Hej,
Är i processen av att riva ett 100+ år gammalt boningshus. Huset är helt oisolerat och har endast trä och vindpapp i sig. Vi återvinner grund som fyllnad och kör bort en container med panel och vindpapp som brännbart. Så långt allt gott.
Sticketaket är bortblåst men handjagade och helt obehandlade (bark kvar på de flesta) takreglar och väggreglar finns kvar. Klassas dessa ändå som byggavfall?

Jag har skänkt mycket och sparat en del men hade gärna kapat upp det kvarvarande till ett massivt vedlass av finaste torraste tallved och skrivit precis detta i vår redovisning till rivningslovet. ”Byggavfall” får man dock inte elda. Nu tvekar jag.

Hur hade ni tänkt i min situation?
 
Jag hade eldat det👍
 
  • Gilla
Bjaerven och 3 till
  • Laddar…
Att återvinna byggnadvirke är helt okej. Att elda rent trä som varit hus kan inte vara något problem. Att elda målad panel blir en annan sak.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
C
Tolkar det som att frågan är vad man skall skriva i redovisningen till kommunen(?)
Energiåtervinning är kanske nyckelordet i sammanhanget?
Lagom (o)specifikt.
 
  • Gilla
Bjaerven och 1 till
  • Laddar…
Ja, men man bör nog vara tydlig med att det bara gäller det som är rent trä.
 
  • Gilla
Bjaerven och 1 till
  • Laddar…
Omålat trå är bara att elda. Målat trä beror på typen av målfärg.
 
  • Gilla
Bjaerven och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle nog utelämna "elda" helt och hållet. Du kan ju bara skriva att friskt virke sparas. Inget mer..........
 
  • Gilla
Bjaerven och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle nog utelämna "elda" helt och hållet. Du kan ju bara skriva att friskt virke sparas. Inget mer..........
... för att återanvändas.😉
 
  • Gilla
Bjaerven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.