Hej på er!

Jag skulle behöver er hjälp med att reda ut några frågor gällande upplägget i mitt centralskåp från HAGER. Jag har inte haft problem eller liknande med elen, utan det är mer för att veta att saker är rätt eller om något behöver läggas till.

I skåpet finns det en JFB, HB och automatiska säkringar. För tillfället går all el under en och samma JFB.
Nu till mina funderingar.
- Luft/Luft värmepump är installerad direkt till centralskåpet (egen säkring)
- Varmvattenberedare (3 polig säkring)
- Tidigare elradiatorer är borttagna (3 fas kablarna finns kvar, men täckta med anslutningsdosor)
- 2 utomhusuttag
- Belysning vid entrén (direktkopplad till centralen)

Frågor:
Baserat på informationen ovan om utrustningen som finns i huset. Bör jag lägga till fler JFB eller PSA? Till vilka grupper i så fall? Vad skulle ni komplettera eller ändra i upplägget jag har idag? Behöver Kyl & Frys ens gå under JFB eller räcker med säkring?

Huset är byggt 1976 så utomhusbelysningen och uttagen går i samma grupp som andra delar av huse ex något sovrum.


Jag ska ha en elektriker här för att utföra andra ärenden och kanske passar på att ta en titt på saker i elskåpet om det behövs.

ps, huset är ojordat. Förutom badrum, WC, kök/matsal och utomhusuttag.
 
Redigerat:
Har du haft några problem med anläggningen?
Det kan vara en fördel att dela upp centralen på mer än en JFB för då blir det inte "helsvart" om JFB skulle lösa ut. Ev kan du ha en PSA för utomhusuttaget då dom brukar vara en källa till jordfel.
 
E elmont skrev:
Har du haft några problem med anläggningen?
Det kan vara en fördel att dela upp centralen på mer än en JFB för då blir det inte "helsvart" om JFB skulle lösa ut. Ev kan du ha en PSA för utomhusuttaget då dom brukar vara en källa till jordfel.
Nej, som jag skrev i mitt första inlägg så har jag inte haft några problem öht. Mina utomhusuttag är kopplade till sovrum också, så det blir inte specifikt en PSA till utomhusuttag. Det är väl inga problem?
 
När jag byggt om mina centraler så har jag segmenterat mer. Specifikt har jag en jfb per central (förstås) och sedan är det någon central som har en extra jfb där det ligger uttag och annat som är utomhus.
 
I ImTheBeast skrev:
det blir inte specifikt en PSA till utomhusuttag. Det är väl inga problem?
Så länge inget specifikt viktigt går på samma psa, så spelar det ingen roll. Men det vore ju lite synd om frysen stängs av när du är på långsemester, för att det droppar lite smältvatten på din utomhusjulgran.
 
Okej, kyl & frys förstår jag. Hur är det med LLVP? Det är en LG, just nu är den kopplad under JFB som finns. Ska den ens ha ngn? Enligt bruksanvisning från LG står det "Använd standardkretsbrytare och -säkring som uppfyller luftkonditioneringsapparatens klassificering."
 
A
I ImTheBeast skrev:
Okej, kyl & frys förstår jag. Hur är det med LLVP? Det är en LG, just nu är den kopplad under JFB som finns. Ska den ens ha ngn? Enligt bruksanvisning från LG står det "Använd standardkretsbrytare och -säkring som uppfyller luftkonditioneringsapparatens klassificering."
Det är ju ingen nackdel att den är skyddad av jordfelsbrytare. Tycker inte du behöver göra något speciellt om du inte känner en oro av detta.

Om du har elektrikern där någon dag kanske du kan be han sätta en strömtång runt faser+nolla över jfb för att kontrollera totala läckageströmmen.
 
A avh67f skrev:
Det är ju ingen nackdel att den är skyddad av jordfelsbrytare. Tycker inte du behöver göra något speciellt om du inte känner en oro av detta.

Om du har elektrikern där någon dag kanske du kan be han sätta en strömtång runt faser+nolla över jfb för att kontrollera totala läckageströmmen.
Men ska den ha en egen eller låta den stå med nuvarande JFB?
 
Elektriker ska komma för att utföra andra ärenden hemma hos mig nu till helgen.
Idag är hela huset kopplad till en JFB inklusive utomhusuttag och luft-luftvärmepump (direktkopplad till centralen).

Frågor:
- Är det värt att be elektrikern lägga in en andra JFB där allt som har med utomhus el att göra kopplas till den?

- Jag maila LG gällande min LLVP och om den ska kopplas till en JFB eller ingenting. Då svara de såhär: "Det finns inga krav om Jordfelsbrytare för våra produkter, JFB är ju endast en extra säkerhetsfunktion för de boende i huset och har inget med produkten att göra. I våra manualer står inget specifikt om JFB, bara att man ska följa nationella reglerverk."

Kan någon hjälpa mig tolka detta, vilka är nationella regelverk???
 
En allmän rekommendation är minst två JFBer. Du verkar uppenbarligen inte vara i behov av det då du uppenbarligen har koll på skarvsladdar och annan utrustning utomhus. Det kostar kanske 2000 kr extra att sektionera med en JFB till, förutsatt att du i förväg kan tala om exakt hur du vill ha denna fördelning. Jag rekommenderar att ta den kostnaden.

Det är sant att det nog inte finns någon värmepump som kräver en JFB. Om man nu ändå vill ha det så kan de ha krav på vilken typ det ska vara, eller helt avråda från JFB. Jag tolkar deras svar som att de ska fungera med en vanligt JFB typ A. Enligt vårt nationella regelverk så krävs inte en JFB för en fast ansluten VP. JFB krävs endast om den är ansluten i ett uttag.

Men samtidigt bör man fundera över ifall man verkligen ska lägga uppvärmning av huset under en JFB öht. Det är inte dessa maskiner som vanligen börjar läcka ström och lösa en JFB. Dessutom är konsekvensen ganska låg förutsatt att de är skyddsjordade efter ordning. Det beror på i vilken grad man övervakar sitt hus, eller har larm av olika slag.
 
A
Kanske en 300mA jfb som brandskydd till lvp? Vad tror du om det Bo?
 
Jag har svårt se motiv till en sådan. Hur ofta brinner LVP'er som hade kunnat förhindras med en JFB?
 
A
Det låter ju inte så dumt att sätta allt utomhus på egen jfb. Tvärtom låter det väldigt klokt.

Nä jag vet inte heller hur ofta de (lvp) brinner. Det var bara en snabb tanke jag fick.
 
Okej, utomhuselen får en egen JFB. Viss utomhusel är även satt på samma grupp som inomhus el, huset byggd 1976. Men ska be elektrikern kolla på detta.

Men för LLVP, ska man skita i JFB eller ska man låta den stå kvar på dagens JFB? Den är fastansluten till centralen idag.
 
I ImTheBeast skrev:
Okej, utomhuselen får en egen JFB. Viss utomhusel är även satt på samma grupp som inomhus el, huset byggd 1976. Men ska be elektrikern kolla på detta.

Men för LLVP, ska man skita i JFB eller ska man låta den stå kvar på dagens JFB? Den är fastansluten till centralen idag.
Om leverantören av luftvärmepumpen inte kräver en jordfelsbrytare hade jag inte satt någon till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.