Hej.

Har försökt hitta prisuppgifter om elburen golvvärme på nätet men finner inget bra.

Ska läggas på 6 kvm i badrum. Allt förarbete är gjort de behöver bara komma och lägga slingor samt fixa dosa för termostaten.

Jord finns dragen till närliggande dosa från centralen.

Vad är ett normalpris ink material och jobb före ROT? Undrar så jag vet ifall jag ska ta ett erbjudande direkt eller fortsätta ta in prisförslag.
 
L
Mycket vanskligt att säga något , ta in priser från flera och bedöm själv vem du ska ta till jobbet
 
Material: kolla på nätet, det finns färdiga kit inkl värmekabel och termostat (exempel golvväremebutiken.se). Termostat kan du välja i olika prisklasser beroende på önskade styrmöjligheter.
Arbetskostnad för själva utläggning av värmekabel bör inte vara mer än 2-3 timmar.
Osäkert vad du menar med dosa. Är det en kopplingsdosa uppe vid taket? Eller menar du lampknappen?
Termostaten sitter vanligtvis i en infälld apparatdosa. I värsta fall måste elektrikern montera en sådan och dra en ledning från lämplig kopplingsdosa.
Tänk ocksåp på att kretsen måste vara säkrad med jordfelsbrytare. Det är obligatoriskt. Möjligen måste elektrikern installera en sådan också men det skulle vara en bra sak i alla fall.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
E
7 tusen
 
7 tusen är väl inte så fel, värmekabel + termostat lite rör och lite fästmatreal, Tre resor: läggning och meggning, meggning efter spackling, och inkoppling när rummet ska kompletteras.
 
E elmont skrev:
Tre resor: läggning och meggning, meggning efter spackling, och inkoppling när rummet ska kompletteras
Min elektriker tyckte det var inte så noga med mätningar. Han kom bara för inkopplingen och mätte resistans en gång men skrev in samma värde i alla fält. Isolationsresistans mätte han inte alls (först efter reklamation).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Min elektriker tyckte det var inte så noga med mätningar. Han kom bara för inkopplingen och mätte resistans en gång men skrev in samma värde i alla fält. Isolationsresistans mätte han inte alls (först efter reklamation).
Det kan ju han tycka, att det inte är så noga. Men det är ju din fabriksgaranti som blir ogiltig.

Att inte isolationstesta alls är ju direkt farligt. Men att det skall göras vid 3 tillfällen är för att minimera skadan, OM slingan blir defekt, ex. under spacklingsmomentet. Rätt mycket enklare att riva upp och byta innan tätskikt och plattor kommit på plats.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt, hempularen. Om det inte varit för garantin hade jag gjort det själv. Isolationstesta gjorde han först efter reklamation om just detta.
 
På bygghemma kostar 35 meter T2Blå-20 kit 2095 kr. Står att 35m motsvarar 7 kvm medan andra hemsidor anger 70 meter för samma yta. Vad stämmer och hur många meter ska jag ha per kvm? Badrummet är totalt 6,4 kvm.

Vad är ett isolationstest?
 
Redigerat:
Det är effekten du ska titta efter i första hand, och sedan välja kabel. 80 - 100W/m2 brukar vara ett bra riktmärke om det ska vara ensam värmekälla i rummet. Olika värmekablar har olika effekt per meter men 10 W per meter är en rätt vanlig effekt.
Om man köper hela jobbet får du även "kunskapen" om vilken kabel du ska ha samt vilka längder du behöver och hur den ska läggas mm mm så stirra dig inte blind på kabelpriset.
 
M Cameltoe skrev:
På bygghemma kostar 35 meter T2Blå kit 2095 kr. Står att 35m motsvarar 7 kvm medan andra hemsidor anger 70 meter för samma yta. Vad stämmer och hur många meter ska jag ha per kvm? Badrummet är totalt 6,4 kvm.

Vad är ett isolationstest?
10 meter slinga per kvadratmeter golv, minus lite grann för golvbrunn och toastol.
 
E elmont skrev:
Det är effekten du ska titta efter i första hand, och sedan välja kabel. 80 - 100W/m2 brukar vara ett bra riktmärke om det ska vara ensam värmekälla i rummet. Olika värmekablar har olika effekt per meter men 10 W per meter är en rätt vanlig effekt.
Om man köper hela jobbet får du även "kunskapen" om vilken kabel du ska ha samt vilka längder du behöver och hur den ska läggas mm mm så stirra dig inte blind på kabelpriset.
Så på mina 6,4 kvm bör jag ha cirka 640w, då borde 35m T2Blå-20 räcka då det ger 720W antar jag. Elaren kommer hit i veckan ska ta alla detaljer med honom då. Vi kommer även 1x vattenburen radiator inkopplad men misstänker att det är för lite för att ge ett behagligt varmt klinkergolv att gå på?
 
Du får inte lägga värmekabel med så hög effekt på vilket golv som helst, så det måste du kolla, dessutom får man jämnare värme med lägre effekt per meter 20W tenderar att ge "värmerandiga" golv.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du får inte lägga värmekabel med så hög effekt på vilket golv som helst, så det måste du kolla, dessutom får man jämnare värme med lägre effekt per meter 20W tenderar att ge "värmerandiga" golv.
Det är klinkergolv. Borde väl gå då?
 
Är det trä eller betong som underlag. Om jag inte mins fel så får det inte vara trä under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.