Skulle någon vilja lägga upp bilder på en helt exemplariskt kopplad elcentral (villa), både normcentral och "vanlig". En central som är riktigt snyggt kopplad och som är ett riktigt praktexempel på hur en central skall vara kopplad! :)
 
så här kan det se ut innan det är kopplat;)
 
  • DSC00769.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var till en vanlig villa! Undrar om kyl/frys får en egen grupp här?
 
Floppman skrev:
Det var till en vanlig villa! Undrar om kyl/frys får en egen grupp här?
Det får den väl i stort sett alltid nu för tiden. En mer intressant fråga är om den skall få en egen jfb/personskyddsautomat det brukar kunden själv få välja då det medför en extrakostnad men det är såklart att föredra.
 
Kan inte inse varför kyl/frys ska ha alldeles egen automat.

Förr i tiden fanns det en risk att en glödlampa gick och kortslöt säkringen, men med dagens LE-lampor torde den risken vara obefintlig. Dessutom är det bättre att man blir uppmärksammad på att det blivit strömlöst än att frysen stannar i tystnad.

Sedan finns det de som vill lägga kyl/frys helt utanför JFBn, men finns det något i huset som man vill skydda extra, så är det väl just en kondensdrypande kyl eller frys.
 
Jag har en 40w belysning i trappan till källaren på en helt egen 10a säkring. Det tycker jag är lite kul kuriosa. Undrar hur de tänkte då....
 
fredrik95 skrev:
Jag har en 40w belysning i trappan till källaren på en helt egen 10a säkring. Det tycker jag är lite kul kuriosa. Undrar hur de tänkte då....
Kanske det var enklare och närmare att ta matningen direkt från centralen? Kopplar man i centralen så blir det ju per automatik egen säkring. Vi är nog många som har en egen säkring till dörrklockans trafo av samma anledning.
 
Smile.75 skrev:
Det får den väl i stort sett alltid nu för tiden. En mer intressant fråga är om den skall få en egen jfb/personskyddsautomat det brukar kunden själv få välja då det medför en extrakostnad men det är såklart att föredra.
Jo, det var en smula ironi i mitt inlägg, centralen på bilden verkar mata lite mer än en vanlig villa...
 
Trevliga bilder? :)
 
Floppman skrev:
Jo, det var en smula ironi i mitt inlägg, centralen på bilden verkar mata lite mer än en vanlig villa...

Tycker du det? Så märkvärdigt stor var den väl ändå inte? Många villor idag har ju betydligt större central än sså.
 
OK, jag ser mer en "vanlig" villacentra som en 4-raders plastkapsling. Men det är ju i småland det..
 
Patrik_Hed skrev:
Trevliga bilder? :)
Bilder på invändigt ursnygga centraler är nog ovanligt, tror inte kunden är beredd att betala extra bara för att det ska vara exakta 90-böjar & spikraka raksträckor på trådarna så här är är några bilder! Trevliga? Inte så illa faktiskt, men så är de från verkligheten också :)


img0486resizenl2.th.jpg
img0532resizeqf0.th.jpg
img0556resizeiq2.th.jpg
img0557resizeqm8.th.jpg
 
vilka snygga propphuvar på andra bilden, vad är de gjorda av? (inte metall hoppas jag..)
den översta centralen ser ut att ha rätt fet matning! är det en reservkraftbrytare den där stora. och ÖSP-skydd till höger?


här är en bild på mitt senaste hempul:
 
  • DSC00220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Får man verkligen måla om en blå ledare till gulgrön?
 
mrfrenzy skrev:
Får man verkligen måla om en blå ledare till gulgrön?
Jepp, men inte tvärtom. Finns tejp att sätta över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.