Jag har ett fristående garage där jag har en liten undercentral som är kopplad till centralen i bostadshuset. Mellan hus och garage går det en 5G2.5 kabel och säkrat 3x16a i bostadshuset.

Kommer jag kunna installera en elbilsladdare till garagets central eller är det kanske lika bra att be elektrikern dra en ny matning till garaget direkt från fasadmätarskåpet och få en ordentlig central i garaget?

Har även en tanke att montera solceller i framtiden och ha växelriktare i garaget, då skulle väl lösningen med ny matning till garaget underlätta en sådan installation?
 
Bättre då att förlägga ett nytt markrör med 5G6mm2 så kan man dra med kommunikation mellan solanläggning - mätarskåp samt kommunikation mellan elbilsladdare - mätarskåp
 
Du ställer egentligen frågan "hur långt är ett snöre" här. 2.5 mm² tillåter ca 11 kW och räcker till väldigt mycket men det är bara ni och endast ni som kan svara på om det är tillräckligt, dvs hur snabbt ni vill kunna ladda och vilken soleffekt ni önskar installera.

För det andra är kabeln olämpligt ansluten i husets elcentral, men det går att åtgärda. Ska det bli bra behöver kanske husets elcentral bytas.

Så det finns fördelar med en ny grövre kabel direkt från mätarskåpet. Den kan nyttjas till både elbil och solceller. Den ger också en bättre inkoppling och jag tror lokala brandskyddsregler gillar att kabeln från solcellerna går direkt till mätarskåpet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ställer egentligen frågan "hur långt är ett snöre" här. 2.5 mm² tillåter ca 11 kW och räcker till väldigt mycket men det är bara ni och endast ni som kan svara på om det är tillräckligt, dvs hur snabbt ni vill kunna ladda och vilken soleffekt ni önskar installera.

För det andra är kabeln olämpligt ansluten i husets elcentral, men det går att åtgärda. Ska det bli bra behöver kanske husets elcentral bytas.

Så det finns fördelar med en ny grövre kabel direkt från mätarskåpet. Den kan nyttjas till både elbil och solceller. Den ger också en bättre inkoppling och jag tror lokala brandskyddsregler gillar att kabeln från solcellerna går direkt till mätarskåpet.
Bara nyfiken, varför anser du att befintlig kabel är "olämpligt ansluten" i husets central?
 
Det låter på sig som att den är ansluten som en gruppledning i centralen, kanske då även efter en JFB i denna elcentral. Solceller ska anslutas på matningssidan. Kabeln kommer dessutom att använda för både produktion och förbrukning, så det måste vara en huvudledning. Med den klena arean behöver den kanske avsäkras i bägge ändar. Detta behöver man titta på. Det kan kanske vara billigare att lägga ned en ny kabel i marken.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter på sig som att den är ansluten som en gruppledning i centralen, kanske då även efter en JFB i denna elcentral. Solceller ska anslutas på matningssidan. Kabeln kommer dessutom att använda för både produktion och förbrukning, så det måste vara en huvudledning. Med den klena arean behöver den kanske avsäkras i bägge ändar. Detta behöver man titta på. Det kan kanske vara billigare att lägga ned en ny kabel i marken.
Ville bara ha ett förtydligande för i dagsläget är kabeln inte olämpligt ansluten om TS vill ansluta elbilsladdare till centralen i garaget.
Snackar vi solceller är det en helt annan installation som krävs vilket framgår utav vald leverantör utav solceller.
Tänkte bara så TS inte tror att han har en "farlig" anslutning i dagsläget
Summa summarum:
-Ansluta elbilsladdare går att göra i dagsläget från din befintliga central i garaget förutsatt att den är korrekt inkopplad.
-Ansluta elbilsladdare och förbereda för eventuell solcellsinstallation.
Förlägg markrör från mätarskåp, ny central om den befintliga ej tillgodoser behovet.
Då kan du få med kommunikationen mellan allt (solcell, elbilsladdare) för en lastbalansering i mätarskåpet är att föredra för att slippa byta huvudsäkringar när du kör annat i huset
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har nu bestämt mig för att dra en ny matning till garaget, min tanke är då att förbereda så mycket som möjligt själv med grävning av markrör och liknande. Vill då ta matningen direkt från mätarskåpet och ha garaget helt fristående från bostadshusets central. Min inkommande el är tn-c men tänkte att elektrikern drar en n1xv 5g6 till garaget, frågan är bara vart övergången till tn-s sker i mitt fall. Ut från mätarskåpet som sitter på ytterväggen till centralen inne i bostaden går det L1, L2, L3, N och Jord så jag antar att övergången tn-s sker i mätarskåpet?
 
  • Elskåp med öppen dörr, som visar ledningar, kopplingsplint och säkerhetsbrytare, relaterat till trådens fråga om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jahaja452 skrev:
Har nu bestämt mig för att dra en ny matning till garaget, min tanke är då att förbereda så mycket som möjligt själv med grävning av markrör och liknande. Vill då ta matningen direkt från mätarskåpet och ha garaget helt fristående från bostadshusets central. Min inkommande el är tn-c men tänkte att elektrikern drar en n1xv 5g6 till garaget, frågan är bara vart övergången till tn-s sker i mitt fall. Ut från mätarskåpet som sitter på ytterväggen till centralen inne i bostaden går det L1, L2, L3, N och Jord så jag antar att övergången tn-s sker i mätarskåpet?
Som du ser där är uppdelningen redan gjord före plinten där utgående till huset är ansluten. Du bör bara se till att du får dit en mer lämplig plint än sockerbitarna nu när du ska in med en kabel till parallellt. Kolla tex på den ofta nämnda typen EKS från Eldon som ett bra exempel.
 
Tack för all hjälp. Men när man sitter och funderar så kommer man alltid på nya frågor.
Som ni ser på bilden så har jag effektvakt kopplat till vår Nibe värmepump, en elbilsladdare bör man väl även ha effektvakt på? Hur löser man det på bästa sätt?
 
Du kan kanske för elbilsladdaren montera strömsensorerna, en för varje fas, på inkommande ström från servisen. Då mäter den effekten du tar från allmänna elnätet och elbilsladdaren kan reglera ner vad hushållet får ta från elnätet. Det är emellertid inte säkert det är några strömsensorer med en elbilladdare(laddbox), det beror på fabrikat.

Vad vill du kunna göra med en effektvakt på elbilsladdaren?

Vad gör effektvakten som du anger är kopplad på värmepumpen? Mäter den strömmen värmepumpen tar?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Vad gör effektvakten som du anger är kopplad på värmepumpen? Mäter den strömmen värmepumpen tar?
Du ser ju tre strömtrafo till den på bilden dvs mätning av totalen som vanligt för att skydda mätarsäkringarna.
 
Skrev lastbalansering i mitt tredje inlägg, detta är en energimätare, effektvakt etc som ser till att sänka eller stänga av elbilsladdaren om något annat i hushållet använder mycket effekt. I samma rör som går från mätarskåpet till garaget förläggs en kommunikationskabel (PTS, PG etc) mellan elbilsladdaren och lastbalanseringen som ska monteras i mätarskåpet på DIN-skenan.

https://www.garo.se/sv/losningar/elbilsladdning-villa/lastbalansering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.