Jag har en kompostkvarn som jag maler ner grenar från häcken och fruktträden i. Jag undrar om det finns nackdelar med att elda upp fliset i min kamin? Jag tänkte t.ex. att fylla tomma mjölkpaket med fliset och komplettera med min vanliga ved (kanske ett paket flis till 3-4 vedträn). Jag förstår att det kanske inte ger samma verkningsgrad som vanlig ved, men lite värme måste det ju ge? :rolleyes:
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Det går nog utmärkt att elda, det som kan bli problematiskt är nog förvaring/mögel... Om man lägger fuktig flis i mjölkkartonger så kan den nog inte torka så lätt.

men löser man torkningen/förvaringen så funkar det nog.

/ATW
 
Tack för ditt svar. Ska tänkta på detta med torkningen.
Annars så kanske jag kan använda de små papperspåsarna man använder för att kompostera i. De är ju inte vattentäta.
 
Mjölkkartonger ska du inte elda då de är plastbehandlade.:thumbdown:
 
sforskarn skrev:
Mjölkkartonger ska du inte elda då de är plastbehandlade.:thumbdown:
Det går utmärkt att elda lite mjölkförpackningar plasten är polyeten som bara bildar koldioxid och vatten vid förbränning.

Nu säger jag inte att man ska starta storskalig sopförbränning men några mjölkkartonger är ok.:)

Varför ska man vara rädd för plastbehandlingen?

/ATW
 
Om du torkar flisen kan du elda med det, men ännu bättre är om du låter dem gå tillbaka som täckmaterial i trädgårdsland för att hålla tillbaka ogräs och minska uttorkning så du behöver vattna mindre.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
@ATW: Visst frågan är bara var ska du dra gränsen? Nu vet jag inte hur ofta Rooney eldar men som han skrev en kartong på 3-4 vedträn ger en ganska ansenlig mängd på en säsong om man eldar dagligen. Dessutom är det ju i flertalet kommuner förbjudet att göra detta. Nu vet jag inte var Rooney bor heller så det kan jag inte heller säga att det är i hans kommun. Jag säger som AndersS torak den o använd i trädgården istället. Och skicka mjölkkartongerna till förbränning i fjärrvärmeanläggningar som avseda för det.
 
Jag brukar använda flisen i trädgården och även komposten, men jag får ändå nästan alltid flera hinkar över med flis som jag annars måste åka till tippen med.
För övrigt så eldar jag inte dagligen utan några timmar kanske en gång i veckan/varannan vecka under november-februari.
 
Ja då blir det ju dessa enstaka kartonger som ATW pratade om då kan du nog med gott samvete elda dom.
Dock kanske du ska låta veden brinna en stund innan du lägger in kartongen då vad jag förstår polyetenen har en högre förbränningstemp än papper. Tänder du då först veden och låter den ta sig innan så har du redan hög temp när kartongen kommer till och allt förbränns bättre.
 
Detta testade jag en gång i tiden. Mjölkkartongen brann upp, flisen trillade ut och kvävde elden. Skulle nog ha packat det mycket,mycket hårt. Gick inte mycket bättre den gången jag slängde in en påse ljusstumpar i kaminen, fast det brann ju bra.
 
cecar33 skrev:
Varför lägga flisen i något som brinner upp först så flisen ligger lös i kaminen använd en pellets korg.



[länk]
[länk]
Bra tanke.
Dock så känns det sådär att lägga en fyrhundring på en pelletskorg när jag kanske eldar totalt 30-40 liter flis per år. Jag behöver dessutom inte någon så stor.
 
Redigerat:
Är det ens värt jobbet med att elda upp flisen som blir av trådgårdsavfallet?

Köp en säck ved på macken så har du samma energi och utan något merjobb.
 
Annars går grenar bra att elda utan att flisa dom först :)
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Med en ordentlig grensax går det ganska fort att klippa grenarna i kaminlånga bitar. Sedan torkar de fortare än flis och brinner i kaninen bättre än flis samt utan mjölkpaket.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.