L
Jag kollade in Elpriskollen på elavtal till min nya villa. Solfolket AB (tidigare Lykta AB ) var billiga, och skryter med att de bara tar en fast avgift på 39 kr.
Vid beställningen rekommenderade de Timpris vilket de var ganska ensamma om, för det kan bli hur dyrt som helst beroende på vilken förbrukare du är.
Jag ville då byta abonnemangsform, men de svarade inte på flera dagar, när jag på olika vägar försökte kontakta.
Kontoret på fickan ? Vad ska man tro ? Jag ville bara byta bolag ! Och det hade bara gått en vecka så Ångerrätten fanns.
Sedan att inte svara är ju också ett sätt, men jag hade ju epost-uppsägning vilket är helt ok. Om tvist finns server-registreringar. Underlåta att svara för att låsa kunden är inte ok.

Jag blandade in både nätbolaget och det nya elbolaget som båda försökte påverka. Solfolket tycktes inte förstå att de måste släppa avtalet till andra leverantörer. Märkligt att det är så att ingen annan kan ta över trots att jag uttryckligen vill byta samt att jag har Ångerrätten. Så gav de upp - och skickade den viktiga koden till nätbolaget.

På frågan varför man blockerade avtalet skyllde kvinnan i bolagsstyrelsen på att abonnemanget är så billigt - och därför minimal administration ! Och det är nog hon som är administrationen. Jag var tvungen att hota med media och ARN.
Har man inte råd att driva bolaget ska inte nya kunder låsas in ! Systemet ska nog också göras om för att motverka kund-kidnapping.
 
Med 4 anställda kan det bli så.
Sen får man vara vaksam på att "elpris till vårt inköpspris" inte behöver bli billigt, usla inköpare kan kosta dig mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.