Vad kan det här vara för gänga och vad kan jag göra åt det? :confused: Ytterdiameter verkar vara 1/2"

Skruv med okänd gänga fastspänd i skruvstäd, mäts för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängad metallstång med skador mätas med skjutmått, fråga om gängtyp och åtgärdsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängad stång med skadade gängor vid en skruvstäd och en mätverktyg för gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F*ck, f*ck, f*ck, nu blir det inga rönnbärs(?)plank :(
 
Vad är det för nåt och vad ska den passa i?
 
Det är bladspännaren till en Ejca bandsåg, bulten går in i ett gängat block som håller axeln till det övre hjulet på sågen.
Förhoppningsvis är gängorna i hålet i bättre skick.
 
Det ser ju ut o vara en symmetrisk gänga, så lättast är väl att bara svarva en ny pinne.
Eventuellt skulle du ju kunna snabbfuska över helgen genom att såga av pinnen, vända på gängan och svetsa fast den igen, så har du fräscha gängor där det räknas.
 
Inga problem
Sånt där är vardagsmat på maskinerna jag köper. Ta ett djupt andetag..... och en lättöl.... och en god natts sömn så skall du se att allting går att reparera.

Jag vände mig litet i stolen och sträckte mig efter Karlebo Handbok ur hyllan..... Hurra:) Den rörelsen har inte ryggen klarat av på 13 år och nu gick det:)
Bläddrar gängtabellen på sid 265...boken är förövrigt 10 upplagan från 1960..... varje riktig skrotnisse måste ha den här boken......

Whitworth 1/2 tum har en teoretisk ytterdiameter på 12,7 mm men i praktiken 12,0-12,1 vid en normal 60 procentig gänga. Den har 14 gängor per tum. Toppvinkeln på gängorna är 55 grader

UNC 1/2 tum har samma diameter men den har 13 gängor per tum. Toppvinkeln på gängorna är 60 grader.

Utgående från din jämförelse med en vanlig M12 tapp skulle jag gissa på UNC eftersom gängorna är så grova men för att vara säker på identifieringen måste du antingen räkna gängor eller skaffa en tums gängtolk (en annan liten sak som alla riktiga skrotnissar måste ha)

Om innergängan är oskadad går det att be en lokal metallverkstad svarva en ny bult. Om de inte har rätt gängbacka kostar den inte hela världen.....men jag skulle tro att innergängan också är skadad.
Då kan du till exempel borra ur hålet och gänga med M16 och så beställer du nya bulten med M16 gänga.
 
Redigerat:
  • Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
PS...jag kom på hur det här bulten bör gå att tillverka av gängstång med bara svets och fil och metallsvarv.....fast det kan nog bli bäst att beställa delen färdiggjord av någon lokal verkstad.

PS igen
Det blev många redigeringar vartefter jag konstruerade i huvudet.
 
Redigerat:
Jag tycker att gängvinkeln ser spetsigare ut än gängtappens, så jag satsar på W ½" …
 
Hmm, vända skulle funka kanske funka men jag har ingen möjlighet att svetsa. Svarva är tyvärr inte heller något som finns på menyn.

9 gängor, topp till topp, på 20 mm får jag det till.

Om innerdiametern på fjädern är tillräckligt grov går det kanske att ta upp hålet till M14, tror M16 är för grovt. Sen en ny M14-stång med vev?

Jag kom så långt som till ölen iaf, tack ska ni ha :)
 
Redigerat:
Helst skulle man ju ha trapets/ACME-gänga, slakta en tving kanske för stången? Men gissar att det inte är så lätt att gänga hål med sådana gänga?
 
nanowire skrev:
Hmm, vända skulle funka kanske funka men jag har ingen möjlighet att svetsa. Svarva är tyvärr inte heller något som finns på menyn.

9 gängor, topp till topp, på 20 mm får jag det till.

Om innerdiametern på fjädern är tillräckligt grov går det kanske att ta upp hålet till M14, tror M16 är för grovt. Sen en ny M14-stång med vev?

Jag kom så långt som till ölen iaf, tack ska ni ha :)
M14 fungerar inte. Gamla innergängan måste borrar bort med 12,5mm borr. För M14 borrar man med 12 mm borr.

Bor du faktiskt så långt ute i obygden att det inte finns någon verkstad i trakten som kan svetsa och svarva och gänga?
 
heimlaga skrev:
M14 fungerar inte. Gamla innergängan måste borrar bort med 12,5mm borr. För M14 borrar man med 12 mm borr.

Bor du faktiskt så långt ute i obygden att det inte finns någon verkstad i trakten som kan svetsa och svarva och gänga?
Aj då, M14 hade varit smidigt annars. Fjädern har 14,2 mm innerdiameter.

Verkstäder finns det ifs gott om i smedstaden men jag känner ingen som jobbar utanför serieproduktion och kan göra sånt här småpul.
 
Mindre verkstäder med 1-3 man brukar åta sig sånt där småpulande som utfyllnad mellan serierna. Det blir alltid någon dags väntetid här och var i väntan på ritningar och leveranser och beställningar.
Om man lämnar in en ritning eller delen man vill ha kopierad och säger att den får ligga på en hylla tills nästa gång de har ett tomrum då brukar man få det gjort för ett vettigt pris även om det kan få vänta en månad.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Maskindel med fjäder på gängstång under en hjulaxelcylinder och rektangulär bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en tanke nu på morgonen; om man vänder på det så att fjädern sitter högre upp på gängstången och pressar upp mot "hjulaxelcylindern". Det kräver att muttern fixeras i den rektangulära brickan istället men det borde vara enkelt.
 
Det kan gå som nödlösning över helgen men någon riktig reparation är det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.