Hej

Förra veckan var det stomresning och nu skall vi välja ett elavtal inför vinterns byggnation och frågorna hopas sig‍

Vad har ni valt för slags elavtal och kanske även leverantör?
Kan det löna sig att köra med timpris eller blir det bara dumt när vi inte kan påverka när på dygnet elkonsumtionen sker? Det känns som att det är på dagtid elen kommer nyttjas och då är ju oftast inte timdebitering den mest fördelaktiga

Eller skulle man kunna brassa på med det som jag tror drar el (värmefläktar etc) på nattetid för att förhoppningsvis kunna göra en stor besparing?

All input tas tacksamt emots
 
Värmen är det som drar absolut mest, ihop med elbilsladdning och eventuella konstanta förbrukare som inte är energieffektiva.

När det gäller det förstnämnda är det där besparingen går att göra med timpris genom att automatisera eller planera förbrukningen. Hos oss är LLVP avstängd nattetid eller om vi inte är hemma. Skulle vi behöva ha värme dagtid kör vi med den framför element. VVB har vi också ställt om till att enbart köra nattetid, samma med elbilladdning.

Du kan påverka lite genom att förlägga diskmaskin och tvätt till fördelaktiga timmar, men det är inte där den stora vinsten finns.

Matlagningen är inget vi anpassar men har funderingar kring att använda airfryer eller crockpot framför spis/ugn där det är möjligt. Inget jag analyserat dock.

Sammantagen belysning har i vårt hushåll en förbrukning som man ändå kan påstå har en betydelse, givet att den skulle stå på samtidigt i en majoritet av huset, över en längre stund (timmar), men den är rätt försumbar i regel. Tänker dock att sunt förnuft bör råda och att man släcker i de rum man inte befinner sig i för stunden. Ska dock nämnas att vi ersatt allt med LED, så det kan vara något att tänka på om man inte gjort det.

Hojta om du vill testa tibber och ha en invite-kod.
 
L Linda Holgersson skrev:
Hej

Förra veckan var det stomresning och nu skall vi välja ett elavtal inför vinterns byggnation och frågorna hopas sig‍

Vad har ni valt för slags elavtal och kanske även leverantör?
Kan det löna sig att köra med timpris eller blir det bara dumt när vi inte kan påverka när på dygnet elkonsumtionen sker? Det känns som att det är på dagtid elen kommer nyttjas och då är ju oftast inte timdebitering den mest fördelaktiga

Eller skulle man kunna brassa på med det som jag tror drar el (värmefläktar etc) på nattetid för att förhoppningsvis kunna göra en stor besparing?

All input tas tacksamt emots
Hej

Utifrån din beskrivning så skall du välja rörligt. Om du kan styra om din största förbrukning till billiga timmar och är redo att bli besatt av att jaga kilowattimmar så kan du välja timpris. Det kommer att leda till sorg, olycka, elände och söndra husfriden.

Större delen av en timprisares tankeverksamhet går till att planera jakten på på billiga timmar och försakat viktiga saker i livet vilket ger en osämja i hushållet.

Jag rekommenderar dig att läsa tråden om elavtal där jag anser att det är oklokt med timpris:

https://www.byggahus.se/forum/threads/oklokt-att-teckna-timpris-idag.470828/

Edit: jag får många påhopp för att jag kritiserar timpris men jag anser att rörligt är bättre utifrån erfarenhet och fakta.
 
Om det handlar om att ha värmefläktar på under bygget så måste ju rimligen de stå för den allra största delen av vinterns förbrukning. Så frågan blir då vilka tider som värmefläktarna går, eller om de går hela tiden. Och om det är fråga om att torka ut bottenplattan så kanske de går konstant. Jag har inte koll på den biten, men OM det är så betyder det ju att bygget förbrukar ungefär lika mycket el hela dygnet och givet att elpriset normalt är högre när priset är högre så skulle det ju teoretiskt kunna bli en besparing. Samtidigt hade jag inte valt timpris i det läget, just utifrån det du säger att ni inte själva kan påverka förbrukningen. Men jag tror inte heller att det nödvändigtvis behöver bli så stor skillnad i totalkostnad ändå, så jag hade inte sett det som en stor förlust att inte ha timpris i det läget oavsett.

Men det är nog klokt att ta höjd för att en större mängd kWh i vinter kan komma att kosta en del. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.