Tja.

Hade elaren här nyss som bla. hängde upp spegelskåpet med belysning men som jag i efterhand kom på aldrig använde silikon.

Något att bry sig om?
 
Det är väl knappast så att det ska spolas vatten på spegelskåpet, skulle inte brytt mig ett dugg.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det är cirka 45 cm från duschstången som munstycket hänger på, till ytterkanten på spegelskåpet, vet inte om det bidrar med något i bedömningen. I övrigt kan tilläggas att det är badkar.
 
Täcker spegelskåpet hålen?
Hur mycket i så fall?

Det går att lägga en silikosträng i kanten mennan vägg & skåp i överkant och sidan mot duschen, om du är rädd att det ska komma in vatten i hålen.
 
T
Hade du tänkt spola vatten på spegelskåpet? Om inte så behöver du inte oroa dig;)
 
Se bilder. Att utgå från era svar verkar det ok! Kommer aldrig spola mot skåpet förstås utan tänkte mer på fukten i och med ångan från vattnet.

Finns en liten eldosa ovanför också som han skruvade.
 
  • Modernt badrum med dusch, handfat och toalett, kakelväggar, spegel med belysning och fönster i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kaklad vägg med eldosor och en del av duschstång i fokus, oro för fuktproblem vid eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är ju inte så jätte begåvat utav elektrikern skulle jag vilja säga. Han har brutit fuktspärren.
Även om det inte skulle koma något vatten direkt där hål och skruv sitter, finns det något som kallas ångtryck, och där löper denna brytning av fuktspärr en större risk till att bli skador i framtiden.
Jag lämnar inga garantier på att det kommer bli skador, men inte heller lova att det aldrig kommer ske.
 
Slangen till elen var väl där innan kaklingen ? Då är det ju tätskikt runt denna.
Missade att det var skruvhålen.
 
Faran här är om vatten kan vandra/sugas under kaklet bort till skåpet. Jag tror att den risken i praktiken är väldigt liten. Skruvhålen sitter ju högt. Men formellt är det fel att inte täta skruvhålen.

Risken med ånga är marginell här. Tätskiktet är ångtätt, det gör att ånga inte kan tränga igenom på stora ytor. OM ånga tränger igenom på små ytor som det handlar om i ett sådant här fall, så ger det försvinnande små vattenmängder.
 
Är du ängslig så är det väl bara att skruva ner alltihop och peta i lite silikon?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag skruvade ner skiten inklusive dosan och tryckte i silikon i alla hål. Sen i med plugg och silikon i plugg. Sedan skruven på det... Hade annars fått tvångstankar haha ..
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Ja de
R RoBo skrev:
Slangen till elen var väl där innan kaklingen ? Då är det ju tätskikt runt denna.
Missade att det var skruvhålen.
Ja det har det troligtvis varit, och jag ifrågasätter inte tätskiktet runt den, utan snarare upphängningen av skåpet? Att elektrikern borrat och skruvat där.
Eller du tror han har limmat upp spegeln med belysningen?
 
Jag hade dess utom bytt ut silikonen mot något annat. Typ PL400, TEC7 eller liknande
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Ja de


Ja det har det troligtvis varit, och jag ifrågasätter inte tätskiktet runt den, utan snarare upphängningen av skåpet? Att elektrikern borrat och skruvat där.
Eller du tror han har limmat upp spegeln med belysningen?
Ja det sitter en manschett runt kablarna
 
Skitsmart med pl 400 :poop:
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.