Hej!

Bastuaggregatet skall anslutas till 3-fas med 1,5 mm. Frågan är om jag behöver en särskild kabel p g a värmen i bastun eller om det duger med en vanlig?
 
Hmm, är det inte upp till elektrikern?
 
Finns beskrivet i installationsanvisningen till aggregatet. Under 50 cm höjd brukar man inte behöva värmetålig kabel.
 
Tack för bra svar!

Jag har också tolkat det som att det inte behövs en värmetålig kabel.

Och till Jarlh vill jag bara lugna dig med att jag inte har tänkt installera den själv. Det skall en släkting som är behörig göra men det är ju kul om man kan glänsa lite och skaffa rätt material...
 
Hej, taget från installationsanvisningar för IKI elektriska bastuaggregat.

"Strömkabel som ska användas är H07RN-F eller jämförelsebar gummiisolerad kabel. Kabel med PVC-isolering får ej användas.
Strömkabeln får ej utsättas för direkt värme eller mekanisk påfrestning."

Det finns listor för hur hög temperatur olika kablara ska klara av. Jag tror dock själv inte att det är några problem att använda en vanlig kabel. Men det finns egentligen ingen anledning att chansa, då en gummikabel inte kostar mycket.
 
PVC kabel får inte användas för de åldras snabbt i värmen, mjukgöraren försvinner och kabeln blir spröd och smular sönder med risk för kortslutning. I stort sätt alla vanliga kablar har isolering av PVC. Håll dig till den rekomenderade kabeln H07RN-F mellan kopplingsdosa och aggregat.
 
vetten skrev:
PVC kabel får inte användas för de åldras snabbt i värmen, mjukgöraren försvinner och kabeln blir spröd och smular sönder med risk för kortslutning. I stort sätt alla vanliga kablar har isolering av PVC. Håll dig till den rekomenderade kabeln H07RN-F mellan kopplingsdosa och aggregat.
Inte har du väl 70 grader varmt (som är maxtemperatur för en PVC-kabel) i underkant på aggregatet!? Det går alldeles utmärkt med en PVC-kabel från aggregatet rakt ut genom väggen. Bastun kommer inte heller vara på dygnet runt så åldrandet ser jag inte som någon större risk.

/Elinstallatör
 
Riskerna är ju vara ganska små i en privat bastu medger jag.... men varför snåla..... kostar inte många kronor med en halvmeter gummikabel.... Smidigare att dra och dessutom snyggare med en svart än en vit kabel tycker jag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.