bild(4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hantverkare har lagt elvärmegolv idag i badrum, men tagit för lång kabel och har en del kabel kvar som inte är lagd. Nu ligger kabeln 5mm från yttervägg, 5 mm från tröskeln och ca 3 cm från brunnen. Kabeln är klistrad med Universallim (limpistol).
Det är EBECO Cable kit 200, 37 m. Rummet är 3,2 kvm, men räknar bort brunnen och avloppet vid tvättstället blir det 3 kvm.

Vi vill att man gör om detta imorgon.
Frågor:
1. Ska detta läggas av elektriker?
2. Detta är 230 V, skulle man valt lågvolt i badrum?
3. Om vi river upp det som är gjort bör man väl använda en ny oanvänd kabel?
4. Hur nära brunnen kan man lägga kabeln?
5. Hur nära väggen kan man lägga kabeln?
6. Andra synpunkter?
 
1: Det ska kontrolleras och mätas av elektriker.
2: Finns inget lågvoltsalternativ.
3: Man får syna kabel noga så det inte går hål på höljet.
4: Hur nära som helst, dock måste installationen föregås av jordfelsbrytare.
5: Man kan lägga den hur nära som helst("normalt" börjar man några centimeter ifrån.
6: Fotografera hela installationen med tumstock så du vet vart varje slinga går.
Så slipper du överraskning i framtiden.
 
1. SKALL förläggas av elektriker.
2. Finns andra typer men 240 är vanligast.
3. Nä
4. Enligt kabeltillverkaren
 
Vad har du fått dina uppgifter ifrån?En vanlig golvpulare får lägga kabeln, oftast ingår det i deras jobb, däremot att koppla in kabel samt mäta skall utföras av elektriker.

el_richard skrev:
1
. SKALL förläggas av elektriker.
2. Finns andra typer men 240 är vanligast.
3. Nä
4. Enligt kabeltillverkaren
 
Tack för alla snabba svar!
Funderar på om man ska snåla och inte lägga elslinga under kommod och badkar dvs ytor där man inte står.
Elvärmen i golvet är bara komfortvärme.
Vi ska ha en rejäl handdukstork som värmekälla.
Hur brukar ni göra? Lägger ni ibland bara i delar av rummet?
 
Nej, enl. elsäkerhetsverket så är förläggningen behörighetskrävande. Man riskerar 12 mån. fängelse om man bryter mot det. Visserligen verkar det vara en lag som aldrig har tillämpats.

Men som beställare skall man inte gå med på att arbetet utförs med kriminella metoder.

Det är möjligt att kabeln får läggas nära brunnen, man jag har för mig att det finns regler mot det. Det ser ut som kabeln ligger för nära "varandra" till höger. Det finns ett minimiavstånd mellan slingorna (tror att det är 8 eller 10 cm) det avståndet får inte bli för litet ens på en kort sträcka. Det ger överhettning och förkortad livslängd på kabeln.

Brasklapp. Det gäller inte (tror jag) om man använder självbegränsande kabel. Men Ebeco är så vitt jag vet inte självbegränsande. En självbegränsande kabel minskar sin effekt om den blir varm.
 
Blev nyfiken, kollade just Ebeco's mont. anvisning, det är tydligen minst 9 cm som gäller mellan slingorna om de ligger på brännbart material, annars 5 cm som en absolut minsta gräns.
 
Om garantin ska gälla brukar kravet vara att en behörig installatör har installerat....
 
Från Ebecos egen sida.

Cable Kit 200



ck-200-med-innehall.png



PDF-version

I kitet ingår: Kabel på trumma, praktisk trumhållare, termostat EB-Therm 205, spiralslang, fixeringstejp, limstavar
UnderlagBetong, gips-/spånskiva, träbjälklag
GolvmaterialKlinker, natursten, trä, laminat, plastmatta
RumstypVåtrum, torra utrymmen
Möjlig installerad effekt75-120 W/m²
Kabeldiameterca 4 mm
Minsta böjningsradie25 mm
Kallkabellängd2,5 m
Kabeltyp2-ledare med skärm
Anslutningsspänning230 V
Lägsta installationstempKabel: -5 °C Tejp: +18 °C
GodkännandeCE
Enligt föreskrifter från Elsäkerhetsverket ska systemet förläggas och anslutas till elnätet av behörig installatör.
 
