S
Verkar som spotpriset dippar när det är som mest sol. Borde man byta från timpris till månadspris på produktionsavtalet? Spotpriset är nere på 2öre mitt på dagen men uppe på 200öre på kväll/natt.
Hur tänker ni?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Verkar som spotpriset dippar när det är som mest sol. Borde man byta från timpris till månadspris på produktionsavtalet? Spotpriset är nere på 2öre mitt på dagen men uppe på 200öre på kväll/natt.
Hur tänker ni?
Bra tanke och reflektion. Jag lägger mig som "intressent" för att se hur tankarna går här hos alla

Vilka bolag erbjuder månadsmedelspotpris på produktonsavtal, jag har fått intrycket att de flesta bolag oftat erbjuder timspot på produktion.

Har du förresten gjort någon kalkyl och räknat på de olika par dagar från hur din anläggning producerar ?
 
S SwiftD skrev:
Verkar som spotpriset dippar när det är som mest sol. Borde man byta från timpris till månadspris på produktionsavtalet? Spotpriset är nere på 2öre mitt på dagen men uppe på 200öre på kväll/natt.
Hur tänker ni?
Du måste ha ett mycket större dataunderlag till att börja med, det mönster du tycker dig ha sett har framträtt mest under den senaste månaden. Har varit en period med relativt mycket vindproduktion också. Spotpriserna nattetid har varit noll eller nära noll också periodvis så jag håller inte med riktigt i dina observationer. som sagt, behövs mycket mer data över längre tid för att kunna se några tendenser i data.

Mig veterligen erbjuds endast ersättning för produktion mot spotpris, timavräknat. Så ser vårt avtal ut med Skekraft, finns en liten bonus också på några ören som ny kund. Som jag uppfattar det så är det viktigaste valet hur man vill ha konsumtionsavtalet. Fast elpris är uteslutet för vår del eftersom tåget gått i samma ögonblick vårt tidigare fasta avtal gick ut för drygt ett år sedan, det var mycket förmånligt på ca 40 öre/kWh i SE4. Vad vi har idag är rörligt på månadsbasis, det vi funderar på om timpris kan vara bättre för oss.
 
Redigerat:
S
Det kanske inte finns månadspris på såld solel, jag fick bara uppfattningen att sådant fanns när jag tecknade med EON.
Jag upplever att spotpriset dippar på dagen när det är soligt och svag vind 3-4m/s. Jag gissar att man byggt ut ganska mycket solel i EU de senaste åren och att detta kan ha en påverkan eller åtminstone kommer få en påverkan, precis som vindkraften påverkar spotpriset rejält när det blåser.

I framtiden spår jag att det kommer bli mer lönsamt med batterier om tekniken blir bättre och billigare om trenden håller i sig. Man köper billigt när solen är uppe och tankar batterierna för att använda dem på kvällen när det är dyrt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Det kanske inte finns månadspris på såld solel, jag fick bara uppfattningen att sådant fanns när jag tecknade med EON.
Jag upplever att spotpriset dippar på dagen när det är soligt och svag vind 3-4m/s. Jag gissar att man byggt ut ganska mycket solel i EU de senaste åren och att detta kan ha en påverkan eller åtminstone kommer få en påverkan, precis som vindkraften påverkar spotpriset rejält när det blåser.

I framtiden spår jag att det kommer bli mer lönsamt med batterier om tekniken blir bättre och billigare om trenden håller i sig. Man köper billigt när solen är uppe och tankar batterierna för att använda dem på kvällen när det är dyrt.
Jo så ser framtiden säkert ut! Och när marknaden ser detta beteende kommer den att reglera sig och vad händer då? Men ser man till effektbristen som emellanåt finns i stamnätet så är det ju perfekt om myndigheterna kan styra oss så att vi laddar våra batterier när priset är lågt (=gott om el på marknaden) och använder denna nersparade el när priserna är höga (=ont om el på marknaden = ev effektbrist)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.