Vad säger regelverket eller praxis?

Hej Alla.
Jag och frugan uppför ett Älvsbyhus (med deras krypgrund). Anslutning av inkommande el (från tomtgränsen) har hyssat och vi står nu inför kravet att behöva gräva upp/om inkommande rör för el.
Grunden (balkar och krypgrund på plint) är på plats men inte huset än.
El inkoppling till huset ska ske i fasadmätarskåpet som sitter i motstående gavel jämfört med inkommande el.

Nu finns ett 110-rör nedlagd från skåpet vid tomtgränsen som leverantören satt upp, vidare in UNDER närmsta gavel i grunden, dvs rakaste vägen. Röret ligger INTE i risk nära plint utan väl skyddat.
Jag har fått besked (i alla fall som jag tolkat) från Mälarenergi, elleverantörens projektledare, att jag kunde ta in elen, under grundbalkarna till grunden. Sedan i grunden lägga ytterliggare ett 110 rör som mynnar ut nedanför fasadmätarskåpet utanför motstående gavel (på nytt skyddat och under balken.
Sedan att inkommande elkabel bara för vidare och kopplas in utvändigt huset.
Mao dra kabel via kabelrör som ligger i krypgrunden.

I kontakt nu med Mälarenergis elektriker som fått uppdraget att ansluta elen är det 'tvärstopp'; Situationen kommer inte att godkännas.
All inkommande el måste läggas i rör UTVÄNDIGT grunden fram till inkopplingsplats (med draghål varje 20 meter för att nå runt till andra gaveln.
Kravet på mig är mao är att gräva upp/runt huset

Motiveringen jag fått är att det är de de gör, blir enklare för dem att serva eller byta kabeln framöver iom det behövs och alternativ finns inte
- Är detta krav verkligen korrekt och enda lösningen?
- Finns det absoluta krav att all inkommande el måste var UTVÄNDIGT huset nedgrävt fram till anslutningspunkt
(I så fall är det här en inte-fråga, grävning småste göras, men jag vill kontrollera detta innan jag beställer att gräva upp runt huset igen)

Kan ju tänka mig en lösning kan vara att antingen:
- Överfylla kabelröret inne i krypgrunden för att det ska komma "under mark".
- Ta upp elkabeln och klamma under trossbotten på huset fram till anlsutningspunkt?
- Ta upp kabeln utvändigt grunden och förlägga den utvändigt grund i kabelskyddsdrör, runt huset till anslutningspunkt.

Har ju sett en och annan elinstallation under trossbotten (där kommer även anslutning finnas för reningsverk, hydropress/motorskydd/vattenpump och avfuktare,
- är dessa lagliga men inkommande el i grunden olagligt eller grovt olämpligt?
Ner till krypgrunden kommar man via en lucka i golv, och 'dragropen' som nu finns på plats är drygt 100kvm /dvs krypgrunden)

Mycket tacksam för snabbt svar,
Jag ska träffa Elbolagets representant och schaktare tidigt imorgon bitti.

/Gus
 
  • Teknisk ritning eller karta med mått, ledningsdragning och markeringar. Innehåller text på svenska, kanske anläggningsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom kanske går med på att du lägger ett helt rör i marken under som slutar och börjar utanför huset. Då kan dom dra in en ny kabel utan att behöva gå in i huset. Oavsett ska det grävas ner så att det ligger stabilt i marken och inte uppe på marken.
 
E elmont skrev:
Dom kanske går med på att du lägger ett helt rör i marken under som slutar och börjar utanför huset. Då kan dom dra in en ny kabel utan att behöva gå in i huset. Oavsett ska det grävas ner så att det ligger stabilt i marken och inte uppe på marken.
Tack @elmont
Blev tvärnit tyvärr, enda accepterade dragningen var i mark, utanför grunden. Valet föll på det eller ingen elleverans. Elaren visade deras regelverk så det var bara att acceptera och ropa på grävare igen.

Alternativen var sätta upp ett markskåp på närmsta gaveln, flytta elmätaren dit och sen skarva i befintligt rör till husets ’fasadmätarskåp’. Tillkommande kostnad för skåp, extra kabel och egen elare för detta (inkl strul med timing första leveransdagen) blev större än grävningen.

Gick hyfsat snabbat trots allt och en (till) lärdom rikare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.