Redigerat:
Vem har lurat i dig denna osanning? Golvpularn lägger golv, elektrikern drar kabel....

Laths skrev:
Vad har du fått dina uppgifter ifrån?En vanlig golvpulare får lägga kabeln, oftast ingår det i deras jobb, däremot att koppla in kabel samt mäta skall utföras av elektriker.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Hos oss verkar det vara plattsättaren som drar kabeln, kanske man borde begära att elkillen gör detta?
 
Golvpulare får inte lägga kabel. Utan behörighet så får man ju inte spika upp kablar eller ens dra tomrör i väggarna, så hur kan man tro att man skulle få förlägga värmekabel i ett badrum då?
Laths skrev:
Vad har du fått dina uppgifter ifrån?En vanlig golvpulare får lägga kabeln, oftast ingår det i deras jobb, däremot att koppla in kabel samt mäta skall utföras av elektriker.
 
Kolla framför allt med plattsättaren om HAN står för garantierna på kabeln. Tvivlar på att elektrikern vill ta på sig ansvaret och stå för garantierna om någon annan förlagt kabeln och han inte har haft möjlighet att kontrollera förläggningen.

Jag råkar ibland ut för plattsättare vill lägga kabeln själv och att jag då ska ta på mig ansvaret/garantin för jobbet. Jag brukar då fråga dem om de skulle ta på sig ansvaret/garantin och skriva på alla papper angående tätskikt mm om jag skulle ha satt kakel i ett badrum själv (bara för att jag vet hur man gör). Hittills har jag inte hittat någon som har gått med på det....

Tina123 skrev:
Hos oss verkar det vara plattsättaren som drar kabeln, kanske man borde begära att elkillen gör detta?
 
Mikael_L
Läggningen av golvvärmekabeln ska göras av en behörig elektriker eller en anställd av denne som arbetar under hans behörighet. Om man ska följa lag och golvvärmetillverkarens anvisningar så är det så.
Elektrikern ska förutom själva läggningen kontrollera kabeln map elektriskt överslag med megger, två eller tre ggr (jag minns inte om det var 2 eller 3) under arbetets gång. Först direkt efter förläggningen sen även senare då den blivit ingjuten.
Med tanke på att det ska komma att stå nakna blöta människor där som fingrar på vattenarmaturerna osv så är det inte löjliga krav, utan något man som beställare gärna vill bli ordentligt gjort.

Ofta ska man inte lägga slingan under toalettstol eller nära golvbrunnen, och man kan ibland (och ska ibland) inte dra slingan under fast inredning typ kommoder osv. Men där måste man konsultera installationsanvisningen för slingan.
I vilket fall tycker jag att man ändå alltid kan skippa slinga under toastol och sluta ca 15cm från golvbrunnskanten.

Att din hantverkare har köpt en för lång slinga och sen dessutom försökt klämma in den istället för att byta till rätt längd tycker jag är en stark varningssignal. En seriös hantverkare ska inte fuska så.

edit:
Att han förlägger kabeln själv är däremot inte så stark varningssignal, tycker jag*. Jag har fått för mig att det görs så lite här och var i landet, trots det förbjudna i det.
Det riktigt viktiga (för personsäkerheten) är att en elektriker åtminstone mäter upp isolationen vid sista kontrolltillfället. Har man då fuskat tidigare och inte upptäckt felet tidigt så blir det ett dyrt backjobb för plattsättaren.

* Jag kan ha väldigt fel här, kanske ... Kommentarer på det!
 
Redigerat:
Tack, för konkreta råd! Byggahus är bra! Det blir elektrikern som lägger golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.