Hej! Behöver råd inför tecknandet av nytt elavtal 1 januari. Har hittills haft förmånliga avtal med flera års bindningstid men förstår att det inte är läge för ett sådant längre. Bor i villa med elförbrukning på cirka 18000 kilowatt. Vill inte hålla på med timavtal då jag ofta har korttidsboende hyresgäster i huset. Tacksam för råd. Hälsningar Karin Ipsen Styrsö, Göteborgs skärgård
 
Ja, då är det ju bara rörligt kvar. Skriv in på Elskling så har du vad du kan välja på.
 
  • Gilla
Karinipsen och 2 till
  • Laddar…
E
K Karinipsen skrev:
Hej! Behöver råd inför tecknandet av nytt elavtal 1 januari. Har hittills haft förmånliga avtal med flera års bindningstid men förstår att det inte är läge för ett sådant längre. Bor i villa med elförbrukning på cirka 18000 kilowatt. Vill inte hålla på med timavtal då jag ofta har korttidsboende hyresgäster i huset. Tacksam för råd. Hälsningar Karin Ipsen Styrsö, Göteborgs skärgård
Alltid billigast med rörligt via Elskling. Om villa alltid timtaxa rörligt om lgh alltid månadstaxa rörligt.
Välj ett-årsavtal med 1 månads uppsägning. Kortare än 1 år för jobbigt. Förhandla alltid bort ev fasta avgifter.
Om korttidsboende kör timtaxa. Utan timtaxa kan du inte styra värmen förmånligt.
 
Rörligt är inte alltid billigast, det var tydligt förra året. Men i längden är det billigast.

Om du vill debitera korttidsboendehyresgäster för elen är ju timpris bättre, med rörligt vet du ju inte fören långt senare vad elen kostade.
 
Jag fick då mitt avtal går ut om en månad från vattenfall ett förslag på fastpris 1-år 77.87öreKW
Det var på min stuga i fjällen så jag ringde och tog bort det och kör med rörligt pris.
Idag är rörliga på spot 3,93öre och det gick inte låsa på det priset.
 
Nu var det säkerligen 77,87öre/kWh du menade va?

Naturligtvis kan man inte förvänta sig dagens spotpris som ett fast pris.
Ett fast pris motsvarar förväntningarna av snittpriset under avtalsperioden, med en säkerhetsmarginal.
 
Precis men skall man binda nu eller hålla öppet...
Den här nya avgiften som skall komma är den
vad jag fattat utöver elpriset ...?
 
Den ”nya avgiften” gissar jag att du syftar på effektavgiften. Den har inget med elpriset att göra. Det är inte heller en tillkommande kostnad, utan en omfördelning av nätavgiften.
 
D Daniel 109 skrev:
Den ”nya avgiften” gissar jag att du syftar på effektavgiften. Den har inget med elpriset att göra. Det är inte heller en tillkommande kostnad, utan en omfördelning av nätavgiften.
jo men då blir ju abonnenten lidande med högre totalpris...vi i norr skulle få 20%
högre elpris?
 
Fairlane
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
jo men då blir ju abonnenten lidande med högre totalpris...vi i norr skulle få 20%
högre elpris?
Vad tänker du på då?
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
jo men då blir ju abonnenten lidande med högre totalpris...vi i norr skulle få 20%
högre elpris?
Nej, det är ett missförstånd. Intäktsramen påverkas inte alls av att en effektavgift införs.
 
Det skulle utjämna elpriset över landet...
innebär att vi i norr får högre elpris.
 
Nej, nu har du hört något om det nya sättet att allokera nätkapacitet. Det nyttjar nätet bättre så att flaskhalsarna inte blir lika trånga. Det leder till mer enhetliga elpriser.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.