Hej!

Jag har länge läst men inte skrivit själv på byggahus. Men nu kände jag att det var dags!

Det går att hitta information om det mesta angående elinstallationer i forumet, men det är väldigt ostrukturerat. En sökning visar att det tidigare fanns ett försök med en wiki här på byggahus, det verkade som att det började bra men att intresset falnade och den avvecklades till slut.

Mitt förslag är att starta en ny wiki, helt separat från byggahus och baserad på medawiki (samma som wikipedia använder). På så sätt så kan vi samla intresserade från fler ställen än forumet, och vara mycket mer fria i hur det hela utformas och utvecklas.

Det jag personligen kan erbjuda i detta är en del kunnande vad gäller elinstallationer från att ha läst här på forumet, jag funderar också på att läsa någon kurs i ämnet för att lära mig mer. Men jag kan också erbjuda hosting och att lägga upp själva sidan, men det krävs ju dock att fler är intresserade och skriver och på sikt modererar vad andra skriver.

Är det här något som låter intressant? Jag personligen tycker att det skulle kunna vara en väldigt trevligt resurs istället för att googla och läsa 10 trådar med olika åsikter för att hitta konsensus kring hur man gör något.

För att liva upp detta torra första inlägg tar jag med en bild av en inkoppling av elektriskt duschmunstycke där jag befinner mig för tillfället, i bolivia!

DSC_1736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att det kommer att fungera. Som du skriver har modellen testats tidigare med dåligt resultat. I vissa frågor tar det tid att komma fram till konsensus, om det ens är möjligt. På forumet ses det i form av en lång tråd. På en wiki skulle istället redigeringskrig utbryta.

Forumformatet är också i mitt tycke genialt eftersom det gör det så lätt att ställa kompletterande frågor när jag hittar något som nästan svarar på min fråga.

Det är också mycket enklare för mig att bidra med detaljer i en specifik fråga genom att skriva ett inlägg i en tråd än att kontinuerligt bevaka ett antal wiki-artiklar som jag tror att jag kan tillföra information till.
 
peroande skrev:
Jag tror inte att det kommer att fungera. Som du skriver har modellen testats tidigare med dåligt resultat. I vissa frågor tar det tid att komma fram till konsensus, om det ens är möjligt. På forumet ses det i form av en lång tråd. På en wiki skulle istället redigeringskrig utbryta.

Forumformatet är också i mitt tycke genialt eftersom det gör det så lätt att ställa kompletterande frågor när jag hittar något som nästan svarar på min fråga.

Det är också mycket enklare för mig att bidra med detaljer i en specifik fråga genom att skriva ett inlägg i en tråd än att kontinuerligt bevaka ett antal wiki-artiklar som jag tror att jag kan tillföra information till.
Den tidigare wikin vet jag inte personligen varför den lades ner, men i och med att det väl inte var en väl utvecklad plattform som mediawiki är så kanske det bidrog till dess fall.

Problemet med redigeringskrig tror jag inte är överhängande, på wikipedia kan ju moderatorer skydda vissa artiklar från vandalisering, något som görs ganska ofta.

Du har helt rätt i att ett forum är fantastiskt för att diskutera, men ofta så kommer man fram till efter ett antal sidor att det finns några olika sätt, vissa bättre än andra. Ganska sällan är det stora meningsskiljaktligheter gällande rent konkret hur något ska utföras, snarare om vem som ska utföra det.

Men jag är inte säker på att det är en lysande ide det här, det är därför tråden finns. Men jag tror att det är värt att prova (igen)!
 
Jag tor inte problemet är redigeringskrig. Problemet är att en wiki är fel medium för att svara på lekmäns frågor om elinstallationer. När frågeställaren inte har kunskap i ämnet kan hen inte heller ställa frågan korrekt. I stort sett varje tråd här i elforumet blir en följetång av uppföljningsfrågor och förtydliganden av kringfaktorer som frågeställaren/trådskaparen ofta inte viste hade relevans i ämnet.

Att samla information i en wiki om hur elinstallationer ska göras är ett mycket svårt projekt. Varje installationsfall är i mångt å mycket unikt, med olika förutsättningar.

Ett exempel på varför det inte skulle fungera är Byggshus funktion/sektion "Fråga experten". Svaren där är ofta, i min mening, konstiga. Jag har ingen anledning att tro att det är för att experten inte har kunskapen. Det handlar om att det är en skriven fråga som inte diskuteras. Missförstånd mellan den som frågar och den som svaras kan inte redas ut.

Ett annat exempel är en ny medlem som försöker göra reklam för en hemsida som visar hur man byter ut en strömbrytare mot en dimmer. I många fall kan instruktionerna på den sida funka, men det finns så många undantag i befintliga elinstallationer att det blir näst intill farligt att vagga in besökarna i en falsk trygghet om att de har fått fram "fakta".

Precis samma sits skulle en wiki sitta i. Jag vill påstå att ett forum, speciellt ett som har så många kunniga och aktiva användare som det här, är näst intill oöverträffligt för att få svar på frågor av den typ som ställs här. Jag är övertygad om att de svar som kommer fram här i de flesta fall är bättre än om en enskild elektriker slår ett snabbt öga på situationen.
Visst kräver det lite mer av frågeställaren och det tar lite längre tid än att läsa en färdig wiki-artikel, men svaret blir storleksordningar bättre.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
En annan aspekt är också att ett forum är levande. Folk skriver här för att de tycker det är roligt att hjälpa till. Att redigera en wiki ger inte samma sorts tillfredsställelse. Det är svårt att få samma snabba korrigering av felaktig information.

Wikipedia har till viss mån lyckats, men det är många gånger jag har hittat felaktig information även där. Vissa gånger har jag korrigerat den, andra gånger har jag struntat i de. Användarbasen för en svensk wiki om elinstallationer skulle vara försvinnande liten jämfört med Wikipedias.
 
Jag har ju erfarenhet från båda sidor då jag skrivit några "artiklar". Visst vore det trevligt med en wiki, riktigt bra. Men det är stor skillnad mellan att svara på en specifik fråga och att beskriva ett ämnesområde sakligt, grundligt, heltäckande, allmänt, korrekt och begripligt. Det finns gränser för vad man kan begära...speciellt då det är fritiden som tas i anspråk. Det är visserligen illa att samma frågor ofta återkommer, men bara att spara och underhålla en länksamling kostar en hel del. Det finns en klistrad tråd längd upp som snabbt föll i glömska :( Vi behöver vara några stycken som jobbar med detta om det ska fungera.

Nu behöver man inte dra det så långt, men skulle wikin bli heltäckande inom elinstallationer i bostäder så pratar vi om en textmängd motsvarande ca 1000 A4-sidor. Förutom arbetet att ta fram texten tillkommer ett ansvar och ett underhåll.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi lade ner vår wiki för att det var omöjligt att hålla spam borta. Säg gärna till om det är något vi kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.