa till kommunen om jag vore 44:an om det eldas nu i Österåker.
 
Hemmakatten skrev:
I Österåkers kommun är det förbjudet med eldning mellan 1 maj och 30 september, [länk]

Den kommun jag bor i har numera bara en endaste dag på hela åre som man får elda torrt trädgårdsavfall (grenar och kvistar) om man bor i detaljplanelagt område eller i samlad bebyggelse.

Anledningen till striktare regler är både hänsyn till allergiker och hänsyn till miljön. Det bästa är att flisa grenar och kvistar, går utmärkt att använda i trädgården eller att lägga på kompost. Löv komposteras. Vill/kan man inte hyra en flismaskin tillsammans med några grannar skall riset köras till "tippen" där det så småningom flisas och komposteras till jord.

Jag skulle nog ringa till kommunen om jag vore 44:an om det eldas nu i Österåker.
Hej Hemmakatten! Vad bra svar du skrev. Detta med att flisa grenar och kompostera gillar jag skarpt. Om ändå fler gillade detta i Österskär. Fasar redan för Kr Him. helgen. Då vet jag att städ-ivern kommer och det ska eldas till varje pris. Kanske någon mer i Österskär är med i detta forum och läser detta. Då kan jag också få vara ute i min härliga trädgård och njuta.

Helt fantastiskt skulle det vara om alla hemma grillar tändes på annat sätt än med tändvätska. Ingen tändvätskelukt utan bara god grilldoft. En nära vän till mig som är kemist säger att han är förvånad över att folk använder tändvätska när de grillar. Inte alls bra för människors hälsa.
 
Det sägs att spolarvätska är mycket bättre eftersom det inte innehåller lika mycket kemikalier....... Jag har provat, och det fungerar minst lika bra.
Dessutom kan man ha på hur mycket som helst utan att det smakar tändvätska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.