Hej alla:)

Jag har skaffat mig en nyavstyckad fritidshustomt i detaljplanerat område, som saknar el vid tomtgräns. Har ej sökt bygglov än, men tomten har nyligen blivit avstyckad och i laga kraft för fritidhusändamål. Innan ansökan om bygglovet har jag undersökt möjlighet till elanslutning genom att begära offert från elbolaget som äger elnätet i området.

Har nu fått offert för elanslutning (25A) till tomtgräns inklusive mätaskåp. Elbolaget (nätleverantören) vill förlägga en jordkabel från deras närmsta Elstolpe till min tomtgräns. Avståndet, dvs kabel & och schakt kommer att vara ca 200meter.

Offererat pris för Elanslutning: dvs material, schakting och drifttagning till tomtgräns 200meter är 140,000Kr


Några frågor:

-1- Pris
Är 140,000 kr rimligt?

-2- Elbolagets skyldighet?
En principfråga: Har nätbolaget någon form av laglig skyldighet att tillhanda elanslutning till avstyckade tomter inom sitt område?
Kan elbolaget av någon anledning vägra anslutning, om dom t.ex finner att en anslutning till min tomt inte skulle vara fördelaktigt för dom, t.ex att övriga nätet skulle bli för ansträngt eller nå'tt..?

-3- Grannmedgivande:
I offerten står det att Elanslutningen förutsätter att berörda myndigheter och grannar godkänner dragningen. Vad tror ni? kan en granne, t.ex om schaktet går alldeles utanför dennes tomgräns på något sätt vägra pga olägenhet under schaktningen eller vad gäller?


mvh
jokomoko
 
Redigerat:
På fråga 2 svarar vi:

"Skyldighet att överföra el

9 § Den som har nätkoncession är skyldig att på skäliga villkor överföra el för annans räkning.
"

Ellag 1997:857. Koncession har nätbolaget och för annans räkning är för energileverantören.
 
Tack för det MH,

Låter bra, sen kommer frågan "vad är skäligt".

Nätbolatet sitter ju ändå i en ganska bra sits kan man tycka. Först ska man som konsument betala helt & hållet "deras" investering i nätet (+ saftig vinst?) för att man sedan ska betala nätavgiften för all framtida elöverföring genom densamma.....

Man borde kunna få dra kabeln själv sedan kan elbolget gärna få betala en avgift till mig istället, för den el dom överför genom "min" kabel d^_^b

jokomoko
 
Tänk på att denna avgift som dom tar ut troligen inkluderar din "andel" av den stora kabeln också - så ligger det få fastigheter i "närheten" så blir det dyrare.

Jag betalade 14 000 kr för inkopplingen. MEN då var allt framdraget till vårt område med 94 fastigheter och elskåp satt monterat och det var endast en inspektion/påslagning till elskåpet som behövdes.

/K
 
Hej ska försöka svar.

1: kan mycket väl vara rimligt, beror alldeles på förutsättningarna. För att kunna hjälpa dig mera så måste man i stort sett se hela projketeringen och förutsättningarna för projektet.

2, som sagt så är det deras skyldighet att leverera stöm till dig, men observera under skäliga villkor! Är nätet för svagt så får dom bygga ut det. men kostnade ökar ju då givetvis för dig


3. Dinna grannar är inget problem det är bara att tvinga sig fram med ledningsrätt. länstyrelsen skulle kunna sätta stopp för det ex din stuga ligger mitt i ett väldigt känslig biotop ex
 
Tack för svaren :)
Jag var inte så bekant med begreppet "ledningsrätt" tidigare.



länstyrelsen skulle kunna sätta stopp för det ex din stuga ligger mitt i ett väldigt känslig biotop ex

Detta låter ju inte så kul. Men om tomten är nyligen "godkänd" för att bygga fritidshus på? Dvs tomten är nyligen avstyckad för fritiduhusändamål, där kommunen hade 3 månaders överklagandeperiod vilket man ej nyttjat, och därefter avstyckningen trädde laga kraft. Min tomt ligger inom detaljplanerat område och även området där ledningen ska dras är detaljplanerat (tomtägarföreningens område)

Om nu länsstyrelesen skulle bli inblandad, I vilket läge skulle länsstyrelsen sätta stopp? När elbolaget gör sin ansökan (antar elbolaget måste göra någon form av ansökan själva) , eller är det i samband med min bygglovsansökan eller...?

jokomoko
 
Så som du beskriver det så behöver du inte vara orolig.
Hade du velat bygga i Sareks naturreservat så hade det nog blivit svårt :)

Det är elbolaget som sköter kontakten med LSt om så behövs alltså inget du behöver bekymmra dig för
 
25A låter ganska mycket för ett fritidshus, 17 kW - behöver du verkligen det?

Det är möjligt att det blir billigare med en lägre anslutningseffekt. Skulle tro att en bra slant av de 140 000 går till att uppgradera transformatorn som skall mata din anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.