Hej! Söker lite input på hur ni skulle göra en eldragning i en 15kvm stor utbygnad.
Bifogar en enkel skiss.
Det som ska vara i utbyggnaden är:

1 st torktumlare
1 st tvättmaskin
Golvvärme 1560 w
18 spottar (fördelat hälften i varje rum)
ca 4 uttag .

Till detta har jag förberett 4 st flexslang. Så till frågan. Hur hade ni fördelat detta? Hur är smidigast att dra tror ni?
Tacksam för hjälp
 
  • Enkel skiss över eldragning i en utbyggnad med tvättstuga och hall, markerade platser för golvvärme, uttag och spottar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dra fram 2 faser till TM / TT 4G1,5 alt. ett rör till om det går i efterhand
1 rör till golvvärme
1 rör till spottar högra rummet och vänstra rummets uttag ( 2st? )
1 rör till spottar vänstra rummet och högra rummets uttag ( 2 st)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack. Det låter klokt. Hade du dragit elen för spottar /vägguttag till takdosa först och sen vidare,
Eller till vägguttag och upp till spottar?

Och sen en sista fråga. I högra rummet ska det vara trappbryttare. Räcker det då att dra slang upp från brytare vidare till alla spottar och sedan ner till andra brytaren? Finns det tillräckligt med slang sen för att dra all el? :)
 
enklast möjliga är att dra en slang från takdosa i varje rum till strömbrytarna och en slang till vägguttagen

så ink. slang --> takdosa --> splittar upp till ett rör spotlight och varsin slang ner till strömbrytare och en till uttag som du syr eller drar ner varsitt rör


( detta blir inte som jag skrivit ovan där du har uttag vän / bel höger så att säga men det är det enklaste ) inte så svårt att få till det andra men du får tänka till ett steg till så att säga.

du bör ha hjälp av ngn elpolare med detta för att få rätt med schyssta spottar så det inte tuttar eld. det andra klarar de flesta fast man inte får men mitt råd är att ta hjälp. för en elektriker är detta ett väldigt snabbt jobb
 
  • Gilla
Kv1ck
  • Laddar…
Vad har du tänkt dig för spottar? Det kanske behövs plats för ett antal drivdon någonstans? Hur ska spottarna anslutas? Stöder de spottar du har i åtanke vidarekoppling eller behövs en gigantisk central kopplingsdosa?
 
Tack för dina svar! Ja får nog bli så. :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har du tänkt dig för spottar? Det kanske behövs plats för ett antal drivdon någonstans? Hur ska spottarna anslutas? Stöder de spottar du har i åtanke vidarekoppling eller behövs en gigantisk central kopplingsdosa?
De spottar jag kört med tidigare hade drivdon kopplat till sig. Så dessa var bara att koppla från en dimmer upp till spott och sen vidare till nästa.
 
kolla på hide a lite optic quick iso de är väldigt användarvänliga och kräver ingen potta och slangen kan gå direkt in i kopplingsdosan på drivdonet så du kan köra vidarekoppling

vill du göra det så enkelt som möjligt och så snabbt som möjligt för installatören så räkna ut var du vill ha spotlightsen ( sätt en tejpbit , skruv eller liknande ) märk ut var du vill ha dosorna så när elektrikern kommer slipper han fråga var och börja mäta avstånd själv =)
jag ser inte att du tjänar ngt på att förebereda med dosor eller så för det går så snabbt för elektrikern att det ofta kan stjälpa istället om dosan inte är rätt monterad eller liknande

jag hade själv även kompletterat med minst ett uttag till per rum , ( utgår från att det är runt 15m2 med tanke på golvvärmeeffekten ) då är 2 uttag lite klent.
 
  • Gilla
Kv1ck
  • Laddar…
Tack för tipset! Ska kika på dem.
Ja tanken va ju att få dit all flexslang så att han bara kan dra elen sen. Samt att man kan få igen skiten :)
Men får ta dit en elkille. Som du säger bör det ju gå ganska snabbt. Tack för all hjälp.

Men av nyfikenhet. Hade det funkat att dra från slangen jag förberett till uttag vidare upp mot dimmerbrytare för att gå vidare till spot med inbyggd drivare, vidare genom alla spottar och avslutat i dimmerbrytaren på andra sidan?
 
Nja så gör man inte om man inte har skäl till det. Dra slangen till en kopplingsdosa som fördelar ström till uttag och belysning. Man ska normalt inte använda apparatdosor för detta. Med "dimmerbrytare" längst bort låter det som att du behöver en tändtråd tillbaka, vilket innebär att fas (och kanske skyddsjord) behöver skarvas vid varje spot? Det går tokbort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.