Hej,

Vi har precis skaffat ett hus från 1950 där man satt in en Kronspis i vardagsrummet, vi har eldat i braskamin och kakelugn tidigare men här har vi ganska stora problem med att det brinner dåligt och ryker in när man öppnar luckan för att lägga på mer ved.

När vi tänder en ny brasa brukar vi köra lite tidningspapper först för att få igång draget och därefter lägga in fyra vedträn (väldigt torra). Det brukar inte vara något större problem att få dem att börja brinna men elden nästan självdör även om spjället är rejält öppet.

Tidigare ägare har sagt att så fort de fått igång brasan så att det brinner rejält så stängde de spjället helt och lät det antaglien pyra därefter. I mina öron känns det som att det skulle bli en väldig massa sot av detta.

Några tips på vad vi kan testa?
 
Spjället brukar jag dra ner när veden är helt svartvitsotig....Och en ny laddning när det är rejäl fin glöd...då tar det sig utan tidningspapper igen...
Hur är det med tillluften i övrigt..?...En kamin suger mycket luft

Mvh
 
Jag tänker också på tilluft, som PX-21 nämner =viktigt. När man tänder brasan, och innan fyren har tagit sig, kan man ha luckan öppen lite på glänt. Men om t ex köksfläkten är igång samtidigt, så kan även detta oroa luften till spisen så att det ryker ut. Finns kanske även annan fläkt (toa) som stör fyren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.