Kanske hör detta hemma på el?

Vilken typ av kapsling eller liknande skall användas till bastuaggregatets anslutning mot dosa? Eller ska det inte vara någon anslutning i dosa under aggregatet utan i en kopplingsdosa på utsidan av bastun? Projektering pågår och jag måste köpa grejer.
 
Det ska inte vara någon koppling i bastun. Du drar lämpligen 20 rör VP med en avslutande flexrör som sedan dras in aggregatet och kopplas där. Elen ska komma ut 30 cm över golv om jag minns rätt.
Du måste ha 20 rör eftersom 2,5 kvadrat ledare krävs för aggregat över 6 kW.
 
Under 50 cm höjd funkar det med vanlig kabel.
 
Håller på att förbereda bastun med tomma elrör där det behövs. Elektrikern har inte tid att komma förbi och instruera så här i helgerna...

Blir inte klok på Tylös instruktioner. Skall man använda ett flexrör ut ur vägg med alla inkommande ledare i?
Om det är så måste jag förbereda med en dosa där jag kan sammanföra inkommande 3-fas från elcentral med den 6-ledare som skall dras från kontrollenheten. Vore mer praktiskt om kabeln från kontrolenheten kan anslutas med ett eget flexrör bakpå aggregatet. Någon som vet hur detta normalt görs?
 
Ja, det ska sticka ut ett flexrör ur väggen med 3-fas. Den ska komma direkt från din elcentral. 6-trådiga styrkabeln kan du dra i ett 16 flexrör som också ska sticka ut under aggregatet.
Ovanstående gäller om du har ett "modernt" aggregat. Det finns även modeller som man drar 3-fasen till manövercentralen.
/fremag
 
Jag har ett nytt Tylö MPE. Där kopplar man in såväl 3-fas som styrtrådar från kontrollenheten i själva aggregatet. Jag var dock osäker på om det fanns hål för 2st flexrör. Tack för vägledning!
 
Ok jag funderade på Tylö MPE men valde Harvias motsvarande (hade också 6 trådar i styrkabeln). På Harvia aggregatet fanns det pluggar som man kunde ta bort beroende på hur många flexrör man vill ansluta. Tror det fanns ytterligare platser i fall man ville styra belysning och/eller ventilation.

Det är bara att du tar en titt på aggregatet så lär du märka om det går att dra in flera flexrör.

Mvh fremag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.