Hej!

Bastuaggregatet skall anslutas till 3-fas med 1,5 mm. Frågan är om jag behöver en särskild kabel p g a värmen i bastun eller om det duger med en vanlig?
 
Hejsan

Är du säker med att det räcker med 1.5mm²
 
Enligt Tylös instruktioner skall det göra det.
 
Varför inte dra en 2,5:a iallafall, Du kanske vill byta aggregat i framtiden till ngt kraftigare?
Har aldrig förstått varför man väljer 1,5:a? är det priset? Har alltid varit sponsrad med kablar:) som fd anställd på Ericsson "cables".

Du borde nog välja en kabel som tål fuktighet, finns ju en risk att det kan bli det i en bastu.kanske en med EPDM hölje? men det kan säker ngn kvalifecerad svara på.
 
Algen skrev:
Hej!

Bastuaggregatet skall anslutas till 3-fas med 1,5 mm. Frågan är om jag behöver en särskild kabel p g a värmen i bastun eller om det duger med en vanlig?
RHH är den kabel man mest använder i bastu vid infälld installation. Den ser ut som kabeln till strykjärnet ungefär. Vid utanpåliggande så används FHV. Du kan också dra vanliga grundisolerade FK om de läggs mot den kallare delen av basturummets vägg, och inte skadas av värme då de utmynnar inne i basturummet. Men detta skall framgå av tillverkaren, om det behövs en värmebeständig kabel till bastuugnen. Avgörande för detta brukar vara temperaturen som uppstår vid ugnens kopplingsutrymme.
 
V3 * 400*10=6920w
 
Ja det är mycket riktigt ett 6,6 kW-aggregat.

"Tylö bastuaggregat ansluts med vanligt standardledning, godkänd för fast installation. Kabel eller elrör läggs på utsidan av värmeisoleringen.... Eventuell enkelledare skyddas i elrör fram till aggregatet ...."

Tack för svaren
 
rdoe går väl åxå bra?
 
pellefant skrev:
rdoe går väl åxå bra?
Jag skulle aldrig få för mig att sätta en gummikabel iallafall. Den tål ju bara upp till 60 grader också.
 
enligt instruktionen till mitt aggregat skulle det vara rdoe, har du mer än 60° under/bredvid aggregaten nere vid goövet så tror inte jag att du sitter upprätt i den bastun iaf. "vanliga" armaturer som inte är värmetåliga är ju godkända från golvet och upp till tror det var 0,5m
 
pellefant skrev:
"vanliga" armaturer som inte är värmetåliga är ju godkända från golvet och upp till tror det var 0,5m
Visst är det så. men som jag skrev i det övre inlägget så är det upp till tillverkaren, men jag skulle aldrig sätta en RDOE. Man skall ju ha i åtanke att det är väldigt varmt även i denna zonen. vilket medför en snabbare åldring på kablaget.
 
Kanske kul att veta;

"I basturum är följande fast förlagda kablar tillåtna;
N07SS-R = FHV för utvändig förläggning H05SJ-R = RHH i infällda rör av isolermaterial i område 3 och 4 och och HV07V-R = FK eller FB i infällda rör av isolermaterial i område 2.

I område två tillåts även A05VV-U = EKK Light samt EBB Light. Även A05VV-R = FKK Light och FBB Light, EXK, FXK, AXK är tillåtna.

Kablar med metalliskt hölje är inte tillåtna. Ej heller frå kablar vara förlagda i metallrör."


Vad gäller anslutningskabel till bastuaggregatet skall den väljas "enligt tillverkarens monteringsanvisningar", så det är ju som sagt det tillverkaren skriver som gäller. Dessutom är det endast dessa som gäller. I område 1(där aggregatet står) är endast det tillverkaren rekommenderar tillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.