Hej

Har varit inne på att sätta en vattenburen handdukstork i mitt blivande badrum i källaren(har en i mitt andra badrum) pga att jag har vattenburet system och fjärrvärme. Men nu när jag var och tittade på torkar så såg jag ju att dom eldrivna bara drar ~50w, fördelen med dessa är ju att de även fungerar mitt på sommaren då mitt fjärrvärmesystem har slagit ifrån......
för/nackdelar????
//
M
 
Har du cirkulerande varmvatten i huset? Koppla då torken till det systemet så har du jämt värme i torken och får ett bra och torrt klimat i badrummet.
 
Det är inte tillåtet längre att koppla torken på varmvattencirkulation. Efterssom de flesta torkar har temostat eller annan avstängningsmöjlighet så finns det risk för stillastående varmt vatten, då kan det bildas legionella. I ett värmesystem är det inget problem, men för tappvatten kan det vara livsfarligt.
 
Har själv en el-tork. Fungerar perfekt och är helnöjd. Just att den alltid är varm, även under högsommaren är underbart. Det är gott att få en varm handduk om kroppen när man duschat, även om det är sommar ute.
 
Till nackdelarna hör väl det dödsfall som inträffade för ett par år sedan pga av en defekt eltork.

Jag skulle ALDRIG sätta vare sig eltork eller elgolv i ett badrum, men om man absolut vill ha det så se för allt i världen till att det finns en fungerande jordfelsbrytare i huset.
 
Det finns ju vattenburna handdukstorkar där man kan koppla in en extra elpatron, just för att kunna få värme när pannan står still..
 
Om man har vattenburen värme och har elgolv i badrummet. Måste man ha handdukstork (eller vanlig radiator) anser ni eller räcker det med elgolvvärmen? Eller är det mer "lyx"?
 
Det hänger ju på effekten på golvvärmen.
Här är golvvärmen av komforttyp.
 
GoForIt skrev:
Det hänger ju på effekten på golvvärmen.
Här är golvvärmen av komforttyp.
Jo, det är komfortvärme.
 
Jag är tveksam till begreppet komfortvärme. Om golvet håller komfortabel temperatur för att gå barfota på så blir luften varmare än nödvändigt. Elgolvvärme räcker mer än väl för att värma ett badrum. En handdukstork däremot räcker inte långt för att värma rummet.
 
Vi har satt in en kombinerad vatten och el handukstork och den ger behaglig temp i badrummet med vattendrift.
Elgolvvärmen kommer vi att kicka igång till helgen så då får vi se hur vi kan få en bra balans mellan dom två enheterna.
 
Avemo skrev:
Jag är tveksam till begreppet komfortvärme. Om golvet håller komfortabel temperatur för att gå barfota på så blir luften varmare än nödvändigt. Elgolvvärme räcker mer än väl för att värma ett badrum. En handdukstork däremot räcker inte långt för att värma rummet.
Riktigt så enkelt är det ju inte..
Faktorer som spelar in är ex. golvslingans effekt, handdukstorkens storlek, isoleringsgrad i väggar in.

I vårt badrum fixar inte golvslingan att värma hela badrummet. Den har för låg effekt, och en långsida är en dåligt isolerad yttervägg. Handdukstorken däremot fixar utan större problem att hålla önskad temperatur. Även utan golvslingan tillslagen. Men då upplevs golvet kallt att gå på. Dessutom torkar ju golvslingan upp badrummet fortare efter dusch.
 
Det stämmer, vi har ett badrum med vattenburen golvvärme. Om man sätter upp termostaten så att golvet känns påtagligt varmt, så blir det typ 27 grader rumstemp i badrummet, olidligt (och ruinerande). Vi har också en lång dåligt isolerad yttervägg. Men stänger man av golvärmen så känns golvet klart kallt. Med lagom värme för rummet så tänker man inte på golvet, vare sig som varmt eller kallt.
 
Hur mycket måste man brassa på om man enbart har el-golvvärme? Vi har rätt kallt generellt i huset och har inte några krav på att det måste vara supervarmt, men måste det av andra skäl vara en viss temperatur i ett badrum?
 
Sitter i samma funderingar just nu, ska renovera badrummet (3.2 m2) och har 3.6 m2 yttervägg på kortsidan (högt i tak).
Fjärrvärme just nu, ska jag satsa på en vattenburen handdukstork via fjärrvärmen och el-golvvärme ?
Känner några elektriker så den biten är löst ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.