Tänkte passapå att kasta ut lite elkabel till den tänkta trädgården, innan traktorn skottar igen alla gravar,
finns det nått alternativ eller är det EKKJ 2,5 som gäller?

/L
 
ja EKLK i rör... smidigare om du vill byta från t.ex. enfas till trefas så är det ju bara att dra ur den gamla kabeln..
 
Den tycker jag gäller generellt dvs gräv inte ned en kabel av nått slag utan rör. Man har igen det, förr eller senare. Fick en åskskada på teleledningen för 2-3 år sedan och då var det ack så bra att ha en slang att dra den nya i utan att behöva gräva 50 meter över gräsmattan
 
EKLK kanskr är nått, känns onödigt att tatta ut 2.5kvadrat när jag ändå kommer att köra mied max 10A försäkring,

Klart jag dar ut 3-fas direkt, man vet aldrig vad man hitatr på i framtiden.

Rör, skall det vara 50mm gula då, eller får jag lägga ner vanliga VP och dra ELKL'n i?

/L
 
E9790740 N1XV-U F3 5G2,5 (är en pex) kostar bara 1/3 av EKLK.
Och lägg gul slang
 
elmont, säker på den finns i lista 97??

EKLK 5G1,5 kostar väl runt 15:-/meter?

/L
 
Kolla i elektroskandia GNP 19,70 det är deras eget fabrikat NEWLEC, jag hade DRAKAS pris i huvudet = 45 - 50:-, NEWLEC EKLK 5G1.5 GNP 16.50:- så det var rätt men helt fel
 
Får man lägga det i 32 mm pem-slang?
 
Jag tycker lite synd om Tomten som ska ha massa kabel på sig! Använd isåfall i alla fall RÖD kabel :)
 
Jag grävde ner pem-slang till några framtida lyktstolpar. Ska dra in eklk i den när det blir dags. Jag vet inte hur regelvidrig den lösningen är men jag tycker slangen förefaller ganska tålig mot mekanisk åverkan. Jag tror det var 20 eller 25 mm dia. Lågt pris/m.
 
A80TD skrev:
Jag grävde ner pem-slang till några framtida lyktstolpar. Ska dra in eklk i den när det blir dags. Jag vet inte hur regelvidrig den lösningen är men jag tycker slangen förefaller ganska tålig mot mekanisk åverkan. Jag tror det var 20 eller 25 mm dia. Lågt pris/m.
Tja, slangen är ju gjord för att läggas i mark och lär väl vara vattentät, men eftersom den inte har rätt färg måste man lägga ett kabelmarkeringsband (gult) 1dm ovanför oxå.
 
Gör hål i slangen så att ev vatten har en möjlighet att rinna ut (oavsett vilken slang som används)
 
elmont skrev:
Gör hål i slangen så att ev vatten har en möjlighet att rinna ut (oavsett vilken slang som används)
då borde det bästa vara en gul perforerad 50mm dräneringsslang!

jag har faktiskt använt 32mm vattenledningsslang att lägga EKLK'n till motorvärmaruttaget i..
 
Hålen gör man naturligtvis på "lågpunkterna" och undersidan av slangen, då rinner vattnet ut. Lägger man en dräneringsslang samlas vattnet i den och man vill undvika att ledningen ligger permanent i vatten.
 
man lägger så klart dräneringsslangen så att en av "hålraderna" hamnar neråt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.