Hej,

Jag och sambon är i rullorna att köpa ny bil, vi är sugna på en elbil (alt laddhybrid) men är så jäkla osäker när det kommer till utrymme. Vi har två småttingar, den ena 1,5 år och den andra 2 månader vilket betyder barnstolar osv ett par år till. Finns det något rimligt alternativ?

Vi kör en mercedes c-klass i dagsläget och jag känner paniken komma krypandes varje gång vi ska packa bilen - vi behöver större!

Det blir resor upp mot 40 mil då och då för att hälsa på föräldrarna så rimlig räckvidd är uppskattat också. Har någon erfarenhet att dela med sig av?

Tack på förhand.
 
Hej,

Jag skulle rekommendera er att kolla på Tesla Model Y samt Skoda Enyaq. Gott om plats i bägge bilarna.

Jag kör en Model S idag med en 1-åring och en 4-åring med mängder av packning + vagn och det fungerar oförskämt bra. Vi är dessutom två långa vuxna på 197cm och 180cm.

Med det sagt så tycker jag Enyaq, som känns fel att kalla, budgetalternativ, är väldigt rymlig och allmänt vettig. Trevligare än VW ID4 och Q4 E-tron i min idévärld.

Vill ni ha mer prestanda, mer teknik, tillgång till ett fantastiskt bra laddnätverk och kan tänka er betala lite mer - köp/leasa en Tesla Model Y.

Sen på min short list i övrigt:
- Kia EV6 (sämre användbart bagage enligt mig)
- Hyundai IONIQ 5
- Audi E-tron (fatboy, ej att förväxlas med Q4 E-tron)
 
  • Gilla
Niklas Sörengård
  • Laddar…
KristinaRT
Jag tycker denna jämförelsen mellan Ionic, enyac och y var ganska bra eftersom samma person provsitter etc så man kan jämföra utrymme etc på ett förhållandevis rättvisande sätt.


Sedan är det så klart individuellt hur man gillar olika typer av interiörer, knappar/inte knappar etc…..
 
  • Gilla
Niklas Sörengård
  • Laddar…
sunnis
ID.4, Enyaq, Q4-etron är i stort sett samma bil, smaksak vilken men väljer.

Kör min ID.4 med två barnstolar, hundbur och takbox. Fungerar bra. Som sämst har räckvidden varit runt 25 mil på vintern med takbox och full packning. Då -17 grader och halv snöstorm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.