Jag håller som bäst på att smälla upp lite extra innerväggar för att bygga en klädkammare och har då stött på ett par problem/funderingar som relaterar till bilderna längst ned i detta inlägg:

1) En av innerväggarna hamnar mitt för en kopplingsdosa så jag har inte kunnat smälla upp sista regeln där. Hur ska jag göra med regeln för att inte sätta allt för mycket käppar i hjulet för elektrikern som kommer om en vecka?

2) Brytaren och dimmern på bilden hamnar på fel sida väggen och skulle behöva flyttas ca 4 meter till höger. Hur hanterar man det? Fräser man spår för elrör genom gips och OSB? En tanke jag har haft är att sätta z-wavepuckar bakom bakom befintliga dimmers och brytare och gruppera med nya dimmers/brytare på önskat ställe. Hur ska jag tänka i valet av lösning?

3) Jag har ett önskemål om att ha eluttag på ett par ställen i klädkammaren och det vore smidigt om man kunde dra vidare därifrån. Till vänster på andra bilden kommer det bli en tunn vägg. Om jag lämnar den öppen på insidan, kan en normalhändig elektriker då dra vidare från den uttaget för att sätta fler uttaget eller är det en orimlig förväntning?
 
  • En ofärdig vägg med oskyddade kopplingsdosor och en väggströmbrytare, intill en träregel som avbryts för installationerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående renovering där reglar står uppställda mot en vägg med en befintlig ljusströmbrytare och eluttag samt osynlig väggmarkerad på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna upp väggen och flytta/skarva rör och dosor, du kan låta bli att sätta regeln för och skivan på insidan av garderoben så att dosan blir åtkomlig och så att man kan jobba i den. Kopplingspunkter får inte byggas in.
 
Bäst måste väl vara att fråga elektrikern hur han vill att du gör.
 
E elmont skrev:
Öppna upp väggen och flytta/skarva rör och dosor, du kan låta bli att sätta regeln för och skivan på insidan av garderoben så att dosan blir åtkomlig och så att man kan jobba i den. Kopplingspunkter får inte byggas in.
Jag glömde kanske nämna att jag avskyr att spackla gips :) En variant jag tänkte på var att sätta regel ovan och under dosan och sen göra den åtkomlig via inspektionslucka eller nåt sånt men det är förmodligen en skitlösning.

R RoBo skrev:
Bäst måste väl vara att fråga elektrikern hur han vill att du gör.
Absolut. Det är bara det att han inte har tid nu och jag skulle vilja bygga så mycket som möjligt under denna helgen.
 
Svaret är ju att det måste vara åtkomligt så att man kan jobba med "trådarna" i dosan. Tänker du hitta på någon egen "skitlösning" finns det väl ingen orsak att fråga hur det ska vara.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Svaret är ju att det måste vara åtkomligt så att man kan jobba med "trådarna" i dosan. Tänker du hitta på någon egen "skitlösning" finns det väl ingen orsak att fråga hur det ska vara.
Önskemålet är att få tips på en bra förberedelse istället för att behöva hitta på en egen skitlösning. Med andra ord - hur hade ni som kan sådant här gjort själva? Om det enda rätta svaret är att öppna upp de befintliga väggarna så att elektrikern kan dra om det hela så är det så det får bli.
 
tommib
Sorry, men rätt svar är det elmont gav. Flytta dosan eller låt bli att montera skiva längst in.

Samma gäller för brytarna. Öppna väggen och skarva slang + ledare.

Själv hade jag försökt sätta väggen 20 cm åt höger men det kanske inte går av någon annan anledning.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tack för svaren, då vet jag vad som gäller. Väggen hamnar där den hamnar pga. att den är en förlängning av en befintlig vägg.

Jag planerar att sänka taket på andra sidan väggen med kopplingsdosorna. Skulle det vara möjligt för elektrikern att göra dragning för t.ex. brytare i det taket och gå in högst upp på väggens baksida och sen dra ned till önskad position och fiska ut för brytare på framsidan?
 
Ett alternativ kanske är att vända på kopplingsdosorna så de hamnar på andra sidan väggen om det är möjligt?

Det man behöver göra är att såga upp gipset runt dosorna på den sidan väggen vi ser och sedan borra nya 80 mm hål ifrån andra sidan och sätta två nya dosor.

Då slipper man dra om trådar.

Brytarna kan man lösa med trådlösa varianter. Tex Eltakos batterilösa varianter.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Ytterligare en lösning är att inte låta väggen gå rakt in mot väggen. Utan svänga ut lite med väggen så att kopplingspunkten blir fri.
 
E EyEr0n skrev:
Ett alternativ kanske är att vända på kopplingsdosorna så de hamnar på andra sidan väggen om det är möjligt?

Det man behöver göra är att såga upp gipset runt dosorna på den sidan väggen vi ser och sedan borra nya 80 mm hål ifrån andra sidan och sätta två nya dosor.

Då slipper man dra om trådar.

Brytarna kan man lösa med trådlösa varianter. Tex Eltakos batterilösa varianter.
Det där är inte så dumt tänkt! Antar att det hänger lite på om dosorna sitter bottnade mot kortlingar eller om de sitter sidomonterade i stående regel?

F FRS05 skrev:
Ytterligare en lösning är att inte låta väggen gå rakt in mot väggen. Utan svänga ut lite med väggen så att kopplingspunkten blir fri.
Det går tyvärr inte hem hos frun i huset
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det där är inte så dumt tänkt! Antar att det hänger lite på om dosorna sitter bottnade mot kortlingar eller om de sitter sidomonterade i stående regel?
Det spelar ingen roll hur dosorna idag sitter fast inne i väggen då man ändå öppnar upp runt dosorna och och tar bort de gamla, alternativt återanvänder dem.

En fullösning som jag egentligen inte borde skriva här men gör det ändå.
Borra bara upp två nya 80 mm hål över på andra sidan väggen som linar upp med dessa två dosor.
Skär ur botten på dosan, och sätt igen dem från "garderobshållet" alltså den sidan man ser på bilden.

Vipps så har du öppningarna i dosorna i andra rummet.

För att få ut var du ska borra med dosfräsen från andra sidan så borrar du bara från denna sidan i centrum på dosorna med ett 5 mm borr.

Inte så snygg lösning men det är upp till dig och din elektriker.
 
Väggen är bärande och är nog för tjock för att det ska gå att göra fulingen men jag måste ge poäng för innovativt tänk :)

Sätter man en ROT-dosa på baksidan sen eller är det att föredra en "vanlig" spikad?
 
Det ska inte bara vara ett "bottenlöst hål" utan det ska vara så att det går arbeta i dosan. Men ärligt, hur besvärligt är det egentligen att göra det riktigt på en gång? Lite hål i väggen så att man kommer åt att flytta dosorna och ev dra om dom trådar som blir för korta. För att sedan sätta tillbaka dom bitar man fick såga bort.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det får nog bli ett riktigt utförande. Har lite idéer på hur det kan kombineras med taksänkning bakom den aktuella väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.