Jag har tänkt att montera en elektrisk avstängning till inkommande vatten i huset.

Tanken är att när jag tillkopplar larmet så slår vattenventilen av inkommande vatten.
Detta för att inte riskera vattenskador i huset när jag inte är hemma :)

Är det någon som kan rekomendera vad för sorts elstyrd vattenventil man kan använda sig av? (Jag har för mig att inkommande vattenrör har en diameter på 28 mm)

// Kim
 
Kolla på Ahlsell eller Rinkabyrör efter magnetventil.

//Jeppson
 
Väldigt bra idé (om man inte vill köra disk- eller tvättmaskin när man inte är hemma förstås). Det är kul med folk som tänker outside the box.
 
Tack för era svar!

Jag har tittat på Rinkaby och Ahlsell, men jag har inte lyckats hittat någon magnetventil :confused:
¨
Faidros; Den där är ju precis vad jag har tänkt mig, fast med en annan styrning av ventilen!
Fast jag mistänker att det är betydligt billigare att försöka få tag på en magnetventil på annat håll och fixa en egen styrning.

// Kim
 
Hej

Jag håller på att installera precis det upplägg du tänker dig i vår nybyggda villa.

Så här ser det ut hos oss.

På inkommande vatten sitter en magnetventil, som är NC (normally closed). Det innebär att jag behöver ha ström på den konstant för att ha vatten in. (Detta är det enda som jag inte är fullt nöjd med, men röris satte en sån och jag har inte brytt mig om att byta).

Denna ventil strömförsörjs via ett relä dit elektrikern har kopplat fuktkännare. Ursprungstanken var att dra fuktkännarna via larmet, men det skulle inte funka bra enligt larmteknikern, utan istället drar vi dem via ett separat relä. Detta relä bryter strömmen om vi får signal från en fuktgivare. Strömförsörjningen ligger dessutom via en stickpropp vilket gör att jag kan mata den via UPS för att förhindra att vattnet försvinner vid kortare strömavbrott. (Går strömmen så brukar ändå inte vattenförsörjningen funka så länge ändå...) Likaså kan jag dra ur stickproppen om jag är bortrest under en längre period.

Jag vill inte koppla från vattnet automatiskt via larmet eftersom jag kör disk och tvätt när jag inte är hemma. Det är också just vid disk och tvättmaskin som fuktkännarna ligger.

Elektrikern håller på att koppla in fuktgivarna (förhoppningsvis idag) så får vi se om det funkar som förväntat. Enligt Länsförsäkringar så är detta en lösning som ger mig rabatt på hemförsäkringen.

Vill du så kan jag kolla vad jag har för magnetventil och fuktkännare.

MVH Gunnar
 
Om man söker på art.benämning på ahlsell så får man träffar, dock inte på Rinkaby.

//Jeppson
 
Snailman
Jag gillar den där funktionen att om vattnet rinner oavbrutet i (var det en haltimma) så fimpas det, går det att åstadkomma själv?
 
Tack för svar!

Tack för tipset Faidros :) Den där är ju perfekt, billig dessutom!

Gozolins; Min tanke med ventilen är att om det blir strömavbrott och det är kallt ute, så kan det inte bli vattenskador om rören fryser ;) (Tänkte på din UPS)

Jag har nämligen tänkt att dra vattenrören till duschblandaren i en yttervägg. Den är visserligen isolerad 150mm, men just vid ett längre strömavbrott finns risken för frysning. Om jag inte är hemma så kan det bli stora vattenskador med ett 15 mm rör som sprutar ut vatten för fullt.

Med denna ventil elimerar jag risken helt. (Då räcker det med att byta ut ett sönderfruset rör i värsta fall)

Mvh. Kim
 
Hej

Jag tror att UPS:en har gett upp innan röret frusit :)

Ventilen är en Danfoss EV220B, givarna är extra givare till Droppstopp 500 från http://www.droppteknik.se

Lycka till med ditt bygge.

MVH Gunnar
 
Tack :) // Kim
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Jag gillar den där funktionen att om vattnet rinner oavbrutet i (var det en haltimma) så fimpas det, går det att åstadkomma själv?
Vi har disskuterat det här i nån annan tråd, men jag minns inte var så jag skriver här.
Som köptips vänder jag mig främst till dig Snailman, då jag vet att du tänkt nåt sånt här . :)
Jag köpte en sån här från Jula idag, hoppas det är en bra pryl :surprised:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=439013

Såvitt jag förstår mäter den på det lilla roterande vattenhjulet inne i vattenmätaren, meddelst någon liten laser.
Kan den principen fungera tillräckligt bra?
Jag har sett andra liknande produkter som har separat mätcell som kopplas in i själva flödesvägen, är dom bättre tro?
 
Snailman
Det vore iallafall bättre i sommarstugan med eget vatten då det där inte sitter någon vattenmätare:), sen så byter väl kommunen vattenmätaren typ vart 10 år eller så och då lär man ju få lossa mätcellen och flytta över den till den nya, men jag tyckte den var så billig så det var värt ett försök... på nätet hittade jag att den fanns med olika längder på kablarna, men skulle de vara för korta tror jag det går med nätverks/telefonkabel istället.. (man kan alltså sätta displeyen vid ytterdörren så man kan stänga av vattnet när man går hemifrån om man vill) sen går det att ställa tiden vattnet får rinna steglöst så det måste inte rinna en kvart / halvtimme eller vad det nu var... utan man kan ha en kortare tid om man vill

Såg att de hade sådana här i hyllan på det lokala k-rauta...om du vill försöka se dem i verkligheten... kostade strax under 2000 där har jag för mig...

jag har köpt ett par st från jula:D
 
Redigerat:
Finns det alternativ till magnetventil? Att de drar ström konstant under den tid man vill ha vatten känns onödigt. Någon slags motoriserad kulventil vore bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.