Hej,

Jag har ett helkalat badrum där jag vet att det finns el på ett ställe bakom kaklet. Förberett av tidigare ägaren för bastu/badkar. Hur gör jag på bäst sätt för at ta hål i kaklet och få tillgång till elen?

/Mattias
 
Den främsta frågan är väl hur du skonar bakomliggande tätskikt när du tar hål i väggen. När du gör det ingreppet så kommer hålet obönhörligen att bli en källa där fukt och vatten kan ta sig in till väggskivan. I synnerhet om det är ett ställe som blir utsatt för vattenbegjutning.
I det här fallet är det kanske bättre att försöka gå in med en utanpåliggande kabel via exempelvis taket istället.
 
Gissar att frågan kan generera fler bra svar i badrumsforumet där kakelnissrna mestadels håller till! :D

Avgörande är nog hur det är förberett. Sitter där en dosa eller ett rör eller ska du gå igenom ev väggskiva också?
Hur som helst ska du ju i alla fall ta hål i kaklet.
 
Vet du bakom vilket kakelplatta "elen" finns? Isåfall hade jag knackat bort plattan och gjort hål i en ny platta istället (om du nu har en ny att tillgå). Verkar ju lite lurigt att borra igenom plattan när elen finns bakom...
 
Offra en dragtråd i nylon, stoppa in den i röret tills du hör att den är framme, klipp av ena ändan på dragtråden, ta skruvdragaren dra fast dragtråden och börja snurra på tråden. då kommer det bli lite lättare att höra vart den är. (den kommer typ av slå på kaklet innifrån dosan)
 
Jag har väldigt stora kakelplattor så det är inte aktuellt att ta bort en hel. Vet ej om det finns dosa eller rör.

Kan man prova med en liten hålsåg först och se hur det ser ut? Eller riskerar man att spräcka hela kakelplattan?

Angående fuktproblemen, borde det inte funka att sätta dit en IP44-dosa? Allt detta ska sitta bakom ett bubbelbad så det kommer att bli en del fukt...
 
mattias_75 skrev:
Jag har väldigt stora kakelplattor så det är inte aktuellt att ta bort en hel. Vet ej om det finns dosa eller rör.

Kan man prova med en liten hålsåg först och se hur det ser ut? Eller riskerar man att spräcka hela kakelplattan?

Angående fuktproblemen, borde det inte funka att sätta dit en IP44-dosa? Allt detta ska sitta bakom ett bubbelbad så det kommer att bli en del fukt...
IP44 är inte säkert att det räcker, men det hjälper inte om dosan i sig är tät om det läcker in vatten i väggen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.