Funderar på elbil och då blir laddningsfrågan aktuell. Bor på en gård där det finns 3-fad uttag på många ställen. Vintertid kör jag gärna in bilen i något av mina stora uthus. Sommartid parkerar jag gärna vid bostadshuset. Frågan är då kan jag ansluta laddaren via en 3-fas hanske och flytta runt den beroende på vädret? Käns onödigt att behöva flera laddare!
 
Jag tror några säljer sådana laddare. Tveksamt om du kan få bidrag för en icke fast monterad dock...
 
  • Gilla
ByggaRW
  • Laddar…
I Sverige kallas det populärt för "Bjelkemetoden" uppkallat efter en användare på det svenska Tesla-forumet som monterat en trefashandske på en Tesla-laddare.
Frågan hur det är med bidraget låter jag vara osagt.

Tror dock du måste ha en speciell JFB för en Tesla WC.
 
Ja det går utmärkt att göra som du skriver. Viktigt är att faserna ligger i rätt följd i uttaget som jag förstått det.
 
E
J Jernhand skrev:
Tror dock du måste ha en speciell JFB för en Tesla WC.
Nu för tiden sitter det DC-felövervakning även i teslaladdarna
 
  • Gilla
Lars Olsson2
  • Laddar…
3-fas 11kW.
Alla har korrekta DC-skydd mot felströmmar >6mA och även jordfelsbrytare 30 mA AC inbyggda.

Juicebooster
NRG kick
CTEK Njord Go
Olika typer av elbilsladdar med 3-fas 11kW kapacitet inklusive DC-skydd och jordfelsbrytare, presenterade bredvid svart väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilsladdare med 3-fas anslutning, DC-skydd och jordfelsbrytare, Juicebooster och CTEK märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CTEK portabel laddningsstation för elbilar med ansluten röd laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen finns det olika 1-fas versioner också.
 
Bara för att nämna budgetalternativet så går det, beroende på bil, att koppla en 3-faskontakt till medföljande laddare vilket ger dig 3,7 kW vilket oftast räcker gott.
 
En sådan laddare installeras ju inte, och borde således inte vara bidragsgrundande. Å andra verkar det finnas de som säljer väggboxar med CEE-handske som hävdar att man kan få bidrag om en elektriker ”kontrollerar uttaget”. Fan tro att det var så det var tänkt, men går det så går det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.