A
Hej!

Jag håller på att studera en besiktning till ett hus av intresse.

Där har en okulär besiktning av elen utförts. Följande framkommer enligt bifogad bild.

Är inte insatt på detta område så skulle uppskatta lite hjälp.

Vad skulle det innebära ungefär i pris att modernisera denna anläggning.

Med elcentral som är automatsäkrad med jordfelsbrytare. Samt jordade vägguttag.

Innebär detta att man byter central och sedan byter alla eluttag, eller måste man tråda om?

Förstår om det är svårt att säga pris, varierar ju såklart på förutsättningar.

Men vill veta mer om vilka ingrepp som behövs och ungefär i vilken prisklass.
 
  • Dokument med el-kontrollchecklista som visar brister i elsäkerheten, såsom avsaknad av jordfelsbrytare och ej jordade uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen anledning att byta en äldre elcentral med gängsäkringar. Den är minst lika bra och kommer förmodligen att hålla längre än en modern normcentral i plast...

För att byta till jordade uttag behöver man tråda om och dra fram skyddsjordsledare till alla uttag (inklusive lamputtag).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan bara hålla med föregående talare.
Vad du än gör, byt inte elcentral, du får bara en sämre produkt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Byte av eluttag får man som privatperson själv göra.
Saknas petskydd tyder det på rejält gamla eluttag som det är all idé att byta ut mot nya.
 
Börja med få en jordfelsbrytare installerad, oftast går det bra att montera den i en liten kapsling man sätter intill befintlig elcentral. En av mina vänner gjorde det i vintras, har för mig att han gav runt 1500-2000 kr.
Att det är ojordade uttag är inga problem så länge alla uttag i samma rum är det, men som skrivits tidigare, saknas petskydd och/eller om det är grunda uttagsbrunnar så byt uttagen. Gör du det själv vill jag rekommendera att du skippar lågprismärken. Satsa på tex Schneider eller Elko så får du smidigare montage och bättre känsla när stickpropparna ska i och ur.
 
När är huset byggt? Kan vara avgörande för om det är mer eller mindre akut att tråda om allt. Gamla elledningar med isolering som smular sig är ganska farliga.
 
A
Tack för snabba svar, då är har jag redan lite bättre koll,

Huset är byggt 1962.
 
Ok. Då ska det vara PVC-isolerade ledningar och dessa har en mycket lång livslängd och ingen risk att isoleringen smular sig.
 
Den tågordning jag förespråkar i detta fall är
1. Har ni småbarn så byt omedelbart till petskyddade uttag.
2. Punkt 1 och eventuellt övrigt underhåll som ses som nödvändigt kan göra det värt att skyddsjorda uttag i vissa rum.
3. Installera JFB
4. Övrigt underhåll och modernisering.
10. Byte till "modern" elcentral.
 
  • Gilla
zwanzig
  • Laddar…
A
Okej, tack för alla svar!

Då har jag större uppfattning om vilka arbete de skulle innebära.

Ja vi har mindre barn, så nr 1 blir absolut att fixa petsäkra uttag innan dem entrar bostaden.
Sedan installera jordfelsbrytare och låta elektriker se om de finns några fel som behöver åtgärdas/uppdateras.
Men behålla elcentralen om den verkar vara i bra skick.

Positivt att isoleringen borde vara PVC
 
A Jeppsonshus skrev:
Positivt att isoleringen borde vara PVC
Japp. Blir klorgas när det brinner, men annars är det bra.
 
Det blir otrevligare saker än så. Som tex saltsyra och dioxiner. Det är generellt riktigt dålig att vara i ett hus som brinner.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A Jeppsonshus skrev:
Okej, tack för alla svar!

Då har jag större uppfattning om vilka arbete de skulle innebära.

Ja vi har mindre barn, så nr 1 blir absolut att fixa petsäkra uttag innan dem entrar bostaden.
Sedan installera jordfelsbrytare och låta elektriker se om de finns några fel som behöver åtgärdas/uppdateras.
Men behålla elcentralen om den verkar vara i bra skick.

Positivt att isoleringen borde vara PVC
Be elektrikern kika i centralen när han ändå installerar JFB, han/hon borde kunna se ganska omgående om centralen är i bra skick eller om det är någon hemmapulare som varit där och pysslat.
 
Hur ser man omgående om någon hemapulare skruvat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.