Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Finns ju en uppsjö av "elsanerande" produkter typ "El-SAN" osv.
Hur vanligt är detta problem?
Har träffat en som var allergisk mot el, men när vi installerade en värmepump hos honom så var det inte snack om att elsanera installationen....dock så placerades den i tvättstugan, men han behöver väl tvätta ibland.?
Han var förövrigt riktigt konstig....kanske bara psykiskt....vet ej....
Sällan man hör om detta problem....en fluga kanske;)
Finns dom så respekterar jag det...
Det sägs att högspänningselektriker kan drabbas av nedsatt spermaproduktion av strålningen.
 
Jag har några bekanta som är elallergiker. Man får respektera det även om man själv tycker att det är konstigt och har svårt att förstå. Smärtan de känner är såklart verklig.
 
Det måste vara ett helvete.....vad händer hos dom...fysiskt? utslag, rodnad eller?
 
Länk

Själv har jag klarat mig, men jag minns att jag fick byta från puderögonskugga till kräm eftersom glasen i glasögonen blev gröna på insidan, så något lurt var det med bildskärmarna på 80-talet :(
 
Redigerat:
De flesta som är elöverkänsliga är känsliga för flimmret i ljuset (iaf enligt min högst ovetenskapliga, icke statistiskt säkerställda undersökning). Så ofta räcker det med att ta bort alla lysrör/lågenergi och ersätta med glödljus. Samt plattskärmar är bättre än gamla CRT.
 
Sitter själv med bildskärmsarbete heltid (24" plasma idag). Äldre kollegor har suttit framför skärmar som kallades för "tjernobyl" - man fick solbränna på näsan av dom...

Me, skärmmiljö är VÄLDIGT torr - och det märker jag av - en bra hudkräm gör underverk. Även värmestrålningen är avsevärd - jag känner avgjort riktningen till skärmen bara på värmen från den idag - och en plasma blir rätt varm om man sitter framför den hela dagen.

Så, nånting tror jag det är - men det är inte "elallergi" - Vilket också är lätt att inse eftersom ingen har det i vetenskapliga dubbelblind tester...

En kombo av psykosomatiska besvär, stress och ren huduttorkning - det är min teori - och det gör det inte mindre besvärligt - men lättare att göra något åt.
 
Elallergiker....finns dom ?

Vilket påhopp på de drabade......
 
Det fanns något som kallades sveda värk bränn gnäll kärring. Det är en sjukdom idag. Från början förstod man inte.

Men elallergi har jag inte känt av trots att jag hållit på i måååånga år.
Protte
 
I tidernas begynnelse var avgaser inget bekymmer, asbest, hormoslyr, ddt, freon, och 100 saker till,
Cigaretter tror jag definitivt inte var skadligt, det tror jag iofs fortfarande inte..;) ( ska lyckas sluta nångång)
Vad el beträffar, så ser jag vid svetsen, hur metallspånen bildar små fina mönster av magnetfälten,, men jag väljer att se det som hälsosamt ......:D
 
Det fanns något som kallades sveda värk bränn gnäll kärring. Det är en sjukdom idag. Från början förstod man inte.

Vilken sjukdom är det ????
Är inte så bra på de läkartermer som används..
 
De som lider av elallergi håller troligen inte på med el arbete..
Då bor de i hus långt från ära och redlighet , ingen mobiltele, lider när de är inne i stan eller och handlar . Inte en alla som har el i sitt hus.
Så visst lider på något sätt ,jag vet inte av vad med det märks..
 
Men dom sitter gärna o solen och låter sig bestrålas med samma typ av "strålning"
 
Menar du att tex. mibiltele strålar likadant sol det vi får av solen ???
 
Det är samma typ av "elektromagnetiskstrålning" skillnaden är att från solen strålar det ett oändligt mycket bredare spektrum och med en oändligt mycket högre effekt. Om jag inte missminner mig ligger effekten i Stockholstrakten på ÖVER 1000W m² att jämföra med en mobiltetefons milliwatt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.